Navigáció: Regények Prae Tartalommutató

Tartalommutató

Szentkuthy Miklós: Prae

Tartalommutató

I.

Élménytől a kifejezésig: a legközönségesebb lehetőségek leltározása

Leville-Touqué meglátja a kalapot: női divat és filozófia első játékos közös nevezőre hozása

a kifejezés csírái és problémái:

A) három összefüggéstelen kiindulópont

1. a biológiai önkéntelenséggel adódó napraforgó-töredék az agyban

2. a racionális önkénnyel kitervelt „téma” (abszolút téma)

minden témaszerű téma kidolgozatlansága

3. az abszolút „hangulatosságot” kifejező nagy kép: épülő velencei hajó éjjel tautológia és oszcillátor viszonya

B) hogy lehet felhasználni, összekapcsolni a fenti három elemet: összefüggés és összefüggéstelenség fogalmainak szükségszerű relativizálása: a szójáték

1. szójáték szóval

2. szójáték térelemekkel: modern építészet

3. „szójáték” az A) alatti elemekből. Új szubsztancia-ínyencség

C) az „ember” vagy „regényhős” megsemmisülése (túlvalósulása?) a dehumanizáló regény-technikában. Részben túl-ontologikus rétegbe, részben túl-fiktív rétegbe szívódik fel „tárgy”-regény és „hipercselekvény”-regény különválása

II.

Beszélgetés Leatrice-ről (volt színész- és iparművésznő, jelenleg táncosnő, aki abba akarja hagyni a lokáléletet)

Leville-Touqué leírása

Leville-Touqué gyerek- és ifjúkora zárójelben

hasonlat a fürdőszobából kilépő Leatrice-hez: egy esti tóban álló aktot ábrázoló régi Stengel-lap. A hasonlat „morálja”: infra és ultra kiszorítja a normálisat a modern gondolkozásból

Leatrice leírása

beszélgetés

Ena jelleme

a vágystílusok vizsgálata, kamasz-vágy és érett vágy lényegi kétfélesége

hasonlat a kamasz-vágyról

Interpoláció: Prae és Nem-Prae viszonya

Minden mű kifejleszti organikus „nem ez a mű”-párját

Két hasonlat: építészetből

fenomenologista katolikus hittudományból

az érett vágy stílusa: azonossága új festészeti és teológiai stílusokkal. Nonsens és igazság viszonya: bizonyos típusú (abszolút) „zavarok” igazságértéke

építészeti példa

Első Nem-Prae-átló: hotel és tengerparti homok hajnalban; objektivitás és irrealitás azonosságának kísérleti tája

csók és intellektualitás („élet” és „logika”) régi és új viszonylehetőségei

meddő „igazság”-klíma és termékeny „világosság”-állapotok váltakozása Touqué életében. Primitív kompozíció értéktelensége, abszolút szétszórtság értéke logikai és művészi szempontból

Második Nem-Prae-átló: riviérai táj; hűtlenség és hűség opalizálása. Nő-ember és szerelem egymást-kizárása

III.

Touqué anyjának cannes-i divatszalonja, a Perroquet Galant. Modern építészet összefüggése akttal és halállal

asszociációk a divatszalon üvegfalaihoz; első asszociáció: klinika és erkölcsi aggályosság

második asszociáció: a Munthausen-arckép

Harmadik Nem-Prae-átló: Yvonne gyónásra készül. Dehumanizált lélek és bűn viszonya. Erkölcs és bűn mint nem-emberi tér- és időalkatrészek

harmadik asszociáció a divatszalon üvegfalaihoz: német folyóirat-illusztráció

Cannes hajnalban. Idő és csönd filozofikus kémiája a házakon

templomhomlokzat

massza és sziluett

nőiruha-szalon, varrólányok

dehumanizáló életstílus és modern női szabászat

anyag és emberi szellem viszonya a hajnali Cannes képe alapján: egy kis anti-hegeliánus játék

szubsztancia és mindennapi valóság három viszonya: szoros rokonság, alig-érintkezés, abszolút másság

ehhez újabb hajnalpélda Touqué életéből: Jacqueline ébredése a hotelszobában

a tengerparti hajnal további kihasználása a „precízió” konvencionális fogalmának újravizsgálásához

IV.

