Szentkuthy Miklós: Eszkoriál
Tartalommutató
Borgia Ferenc (1510–1572)
Borgia Lucrezia csodáról beszél Juan atyának
Borgia Ferenc zongorázik V. Károlynak
Cesare a kriptában; egész Spanyolország kifejeződik egy kőkoporsó domborművében (Don Juan de Tavera)
Borgia Ferenc imája és önelemzése – a nagy-barokk egyéni megszentelése, egy nagy emberi magánosság és egy egész ország egybeolvadása: ilyen érzésekből született a kő-Escorial – meg ez a papírból való is
Borgia Ferenc beszélgetése egy eretnekkel a Tóbiás könyvéről
az „igazságosság” olcsó és értéktelen formája
az alamizsnálkodás beteges változatai
a kis-törzsi életbe való korlátolt belebutulás
vagy túl üres misztérium vagy túl bornírt tárgyhoz kötöttség – neurotikus, filozófiátlan végletek
Asszíria-irigykedés és Asszíria-gyűlölet belső ellentmondásai
végletes kétely és emellett kezdetleges babonák: idegjáték ez is
arisztokrácia-gyűlölet és arisztokrácia-koldulás: pusztulásra ítélt egyensúlytalanság
túl élettani gondolkozás és túl elvont gondolkozás meddő haláltánca
pénzéhesség és halál-hókuszpókusz: két kétségbeesés-változat
Tóbiás húsvéti lakomája
iráni hitrege, sémita hitrege: a kettő harca a fiatal Borgia Ferenc lelkében
egy Olympias nevű zug-eretneknő (Nagy Sándor anyjától vette a nevét) a pogány mítoszokról beszél Borgia Ferencnek és barátjának: a Tóbiás-világ után ez a másik
ősálmok és pillanatnyi valóságárnyalatok kapcsolata
a mítosz két alapvonása: a valóság azonossága önmagával és minden valóság örök titokzatossága
mítosz és valóság nem különböző világok
Fülöp macedón király megpillantja Olympiast: itt forrt valóban egybe magas-hittan és „conditio humana”
a „szépség” esztétikainál mélyebb értelme az Olympias világában
a szertartások születése, leírása
Borgia Ferenc válaszúton: mit keressen? sémita lélek-delíriumot vagy macedón test-delíriumot? pszichológiát vagy plasztikát?
egypár lap II. Frigyes solymászkönyvéből
Izabella császárnő arcképe
hárman beszélgetnek, többek között a férfiak és nők kapcsolatáról is, lovaglás közben
barokk önelemzés, barokk önbírálat Borgia Ferencben
Izabella az égi szerelem (minden elemezhető és ezer árnyalatú valósága mellett), castrói Eleonóra a földi (minden égi erénye mellett), bolyongás a két nő között, éppúgy, mint elébb a természetből és a természetfölöttiből élő mítoszok között
feleségül veszi Eleonórát; az ortodoxia diadala?
regényes részlet Borgia Ferenc életéből – hogyan tétovázik és emésztődik Izabella, Eleonóra, V. Károly és Marvell között: bonyolódó helyzetek, bonyolódó pszichológiák és intrikák – elvágyódik ebből a színpadi, de velőt-szárító barokkból
a haldokló csecsemő keresztelése
avilai Teréz költői elmélkedése a keresztelésről: ez megint úgy Spanyolország, ahogy Borgia Ferenc imája volt V. Károly jelenlétében
az eretnek kommentár ugyanerről a keresztelőről
alkatvizsgáló orvosok és kórokozó sejtecskéket vizsgáló orvosok nem is éppen akadémikus harca a haldokló császárnő betegágya körül
anarchista csordák hömpölyögnek az utcán
Izabella halála után Borgia Ferenc Kínába akar menni, s ezért elolvas egy kínai történelmi könyvet
a kiábrándult kínai történetbölcselő már igazság és nem-igazság ellentétével sem törődik: nagyon öreg
a kínai császár férjhez akarja adni megunt barátnőjét, Wang Lit
gúnyolódó plakátok
inkvizíció és vezeklés a régi Kínában
veszekedő ügyvédek
zsoldos-inkvizítorok és udvarhölgy-inkvizítorok
fura sorsok: Kwa, a filozófus és Zen, az orvos
kedvenc freskótéma a festőknél: „filozófusok az istállóban”
egy szép állatfestmény: őzek
a hölgyek kamarillája a hajón
egy alvilági házasságközvetítő odújában
a festők hogyan örökítették meg a hajón tanácskozó hölgyeket? (a hajó elszakadt a parttól és eltévedt az óceánon)
egy kínai író könyvében, a Mákonyos Anatómiá-ban, megírja a bonctani érdeklődés és a divatárnyalatok iránti érdeklődés összefüggéseit
hajszálpontos elemző lélekrajz az ókori Kínából: egy „Beth T’á”-nak és „istennőnek nevezett hölgy arcképe – nyilván kulcskönyvnek szánta a háromezer év előtti író; élő modellje volt
a császári nővér haldoklása és a temetési tervek
az ideges kérő
ókínai lábfej-himnusz
Atlantisz érkezése
Luangot idegen érdekek szolgálatába fogják
régi kínai vers: a Mandarinok Fű Litániája – ezt hímezték Wang Li köpenyére
Konfuciusz nagy vallomása Wang Lihez
Lao-ce vetélkedő vallomása Wang Lihez
a császári nővér a ravatalon, Atlantisz a koporsónál, a temetési szokások – persze forradalom is
megjelenik a színen Dólon Dubassu, a mongol fejedelem – egy róla szóló beszéd részlete
Wang Li és Atlantisz találkozása – nyelvi nehézségek az egyébként diplomatikus társalgás közben; tíz világhírű illusztráció ehhez a jelenethez: Wang Li halála
a kínai császár tragikomikus bukása, a mongolok győzelme
miután Borgia Ferenc már egy kínai történelmi művet elolvasott, szeretne elmélkedő jellegűt is olvasni: egy 16. századi filozófus könyvét veszi hát kezébe
sem a valóság maga, sem annak bármilyen értelmezése nem ad megváltást a boldogságra és igazságra törő embernek
lehet-e az égi misztikát és az evilági diplomáciát, teologikumot és politikumot egybeolvasztani? Nem fából vaskarika-e?
