Szentkuthy Miklós: II. Szilveszter második élete
Tartalommutató
I. Szilveszter (megh. 335.)
Első rész
II. Szilveszter pápa meghalt 1003. május 12-én
Istennek fontosabb volt a teremtéskor az anyag, mint a ráadás-lélek
Szilveszter (mint színész) keleti máguskirály Vízkeresztkor; virágos múmia-könyvek Isten kinevelhetetlen materializmusáról
balzsamozás: ez a faltörő és „indító”-téma
forrásaink: a Balsamum-könyv; a balzsamozó anyagok és edények
Szilveszter közben: bibliai, megbőszült „demokrata”
tovább az edények és múmia-konzervátorok
római leány afrodiziákus teteme: sós vízben
II. Szilveszter pápa különvéleménye a reneszánszról (magától értetődik: jóval a reneszánsz előtt)
talán az Orpheusz-mű egész szellemének summája
júdeai „bikini”-strand: Bea Vogue-figurája; aztán? Gea, Dea, Fea; kristályok nevei és létei és Cea és Hea fotói
Gea: az egzisztencialista bábringyó kombinéja tán (teológiai túlbuzgalomból): túl részletes? De hát a román kori művészet nem mindig arányos
II. Szilveszter pápa. „Vogue”, misztika, szex, tréfa (Orpheusz–Evangélium és Orpheusz–Playboy: nem elviccelendő szentkettőssége)
végre Jea is (Holt-tengeri tekercs-görl): repedt homokkő táblákon
Kea: cigarettát ad (strand) neki
visszatérés a balzsamozáshoz
megjelenik pannóniai Első István által küldött örök Eszter (fiúruhában)
Eszter mellvizsgálata, Szent Agátha ereklyeszervizével
Vincze Eszter-portré. Rómában, Szilveszter pápánál – Szilveszter hermafrodita kedvence lesz, de tisztánál tisztábban
Eszter hóezüst harisnyanadrágja
a pápa ellenségei és temetési gúnyolói
előugrik (a balzsamozás ellen) az első sátáni ellenség és gúnyoló („Hieronymus Bosch”)
egy vádirat Szilveszter teteme ellen – II. Szilveszter eszerint Héraklésszel és Sámuellel azonosította magát; lábtörlő-hebraizmus és lábtörlő-hellenizmus. De vádló és vádirat eltűnik
Az Antikrisztus: Szalóme-szoborfejben (második vád)
látható lesz, manierista festők stílusában, II. Szilveszter túl horizontális holtteste
sőt! hallható is lesz! nagy beszédet mond nemes önvédelmére a holttest. Régi pápákról, régi Berengárokról, disznókról és barbárokról (egyébről úgyse lehet)
pápai metresz; XII. János kánoni ágystatisztája, nagy kunyeráló levele Első Ottó német császárhoz (budoár-berendezés marad)
II. Szilveszter legcinikusabb műkritikája I. Ottó német császár szobráról
hülye trónörökösök hülye koronázása; tanító példa: a wormsi katedrális egy szobra
Szilveszter igaz pünkösdjei
szűzi és parázna rózsák: Isten paradox ötletei szerint
Szilveszter-Szentszamár karácsonyi imája: szadista bohóc „cézárok” hazug színpadai ellen. Rekviem? legyen víg fehér orgona! legyen örömünnep!
Szilveszter édesanyja
Végre I. Ottó! „Hol Szent Péter sírba téve!”
Corona: semper comica (a bazilika-bálon) – Imperium (szónoklattal a sírmélyen): semper cloaca
Szilveszter pápa teteme folytatja emlékező-látomásos prédikációját az I. Ottó-időkből (viszont: térdeplő Eszter térdei, érthetően, nagyon fájnak már)
egy zsinat kulisszái, papjai ékkönyvei és – a „Führer-Prinzip”
császár az úr, pápa a szolga
Berengar diplomata-hetéra felesége XII. János pápánál
Ottó diplomata-hetéra felesége: Madonnát játszik
János arab háreme és Berengár „babiloni” neje
az arab hárem, egy bolond virág, egy bolond ékszer
modern divatlapok: eléggé elmaradtak – a pápai hárem kelléktárához képest
szokásos, de elkerülhetetlen kontraszt, a pápa (XII. János) arab háremével szemben – I. Ottó német király német processziózó apácái
az Énekek Éneke közel-keleti pornográfiája persze már akkor is szent teológia
az Énekek Éneké-t hittani futó-értelmezésben is halljuk és dramatizálva is látjuk: a német udvari apácák színielőadásában
arab pápai hárem és I. Ottó-féle mondén-misztikus germán apácák iskolás (mi nem az a teremtésben?) ellenpontja: felejthetetlen – úgy látszik – a halott II. Szilveszter pápa emlékezetében
szecessziós Leszbosz-sziluettek?