Jacques Bournol festő tengerképei: az ottani térábrázolás, összefüggése egy új „regény”-technikával és lélektani módszerrel

az Antipsyché Idilljei-nek terve („psychologia De Sitteriana”)

a tér Cannes-ban (absztrakció és trópus)

példák az Antipsyché Idilljei-ből; első példa: hotelbeli öngyilkosság; a fájdalom fejlődésének analízise

fájdalom és élet, egymásután és idő ellentéte

a fájdalom fix rendszer

rendszer és alkotóelem viszonya, ehhez hasonlat: az egész templomhomlokzat és egy szobor közelről

fájdalom és hűség. Abszolút hűség mint a hűtlenség formai előkészítője

második példa az Antipsyché Idilljei-ből: az éjjeli tó fölötti csönd analízise. Ehhez bevezető: végtelen sok vonal és abszolút simaság viszonya. Nő ruhacsipkéje: milljó levél az éji tájban. Női ruha sima selyme: abszolút csönd az éji tájban

a csönd analíziséhez kapcsolva: a vágy dilemmái és álombeli megoldásuk

a két példa összefüggése Bournol festészetével

Bournol egyik képe

egy mitológiai alakjával kapcsolatban megjegyzések a görög regékről

rend és káosz ideális viszonya Touqué szerint

erósz és Einstein-idill, a Bournolra vonatkozó kitérés vége

V.

Visszatérés a 79. oldalon ábrázolt helyzethez

nők és tárgyak viszonya

Leatrice és a tükör. Tükör és tér

Leatrice monologizál és sír

érzékiség szerepe ontológia és fikció, precízió-túlzás és romantikus blöff között

életbeli Leatrice-kép és emlékezetbeli Leatrice-kép „örökkévalóság-rutinja”

beszélgetés az Antipsyché című folyóiratról

Halbert és a lokál tulajdonosa

ráció és kultúra

épülő fürdőszoba leírása

Ena és Leatrice beszélgetése

természet és történelem értelme az idegenforgalmi plakátokon

Ena és Leatrice beszélgetésének folytatása a tenger mellett (misztika és megtérés)

tengerparti hullámok: dekadens impresszionizmus és tudományos Sachlichkeit viszonya. „Ős”-természet és 17. századi „mesterkélt” művészet azonossága. Tudomány és költészet (mértan és metafora)

Ena és Leatrice a taxiban, maszk és seb-fájdalom

táj és „tájerkölcs” Leatrice gyerekkorából. Az „erény-pénzes” tó

az esti fák; mozgás az állásban, hasonlat a kikötő hajóról

Leatrice nagybátyja (exkatona, lecsúszott intellektuel) 

részegsége

monológja (groteszk és esztétizáló vágya a „heroikus” élet után)

a test a középkorban, Touqué négy szempontja

új „regény”-szerkezetről. Az időrend ellen, antigenetikus történetmondás. A „szétszórás klasszicizmusa”; építészeti példa

Ena és Leatrice szaggatott fecsegése a taxiban

a parti hullámok szellemtörténeti tanulságai, hasonlat az elektromosságtanból: erő és intenzitás különválása; érvényesülése a mondénségben

úszótrikós nő szellemtörténeti tanulságai („mozdulattörténet” és bioornamentika)

racionalizmus és allúvium-kor. Heidegger-szerelem és Carnap-szerelem

Ena és Leatrice tovább beszélgetnek a taxiban

az „-oid” gondolkozás jelentősége (logos helyett „logoidok” stb.). Mal-à-propos és szerkezet. Cím és téma enyelgései

Ena és Leatrice tovább beszélgetnek

Ena múltjából: a G. Staalbreck-féle klinika keletkezése; három épület: 17. századi, első modern (mítosz és mikroszkóp), második modern épület, ehhez bevezető: epika és fojtó „quidditás”; hogyan kerülendő?

hajnal a norvég tengerparton a Staalbreck-klinikáról nézve, a Hold

Ena és az orvosnő beszélgetése (történelem előtti korok és modern terápia)

visszatérés Enához és Leatrice-hez a taxiba (364. old.). Megérkezés a penzióba. Két lány

a penzió építészeti szempontból (modern tér és modern erkölcs)

a két szomszéd hangportréja

„én”, „emberek”, „tárgyak” háromszöge a penzióban

VI.

nagy példa az „emberek”-hez: két vendég, Veronica Chamaedrys és Ulva di Chara életéből; Veronica az étteremben, viszonya a természethez