lehet, hogy az istenek csak azért csinálták ezt a világot, hogy aztán ennek a világnak törvényeivel nagyon is ellentétes másik világot kényszerítsenek bele vagy követeljenek az embertől?
milyen erős a természet, s mégis milyen sokan szeretnek, akarnak és tudnak elszakadni tőle – vagy ez csak ál-elszakadás? Jogos öröm az akarat öröme? s vajon valóban szabad?
minden erkölcstanok közös magva; szerelmi kérdés, szociális kérdés
mért kell terjeszteni, kényszeríteni, propagálni az igazságokat? mért nem természetesen világolnak belénk?
misztika is, diplomácia is: egyoldalúságok
„test” és „lélek” túlzott és fölösleges szembeállítása; valami harmadik a lényeg
Krisztus és Sátán örök harca a kínai filozófus szemszögéből
egy kínai császárnő érthető utálata úgy az egyoldalúságok, mint a megalkuvások iránt (közben legyezi magát)
Buddha akkor is téved, mikor elmerül az evilági történelembe, de akkor is, mikor elmegy ismeretlen remetének: hol a kiút?
a szenvedés különböző felfogása a spanyol barokkban és a kínai kételkedésben
a spanyol barokk rettentő érzékiessége – az érzékietlenség érdekében: veszélyes paradoxon, véli Wü Lay Jü, aki persze távolról sem utolsó fórum
egyúttal a spanyol lélek meghatározása: s itt Borgia Ferenc az Escorial, a barokk stílus, Spanyolország és maga „Orpheusz” is egybeesnek
skolasztikus elvontságok és túl színes viasz-szobrok a spanyol vallásosságban
harc is rossz, kontempláció is rossz?
„szabad akarat” vagy „végzet”: a fölösleges és ál-problémák közül egyike a legjellemzőbbeknek – mi a kínai megoldás?
a régi Róma nem igazi Hellászt (a) és nem igazi Palesztinát (b) közvetített a későbbi Európának: bár mint kínai nemigen érzi jogosultnak ebben a dologban határozottabban beszélni (szerénysége dicséretre méltó)
az örökké egyforma embert vagy az örökké változó stílusokat élvezzük-e inkább a történelemben?
párt és igazság viszonya
talán nincs is különbség lényeg és járulékok között
a kínai császárnő rossz véleménye a túlzott engedelmességről és a túlzott rendről
a barokk Rend
hogy lehet a kalandos ifjú lovagot és a megérett számító bölcset egybekovácsolni? a holdat és a kancelláriát?
Borgia Ferenc útja a császárnő holttestével
a császárnő a ravatalon
Borgia Ferenc levele egy jogásszal való vitatkozásáról
egyén a valóság, nem „humanité universelle”
politikus-típusok (mondén, elméleti, vakbuzgó stb.)
édeskés és képmutató idealizmus helyett Borgia Ferenc keserű realizmusa
egyetlen elve: minden egyes ember kövesse a maga körében az Evangéliumot
a cél nem lehet az elnyomottak rászabadítása a zsarnokra, hanem hogy a zsarnok váljék jó kereszténnyé
Borgia Ferenc Ferrarában; Renata arcképe
beszélgetés Kálvinról és politikáról az Esték udvarában
Borgia Ferenc nagy magánbeszéde Kálvin üres karszékével szemben: vállalja az isteni dolgok és világi dolgok elkerülhetetlen kompromisszumát
Borgia Ferenc részletes jelentése Avilai Terézről
Borgia Ferenc fáradozásai egy keresztes hadjárat létrehozásáért
franciaországi intrikák
Seugne hercege: arckép
Borgia Ferenc szomorú levele a pápához
fogságba esik
utolsó jelentése
Don Juan d’Austria bevonul az Ezeregyéjszakába
kérdőjelek, exitus, szentség