perverzió néha penitenciával is jár
I. Ottó a Szentszék Szentvédője: alaposat rúg ezen a széken
I. Ottó „római cézár”-baba; a Colosseum plasztikonjában
XII. János pápa is (kár), hogy most nem eladó egy amerikai kosztümtörténeti múzeumnak
XII. János pápa a vádlottak zsöllyéjén (igazi római márvány)
vádló, nővolt aszaltszentek
az Elrabolt Koporsó című hitoktató detektívregény
vérfertőző testvér (ez legalább megnyugtatóan unalmas a modern tematikában)
viszont a halott II. Szilveszter pápa: túlzottan művészkedő kedvvel festi meg XII. János pápa vérfertőző, szodomai, rokokó-kolibri édestestvérét
a szimónia vádja János ellen
természetes, hogy pogány pénzesládát látunk menten
a zsidózás (középkori szombatosság) vádja János pápa ellen
a vádló arcképe; episcopus H. Adolphus (szőke változat)
a vádbeszédben a kereszténység: hiperjudaizmus. XII. Jánosnak kellett a keleti pénz
sajátos vatikáni törlesztési módok a keleti bankoknak, XII. János részéről
sajátos I. Ottó-párti ógermán perrendtartás, dénár- és dogmaügyekben
jelen műben (középkori expresszionizmusa ellenére) a legeslegfontosabb mégiscsak: a mértani pontosságú kompozíció
épp ezért: visszatekintő tartalmi összefoglalás
Szilveszter gyermek, ész, erkölcs: hogy fog ez elhelyezkedni a világtörténelemben?
Orpheusz-domborműves vértanú kőkoporsója (talán ez a könyv?)
ráragasztva az állatköri jelek
babona és tudomány: a világegyetem anyagi egységéről
A lélek: egy aktkép. Még Paracelsusban is! (hát még Szilveszter korában)
pornosz állatkör (megfelelő életkoroknak): Isten, költészet, bordély tapintatos tapogatódzásai
de Szilveszter pápa ezt utálja, és letépi
helyette? Szenteszmélkedései kezdődnek
fej, agy, önismeret (a Kos jegyében)
emberi értelem és állati szerelem esetleges viszonylagossága?
no „Reine Vernunft”! Hát súgd meg végre: mit tudsz, és mit nem tudsz?
ki nem kételkedik néha az értelem híresztelt mindenhatóságában?
szemtől szembe értelem és történelem kérdéseivel!
agytekervények és spermák józan vetélkedése
könyörgés Értelemért, mert más nem kell (a többi jó: már belőle jön…)
az agy végleg féldolog? a szex végleg féldolog?
Szilveszter a kételkedés bélpestiséről
agysebészet
1. a természet végtelen bonyolultsága 2. a természet mikro-makroszerkezete 3. a természet éltető, ős- és alapenergiája
hölgyeim és uraim! skolasztikusok önök vagy egzisztencialisták (Szilveszter szilveszteri kérdése)
betegségben logika, logikában betegség
a Szentlélek a szegények atyja! (középkori himnuszidézet)
Szilveszter az – persze ezeréves naiv előzgetéssel
II. Szilveszter pápa szinte „Freud” már: az ő Szentlelke (persze Freud planétás papagája nélkül!) egyszerűen az őstermészet ősenergiája – ahogy minden korabeli breviáriumban hivatalosan is így szerepel
Szilveszter Sartre-szimatja
Szilveszter „stress”-szimatja
és amihez nem kell szimat: a pápa novemberien – öreg
mikor már vége mindennek, az Szilveszter Szekvenciáiban körülbelül így hangzik: „az érzékszervek időszerű és ünnepélyes lemondása”
a fej után következik az ember nyaka (és a Bika-csillagzat)
Európa és a marha (utóbbit Zeusznak is hívják)
vádlexikon papisztikum az emberi nyakról
az intellektus mindig csak Szent Dénes levágott feje?
II. Szilveszter gyermekkori emlékei egy grófi kastély kiátkozott leányszobájáról
apai (és még miegyéb!) terheltség terhei
pápai tiara: bizony bolond apa hétköznapi tetves kalapjával kezdődött (van-e különbség?)
egy női nyaklánc (szex, költészet, repkény, tükör)
az orvostudós Szilveszter pápa egy tanítványa – persze a Nyak témájával kapcsolatban – sőt a nyakban is: a carotis ér
anatómia, mértan, líra, szóképszökőkút a barokk költészetben – Szilveszter és John Donne angol barokk költő
zenei duó: csókra és keret nélküli szemüvegre
Eydahó és a divat és a „mini” és a nadrágharisnya
Szilveszter pápa bölcs lélektani feltevései leánytanítványa ún. „ideáljáról” (az persze színész)
az elhagyott szerelmes csak még bizakodóbb lesz: van-e ennél nagyobb boldogság?
spiritizmus, lélekvándorlás: mindehhez Tutanhamon fáraó – elég komfortos kikötő
egyiptomi szenttárgyak, ékszerek, szerelmek, vallomások – modern idegenforgalmi plakátok legolcsóbb szabályai szerint „összemixelve”: Szilveszter orvostudós pápa tanítványával
Eydahó lehet fantaszta, de közben maga a szeretet – ennélfogva angyalok rokona
egy kaktusz: aloé arborescens
Eydahó jósága, mert Szilveszter világában a világon a jóságnál nincs fontosabb
befejeződik a nyak csillagképe, folytatódik a karokkal („Ikrek” csillagképe)
II. Szilveszter pápa rapszodikus följegyzései egy képes (III. Ottó-féle) breviáriummal kapcsolatban: a karok
nem a császár karja! a cseléd karja! (Szilveszter–Proust)
Szilveszter–Jézus (moll-variáció)
anya és szeretet – talán le is tehetnők a semmittevő tollat ezek után
kocsma jogán Szent Péter trónjára?