Veronica és ismerőse a ruhatárban

Veronica a hotelajtóban; építészet és morál; építészeti szuggesztio és a „regényhős” átalakulása

hajnal a kis kikötőben, Veronica és barátnője

beszélgetés

Ulva di Chara leírása

szerelem és beszéd

„báb”-ember és „végtelen árnyalat”-ember két véglete; viszonya a szerelemhez; Touqué Próbababa és Kísértet terve

nő-kép és ugyanerről a nőről maradt hangulatnak radikális különbsége. A hűség lehetetlensége

Ulva és egy fiú együtt az erdőben (amint Leatrice magánya Veronica történetévé vált, úgy válik szükségszerűleg Veronica magánya Ulva történetévé s így ad inf.) Eső

ölelés és eső

eső tovább

a nő rövid távollétei a fiútól mint igazi tragédiák

a lila szín

sírás mint szerelmi abszolút „Sache”

a szerelmi vallomást a nők csak „tudomásul veszik”, pedig a fiúk kémiailag akarják átalakítani a női testet

„női jelenlét” és szerelem örök skizmája

a fiú egyedül a tisztáson. Az Ulva-epizód vége

ha Leatrice „magányából”, tehát „én”-jéből Veronica és Ulva lesz, minek az „én” egyáltalában? Az „én” lehetetlensége. Ennek illusztrálása egy novellatémával: Queen I., Queen II., Statue and He

VII.

visszatérés Leatrice-hez a penzióba (407. old.). Halbert verse a tengerről

Leatrice múltjára gondol. Athéni Timon-előadás Moszkvában. Az „ellentétek azonosságának” problémája zárójelben

másik emlék: megismerkedése az angol Halberttel a Woodcut-mulatóban. Művészettörténeti reflexiók a mulató leírásával kapcsolatban

fekete szín. Blöff és szerelem

Leatrice a kézitükörben

szellemtörténet, ortodox filológia és revügörl viszonya

ismeretelméleti realizmus és torzító művészeti stílusok azonossága

„számtani” szintézis és „biologista” szintézis (példa: a mulatók osztályozása)

„ember” (logikum) és „jellem” (irracionalitás) kétféleségének döntő jelentősége a szerelemben

Leatrice mint „jellem” (az irracionalitás abszolút foka)

hogy lehet ezt a művészetben kifejezni?

miként öl az „ember”-szerelem? Példa: novellatöredék, melyben a tengerparton várja egy fiú hajón érkező menyasszonyát, később találkozik vele: a nő konkrét személynek érzi magát, így kezeli a fiút is – a szerelem halála

két stílus: abszolút racionalista (például: Carnap matematikai logikája), abszolút irracionalista (például: szürrealizmus) szoros párhuzamossága; két képzelt szent: racionalista és irracionalista, két templomterv által jellemezve

a Nem-Szó cantus firmusa a szóbőségben

VIII.

visszatérés Leatrice második emlékképéhez: a Woodcut-mulatóban várja Halbertet (471. old.). Halbert megjelenik

a szépség ősi meddőség jellege

ehhez először egy velencei novellarészlet

majd nagy allegória a magzatelhajtásról és ellen; először a fiatal teológiai rendező beszélgetése két amerikai nővel

tengeri táj: a fiatal rendező mutatja be

majd az öreg rendező a saját vízió-drámáját kezdi mutogatni a fiatalnak; e vízió főhőse egy fiatal nő, ki egy orvos által el akarja vétetni gyermekét

a „pedagógiai guignol” elkezdődik; a nő telefonon hívja az orvost

a majomsereg bevonul

az álszerelem három rossz apokaliptikus lakája; első: az effeminált líra

vita az allegóriáról és szimbólumról

az álszerelem második rossz apokaliptikus lakája: a gépies mondénség; papok véleménye a kor erkölcseiről

harmadik lakáj: a pedáns vitalizmus

megjelenik az elvetélendő gyermek szelleme, Donatello Dávidjának maszkírozva, hogy életet kérjen anyjától; ezen belül: kétféle életrajzírási stílusról

valami a zsinatokról (igazság és táj); „syllogismus amoris imago”

az orvos megérkezik

a fiú és az orvos vitája

a fiú apológiája

a fiú a maga számára akarja megnyerni anyját

a vízió megakad, hogy helyet adjon az álkifejezési módszerek vizsgálatának. Kiindulópont a modern női test dualizmusa a vízióban: üvegsoványság „hellenizmusa”, száj- és szemfestés „gótikája”

három irodalmi álkifejezésről: végtelen szójáték-szintézis, zenei motívum-utánzás, túl-balzaci típusdömping; a szellemtörténeti álkifejezés („morfológia” stb.)

