Szentkuthy Miklós: Az egyetlen metafora felé (1935)
Szépirodalmi Kiadó, 1985 második kiadás.
Tartalomjegyzék
Célom a vad, abszolút imitáció, pazarló precízió. Catalogus Rerum 5
Örök játék: megismerni a világot? – megőrizni a világot? 5
Harsogva csicsergő, láthatatlan madarak fekete torkának „látomása” 6
Kétféle hőség: a természet nyári forrósága és a beteg ember láza – harcoljatok! 6
Himnikus élet – analitikus élet. Láz. Nyár. Pindaros. Proust 7
Banalitás és rím perverz házassága 7
Lehetőségek lázas fikciója és az imitáció: legtestvérebb testvérek 7
A rajz hűsít 7
Két női mozdulat 8
Erosz. Állati és virági része 8
Kis erkölcstan tipologia növényarcképekből 9
Forma: növények adta fogalom 10
Bronzvörös hajú nő hever a hegyoldalon. Idegen? ismerős? anya? szerető? 11
Látásból ismert nők: életem legfontosabb liaisonjai 12
A csábítások fent leírt formái 13
Tovább a bronzvörös hajú nő: a szemek flört-platonizmusa 13
Westöstlicher Divan: józanság és színes mesemiljő 13
Hálószoba nyári hajnalban: laboratórium és sors 14
Huberman 15
Az élettől három dolog távolít! A szerelem állapota: szintézisvágyam líra és objektív világ egyesítésére. Matematizáló tudományos relizmus: csillagász barátom nemlírai, objektív ember. Nők és tudomány után kivezet az életből: az álom? 21
A szerelem három metaforája vagy biológiai fázisa: virág, mondénség, betegség 25
Lényegem: abszolút és szakadatlan intenzitásigény. De orgazmus is legyen: forma! 27
Komédia. Szerelmi fóbia 32
Életünk legfiktívebb, legsemmisebb része: énünk. A csak-minket imádó nő erre hívja fel figyelmünket. Eksztázis és idill: van-e még két ilyan hazugság a földön? 33
Psyché, hetéra, szépség: szabadulhatunk-e a nő e három örök formájától? 34
Egy naplószerű mű: a végső formula és impressziók halmazának keveréke, melyben a főszereplő az idő 42
Abszolút szenvedés: álom beteg öregasszony fiatal-lányos szenvedő aktjáról. Goethe összes verseit olvasom: Goethe-mítosz és Goethe-valóság opalizáló ellentmondásai. I saw the beast most horrible: a szörny lakomája. Esteledő, elhagyatott park: elmerülés a csendben 43
Zsidó temetés 52
Reggeli ébredés: szűzen születni a szabadság gyötrő teljességében. Élet legyek-e, vagy mű? 62
Metafora: embrió; tisztázott gondolat: kifejlett embertest 69
Tett és gondolat. Elemi erosz, absztrakt metafora 69
Egy faun két szeretője, elég messze kalandozó embertani és lélektani követekeztetésekkel 70
Szerelmi háromszögből etikai Szentháromság 74
Egy szerelemkezdet kezdetnek hagyva 77
A lakás: a legfőbb metafizikum és praktikum 80
Stuart II. Károly regénye. Királyi erkölcstelenség hivatásos jelképe: „fantasztikus, mint egy címeralkatrész, unalmas, mint egy akta” 83
Az önkritika furora 99
Flagelláns stíluselemzés: az efemerség hajszálaiba kötözött ólomnehéz örökkévalóság 100
Magányos szoba gyönyöre nyári viharban 101
Fiatal Goethe: fád mítoszetiket , naivan durva érzékiség 101
Questionnarium doricum 102
Holbein: Fiatal lány arcképe 102
Haydn-szonáta és kaktusz. Regény kísérleteim: konkrét biológiai értelemben azok 110
Apropó, Haydn: formabontó klasszikusok, formábabénult romantikusok 111
A fúga mint materializált zene és mint tudatos érzékiség 111
Két motívum 114
A szépség kompilációjellege 114
Most hagyjatok egyedül 115
Van külön élet és külön művészet? 117
Miatyánk 117
A szerelem fullasztó virágházi virágbetegség 123
„Politikai ellenfelem” 124
Kétféle emberismeret 126
Történelmi szereplők abszolút, lényegi különfélesége 126
Hírlapok humbugja, rikkancsok nyomora, sznobizmus gyalázata 127
Miben áll valaminek a krízise? 130