Touqué három tanulmánya: Álszimbólumok, A Harmónia Fiziológiája és Esztétikája, Thèse et Scrupules

visszatérés a vízióhoz: a fiú életét kéri

a táj alakulása, a majmok

hasonlat az úszótrikós lányhoz: hindu kódexfestészet és Manet

Logos, idő, élet

szereplők és élet diszharmóniája a vízióban

valóság és ábrázolás; színésznő a színpadon és a valóságban. A legnaturalistább darabban is gyerekes, idilli

hasonlat: álom és ópium

újabb hasonlat: olasz novella legutolsó kiadása, illusztrációk és tipográfia

ez utóbbi hasonlaton belül: régi illusztrációk, a Prud’hon stílusú festészet és rézmetszés értéke; morbid és abszolút (vagy: ideál) viszonya; kétféle álomkép

az olasz novella szövege

az utóbbi hasonlat (olasz novella) margójára még: a modern illusztrációk: színes metszetek. „Ratio és flos” kombinatív lehetőségei

ismét a kifejezés problémái (l. 558. old.): a „melodizáló” irodalom; az „empirizmus” bizonyos faja; a babona lényege és értéke; félálom mint automatikus kifejezésgyakorlat

visszatérés a vízióhoz (553. old.). Futó elmélkedés a szépségről; Eros, ars veritas

nő és szépség

az orvos hozzáfog a műtéthez

a hősnő és barátnője

a halál megérkezik hollóival

a halál beszéde. A hősnő meghal; a vízió vége

Sachlichkeit és anyagellenesség a modern divatban

IX.

az alakábrázolás problémái, lehetőségei; Leatrice mint senki és mint mindenki; először mint „senki”: fantasztikus novellatéma

Leatrice mint „mindenki”; szemelvények egy typologia universalis-ból: négy úszótrikós nő leírása

mi a szerelem két fő konkrétuma? Nem lehetne-e ezekből Leatrice-t felépíteni?

abszolút külsőségek (cipő, harisnya, vállpánt); cipő

harisnya

abszolút külsőségekhez végül: vállpánt

(bevezető hasonlat: a Double-Face színház terve; 18–19. old.); egyéni és átlag viszonya a női szépséggel kapcsolatban

abszolút külsőségek után abszolút fájdalom; példa: egy szerelmespár félelme a törvénytelen gyerektől

tervek és kidolgozások szétágazása

X.

Leatrice a tengerparton, reggel. A reggel leírása

a hajnal intellektuális laboratóriuma (tartalmak és formák skizmája stb.)

analógiák a hajnalhoz: modern építészet, üveg-civilizáció

Touqué karikatúrája a lélekről

álom, gondolat, gondolkozás, tett, nyelv küzdelmei

gondolat és érzés azonos mozgások (54–68. old. vezérfonál: a tegnapi poharakra való visszaemlékezés)

emlékezés a fésülködésre

abszolút érzés és „homo”

kétféle „ember”-érzés: naiv-konkrét és szédült-üres; tükör

Negyedik Nem-Prae-átló; házasságtörő hercegnő naplója

a hazugságról

rétorkodás és póz

az elhagyott házban éjjel

Hold és tér

emlékezés délutáni alvásokra

hazugság és titok, szabadság és bűntudat

éjjel a villában

boldogság és semmi

szépség és „humanitás”

az „ember” megsemmisülése

szenvedés és kéj rossz ellentétei

félelem

visszatérjen férjéhez?

férje szerencsétlenség áldozata lesz

társaság: egy őrült, egy halott, egy fiktív alak és egy lehazudott

két következtetés a „humanizmus” kérdéséhez

fürdő és testtudat (légiesség és hall)

szürke felülvilágítás

asszociációk: téli délutánok, hóeséshez templomterv zárójelben

gyónás

felülvilágítás és csók

asszociációk: az óralap téli délutánon, mikor nagybátyja késik

Leatrice „európaisága”: hipochondria és bestialitás összetétele

az óra harangjátéka

az óralap még egyszer

kétféle lélekábrázolás

XI.