Belemerülni a végzetes emberi konkrétum: a ma szolgálatába 131
Démosz, kéj, magány: Don Giovanni három büntetése 132
Két alfa és ómega ihletőm: természet és mondénség 133
Himnusz a Végzethez 136
Életem két nagy véglete: a „himnusz” és egy „érzéklési séma” 139
Betegségből és balesetből származó halál különbözősége 142
Étosz és igazság 143
Művész és nyárspolgár 143
Építészet, betegség, erosz: mind a három plasztikusságot keres 144
Regényterv (II. Stuart Károly) 145
Megtérés. Ágostoné. Enyém. Értéke vagy értéktelensége 149
Mért nem írok drámát? 151
Mellékes, hogy festő vagyok-e. Rajzolni, rajzolni! 155
Stílusom rongy, mint Szent Ferenc ruhája; stílusom tüdővész, mint Szent Terézé; stílusom vér, mint a mártíroké 156
A Szent (regényterv) 157
A keresztényszocialista (riport) 158
James I. és Jane Hobson szerelme, avagy az aránytalan harag parabolája 159
Vitriolos drámaterv (a párizsi Compagnie des Quinze színésztársaságnak ajánlva) 160
Őrjöngő karitász. Hála vagy gyilkosság? 164
Harmonikus álomképek 165
Gazdag nagykereskedők humbug munka (ő) etikája 166
Szülők titka. Távoli országok titka 168
Hamis egyenlet konzerv és emberiség között 169
Az e világi és a nem e világi ellentéte 170
Sex-biológia és sex-esztétika két véglete. J. C. Powys: Jobber Skald” 170
Caracalla álma. Regényterv, fantázia, analízis 171
Témám mindig egy… 174
Melyik a leg-„igazabb” virág? 175
Raffaelló négy madonnamodellje 175
Az eltávozott ember. Hiány, nemlét: abszurd matematikai elrugaszkodások és mindennapok realitása 176
Analízis és stílus 183
Nem lehet egyszerre két istent szolgálni: művészetet és morált 184
Áthidalhatatlan és kétségbeejtő különbség: írásaim és gondolataim között 184
Az eltávozott után és nyomában 187
A nyár: legnagyobb kosz és legnagyobb rend 188
Ami megváltoztatja a regényhős leírt arcképét 189
Mikor a fizikai súlypont a tárgyakon (szavakon) kívül esik 189
Az ifjú Bonington óráiból. Fantáziák akvarelljeinek nézése közben 190
Álom és próza viszonya. Realitás- vagy irrealitásösztönünk-e az „igazibb?” 191
„Charles VII.” szenvedéseinek genealógiája 197
Valaki a szomszédban zongorán gyakorol; olvasok egy misztikus regényt; gondolkozom sorsomon: szédítő és gyötrelmes három világ 197
Hogyha az ember semminek sem születik igazán? 198
Az egyén nyavalyája és a társadalom nyavalyája. Regényterv 200
Himnuszt írjak vagy regényszerű adatkatalógust a szerelem lehetetlenségéről? 203
Hátborzongató dolog a művészet centrumában látni a művészet mérgét 206
Három különböző figura, három értelmetlenség, három szenvedés 207
Nyári délután dolgozószobámban. Beszélgetés matematikus barátommal. Témák: háború és számelmélet. Vagyis? Halál és az értelem útja az érthetetlenségig – kísérteties kővendégek 214
Két lehetséges programom: aszketikus-katolikus erkölcs vagy teljes életemnek a matematikára való feláldozása 217
A Boston Weekly 1935. július 20-i száma – kommentátorok, regénytervek 222
Életem és művem három determináló pillére: álom, mondénség, növények 226
Parabola teljesülhetetlen álmokról és lehetetlen valóságokról. Regényterv 232
„Merchant” Hengrik angol király, „Pallida” Fülöp spanyol király, Ydoleza spanyol királynő, Ucia d’Avar spanyol hercegnő – regényterv négy főszereplővel 236
Két világ. Egyik: Isten, ember, szenvedés. Másik: természet, szépség, boldogság. Kizárják egymást? 239
A problémátlanság jelképe: egy kiss fonnyadásnak indult margarétacsokor 244
Nyelvek varázsló-kuruzsló hatása. Sir Thomas Browne és Francois Mauriac olvasása 246
Egyetlen metafora felé vagy: milljó metafora felől egyetlen ember felé? 254