visszatérés a tegnap esti pezsgőspoharakhoz (l. 54–68. oldalakat); hajó a hajnali tengerpartnál

emlékezés nagybátyja szerelmeire

a „betegség” fogalma a gyerekkorban

a „magány” fogalma a gyerekkorban

hasonlat: német képeslapon tájkép, és hozzá hasonlat: a Kabale und Liebe berlini előadása, díszlete

Ötödik Nem-Prae-átló: főúri gyerekek tudós tanítójának naplója

igazság és pillanat

két terv: De Incongruentia Criteriorum

De Vacuis Perspectivis

abszolút érzés-élet

intellektus, érzés, objektivitás

hasonlat a szeretőről: Diana-szobor a víz alatt

a realitás problémája az abszolút csak-érzés életben

test és érzékiség ellentéte

a szerető: akarat, tehát rossz

a szerelmes levél, a dallamtöredék

megsemmisítő objektivitás

egy esti séta, a halál

a Mézeshetek tématerve: a szerető akarat, tehát rossz

ezt illusztrálja a táskavásárlás: példa az akaratra

elképzelt boldogság: a nő nem akarja a fiút

a boldogság ismeretelmélete

teával sötétben egyedül: nyárspolgárság és misztika

erkölcsi aggályok

novellapélda kéj és morál szembesítéséhez

Sancta Immediata

a tett etikája

a nagybeteg bíboros öltöztetése éjjeli prédikáció előtt

autón a templomba, eső, tolongás

pro domo: mi az oka, hogy e műben gyakran van együtt bíboros és valami bűn?

– gyerekség

– az egész világnak elvont erkölcsi abszolútumokra való redukálása, a kísértés mint alapélmény

a bíboros ellentétpárja: a kis prozelita

XII.

Leatrice nagybátyja (Péter) egy nőismerősét megy látogatni. A kocsmában várja a révészt

valami álom és valóság különbségéről zárójelben

a szép nő szépségéről

a sekrestyés jelleme

tájkép a sekrestyeablakból

tett és lelkiismeret viszonya

kétféle árnyék

Péter hipochondriája, erkölcsössége, nőismerete

Hatodik Nem-Prae-átló: kínai házasság, keresztény szerelem

halak és folyó

a folyó éjjel

halász és leánya

a halász leánya meg akarja ölni a kínai hercegnőt, de az átalakul a halász leányának másává; kínoztatja a halászleányt

közeleg hajón a hercegi vőlegény

az öreg inkvizítor és nevelt fia

tájkép a tűzhányó oldalából

a halászleány és a nevelt fiú szerelme

a kínai feleség kínozza férjét, de az nem bántja, mert feleségét nem embernek, hanem névtelen természeti erőnek tekinti

„ember” és irrealitás a szerelemben

logika és templomterv

öngyilkosság és himnusz a „névtelen természeti erőkről”

XIII.

Péter bűn-sznobizmusának hatása Leatrice-re. Bűn és elegancia

a bűn és elegancia témájához: Leatrice ismeretsége Zwinszkája színésznővel. Zwinszkája jelleme. Morfin és parasztság

Zwinszkája és a katonatiszt

szerelem és etikett

szerelem és metaforázó biológia

az „egyszerűség” szó „felnőttes” értelme

az „egyszerűség” fogalma s a W…-i park fái, levelei

esztétika s a természet stilisztikája

Zwinszkája kalapja; nő mint tájkép

női szépség mint jó és rossz manicheista modellje; közben a misztikus és analitikus kifejezésről

detektívregény mint a fenti moralista szépségfogalom szellemének tökéletes képe. Példa: A lila kesztyű; Halbert detektívregénye: The Blessed Practical

naturalista drámai szerepek és sikk egymásra hatása Zwinszkája modorában; mozgása, izomjátéka

lányhiúság és asszonyhiúság különbsége

a mondénséggel szembeállítva Péter egyik regénytémája: az erkölcsi aggályosság víziója (Scarpellino)

Leatrice és „antitragikum”

Leatrice teste és román stílus (erósz és ghibellinizmus)

túlzott tudatosság és túlzott karitász két világának viszonya Leatrice életében

álom és templomterv

Touqué és a hullámok

káosz és rend

fürdő nő a parthoz jön

raison és ismeretlenség a természetben

a téglaszínű trikó

„én” és percepció a szerelemben

a lélekelemzés ellen

a „második precízió” és ehhez példa: misztikus történet Tyatóról és a biologizált dogmáról

a „második precízió” példájának folytatása; a kép átalakul: először szürkeség, majd egy szalonasztalon piros virág. Hasonlat a piros virágról

Tilia Parvifolia szalonja: az alacsony bútorok

a fotel; Tilia és fia

délelőtti árnyékok

beszéd és női test viszonya

Tilia lényege: az idegen váza

ez az „antitragikus” gondolkozás alapja, tehát a Péterének legnagyobb ellentéte (lásd 250. és 254. oldalakat)

Tilia beszél

novellatéma (egy aggályos püspök és az erdőbe szökött lány)

XIV.

Halbert apjának, egy exeteri anglikán lelkésznek Meditációi

az abszolút individualizmusról

szenvedés, Isten-távolság

a „bonyolultság” fogalmáról

hétórai harangszó, szubjektivizmus

morál

politika és morfinizmus

erkölcs és probléma

gyerekkori tündérmesék és „felnőtt” materializmus

feleségének kastélykertje

a legtökéletesebb fájdalom-formula felé; logika és álom

védekezés a „materializmus” és pénzsóvárság vádja ellen; aszkézis és magántulajdon

amihez nyúl: erkölcsi kérdéssé válik. A Juanus Ethicus témája

a park magános kapuja

megint a magántulajdonról; esztétika

az „univerzáliák”; non est

fájdalom, álom, építészet. Hálószobaterv

zenei tervek

tájrészlet és tulajdon

bizonyosfajta paradoxonok ellen

csönd

igazság és nyelv viszonya, azonosulás vagy fikció dilemmája

novellatéma: az aggályosság víziója (Avido)

a szerkesztés problémái, lehetőségei; regényszerkezet és villaterv

táj a feleség kastélya körül

novellatéma a szép nőről, a kísértés lélektanáról s a Hűség Kertjéről

a tó átlátszósága és átnemlátszósága; két tájtípus: végtelen transzparencia és véges lokalizáltság. Összefüggésük a szerelemmel

tárgy előnyben az emberrel szemben. Oka; példa: stuttgarti film a kesztyűről Ádám és Éva címen

a lépcső elemzése

véges és végtelen; középkori allegória és „sachlich” jelkép viszonya

katekizmusmagyarázás a templomban

kárhozat-hangulat és idill

ehhez gyerekkori emlék: egy főúri kastély belsejének leírása (alacsony szoba és címer; történelem; arcképek és jelmondat; székek helyzete; hínáros tó; gobelinek, aktok; enfilade és szerelem; Tudor-gerendák)

ehhez még egy idillpélda: bankár és felesége (feleség az autóban a bank előtt éjjel; telefonálás; rácsok metafizikája; pénz és rokokó összefüggései; nő, érték és vásárlás; pénz-klinika; portásné és halál) – a „kárhozat és idill”-hez csatlakozó két téma vége

ontológia és maskarád

a női szépség irrealitása

az álarcos nő; közben: az ember legősibb hajlama a jóság

gyűlölet a nő iránt

novellatéma halál és idill örök kapcsolatához (csók és gyilkosság felcserélhetősége)

mikroszkopikus hűségszálak; kárhozattól való félelem

abszolút bánat utópiája; hisztéria és Sátán

ima a templomban

templomleírás; metafora és kubizmus, templomterv

összes emlékekkel kell meghalni, nemcsak az utolsó napokéval; nagy hűtlenségekről a „mikroszkopikus hűség” után (l. 409. old.)

szerelem és ember egymást kizárása; két szerető; lélektana, morálja, összefüggése a Juanus Ethicus-szal

a rút nők

az azonosság eretneksége („párhuzamos” vonalak elhajlása)

érzékek és intellektualitás

esztétika; álom mint kategóriatermelő; kategória mint szépségtermelő

biológia és matematika

kísérlet: egy egészen speciális, modoros stílus váltja ki a szépség abszolút élményét a Meditációk írójából

szépség

különböző korok stílusairól; korok véleménye önmagukról

stílusok számával kapcsolatban játékok általában a számról; mi az igazi szerkezet? A Bernouilli-féle elcserélt levelekről

három szerkesztéstechnika

nő és szépség, Bernouilli-permutációk és 17. századi barokk vagy modern szürrealizmus; kísérlet a szépség vizsgálatához: nő éjjel a hotelelőcsarnokban

n = n + q

vizualitás és ráció

más kísérlet a szépség vizsgálatához: egy tudatosan agyontúlzott 17. századi horrordráma terve: Night of Innocence

zárójel: a Meditációk írójának lappangó hódolata a katolicizmus iránt

a relációk iránti érzékiség: a második kísérlet következménye

a papság: a Meditációk írójának viszonya bűnhöz, Istenhez

intellektuális élete, gondolatok és gondolatok helye

tett; erkölcsi érzék és dehumanizáció harca

az azonosság dilemmája: tautológia vagy másság; jelentősége a szépség vizsgálatánál

nőkép és vágykép idegensége

imago habet suam essentiam in non esse imago

az önazonosság izzítása önidegenítés; ehhez: egy üvegfreskó tanulságai (a kétféle csillag)

én-kettőzés

a jóság milétéről

erényfajták; ontologizáló erkölcstan és tett-erkölcstan

erkölcs és elkárhozás

egy predesztináció-változat; erkölcsi abszolútumokban való gondolkozás

emlékezés egy „bűnös” csókra

éjjel a svájci hotelben; sétálni indul

az erkölcs alapnehézségei

a megcsókolt leány átfestett ruhája: beige-ből zöldre; elemzése. Közben: a feleség átalakított ruhái

a „végtelen” kísértés paradoxona

számok keletkezése és erkölcs

az elemző stílus problémái, önámításai, önmagából kivezető jellege; valaminek részlete és másság

a zöld szín és ehhez hasonlatképpen egy fiktív növényről

asszociáció a zöld színhez; rét Cambridge és Ely között, ahol egy félhülye lánnyal ismerkedett meg; táj és karitász

a keresztény szeretet végtelen szeretete

az érzelmek ún. „ellentétességéről”, példa: havas időben megy egy lányhoz

nincsenek „érzelmek”, csak egyetlen lelki alapintenzitás

a félhülye lány leírása; simogatása: abszolút karitász, talán abszolútabb, mint egy jótett; mi itt a többlet?

az abszolút szeretet és a lélek; egyéniség a karitász halála

mimika, percepció és pán-szeretet

a félhülye lány említése az ibolyáról, az ibolya elemzése

abszolút szeretet viszonya „homo”-hoz és „humanum”-hoz; test, lélek, műtest, műlélek

erkölcsi tett és erkölcsi Sache különbsége

a szeretet látható vége (karitász ellentéte); a nők beszédének elemzése ebből a szempontból

beszéd és tett szerelmen kívüli dolgok; példa: egy nővel hajnalban (a kék szín); másik példa: Dialogue with the Undialoguable (a szerelmi „élet” lehetetlensége)

zárójelben: új gondolkozástechnika; gondolat és gondolkozás ellentéte

szerelem és elkerülhetetlen hazugság

a női beszéd elemzésének folytatása

egy Magnasco-reprodukció mint a szerelem „lehetetlenségének” illusztrációja

két álkifejezés; ideál: abszolút gesztus (tánc?) és abszolút matematizáltság

a „nüansz” ellen; a kaleidoszkóp mellett

tánc és politika

visszatérés a zöld színhez (cambridge-i rét: svájci „bűnösen” megcsókolt lány átfestett ruhája); a Cambridge-t jelképező Erzsébet-kori udvarhölgy

tanulás és futó impresszió (igazság és pillanat); zöld fű

precízióhiány és karitász

a félhülye lány beszédének következményei; első tanulság: modern építészet, karitász és őrült szintaxis azonossága (építészeti példa)

második tanulság: részletes partitúra tájkottából, zene, karitász és őrült szintaxis azonossága

harmadik tanulság: a perspektíva erkölcsi értelme, festészet, karitász és őrült szintaxis azonossága

a félhülye lánnyal alkonyi víz és ölelő fák között

magántulajdon, karitász, természet egyesülése végső boldogságban

az ölelés analízise

természeti formák (levelek) és városi tükörreflexek azonossága

rend és rendetlenség relativizálása, formák és tartalmak szakadársága