„ratio orationis” (ráció és áhítat)
Szilveszter szerette anyját (ez a mondat: emlékirata; ez a mondat: sírfelirata)
Erzsébet és Mária karja a Látogatáskor. – Erzsébet nagy átokdrámája Jánosért Isten ellen
Zakariás és Erzsébet barbár és szent mitológiai násza (avagy: Chagall Ezeregyéj-illusztráció)
Erzsébet bűntudata (minden ártatlan asszony: bűntudatos?)
haldokló anya és egy kocsmai leányzó: bizony ez nem a rövidárus kontrasztok leltárába tartozik
a leányzó (de régi sláger!) Szilveszter „második anyja” akar lenni, oh
kéjtánc: a verkli „Szalóme”-száma szerint
egy Pisanello-féle remete-akt
repkény Szilveszter édesanyja ablakában (függönyök függönye)
kis maszatos (lehet-e más?) „műtörténet” hozzá
burgundi etikett? Szépség és pokolröhej
egy vadászatot ábrázoló festmény, Huizinga sírjából
a kocsmai leányzó: csalja, csalja Szilveszter haldokló anyját: „ő, ő, ő Szilveszter szent hitvese, anyja, mindene, a tisztaság, az egészség, a segítség”
szent ingek, szent karokban
Anyám élete: Mária bemutatása a templomban
Mária fúriaként félti fiát: Keresztelő Szent János elől
Őszentsége „privát” látomásai: távolról sem egyeznek a hitoktatói protokoll-szövegekkel, de annál vallásosabbak
az „Utolsó Képeskönyv”
összehasonlító vallástörténet ízetlen előjátékai – Orpheusz és Jézus ízesebben
„Hát halott apám mégse vitte fel magával anyámat a mennyekbe?” – itt kezdődik a kétségbeesett kételkedők nagyobb hite a hívők kishiténél – írja II. Szilveszter
kétely szentsége (ex cathedra megerősített formában)
II. Szilveszter anyja szeretne mennyekbe repülni férjéhez, férje rekviemjén; csalódás ez is, átokká erjed a szeretet
II. Szilveszter apja: hűsége kisebb kínja, hűtlensége legnagyobb kínja
egy szent és hűtlen pásztor Szilveszter anyja mellett
Arisztaiosz alakja az Ókori Lexikonból (Ókor nem lévén, tehát csak lexikon) és az anya életéből (mert az van)
az anya őrült Isten- és természetgyűlölete, mert azok: nem Szeretet!
családi kert gesztenyefája; a Paradicsom halálfája és a Golgota életfája – mért ne legyen a kettő egy és ugyanaz már egy pápa pszicho-kapucnis gyerekkorában? És ezt mért ne használja ki egy kocsmai leányzó? (kivágja a fát)
a fává változott pikáns Daphné
itt végződik a karokról szóló csillagászati fejezet
ezer év után (mért ne?) Pál apostol megismétli térítőútját (térítés nélkül) az Égei-tenger szigetein
butaság: pogányságot és judeokereszténységet piszkos arénán, egymás ellen ereszteni
Pál randevúja egy fürdőben egy filozófussal és egy hegedülő dombormű-nimfával
Bartók-féle „giuoco delle coppie”, vagyis: egzisztencializmus és teológia repedt sarkú és vurstli-haláltánca (édes páros)
szív-alak és polip-alak (nem is olyan rossz biológia ez)
egy szent: mért nem akar gyógyítani? (Ludgárd.) Gyógyítás után filozófia, filozófia után: az élő szív élő szerelme (jó sorrend?)
a gyomor (és az Oroszlán-csillagzat)
Délosz szigete és Márkus oroszlánjai
keresztes lovagok elítélik, Pál megvédi a pogány mulatozókat, Jézus még százszor inkább
„A Kánai Menyegző Igaz Története” (Pál szájából)
a has és csillagképe: az Arató Szűz
Knósszosz szigete (Délosz után); aratóünnep, éjszaka, kígyótánc: szinte idegencsalogató, penészszagú kabaré
Pál egy kis szenthumorral megteologizálja a pogány danseuse-öket és diseuse-öket
vese és máj jön: a Mérleg-csillagzattal – Krétai piac, májmészárszék – ó, isteni Dél!
platóni akadémia: az még cigányosabb piac volt. A piacon egy döglött bárány
minden szenvedés szentsége és A Bárány: sohasem haragos
Pál a piaci döglött bárány nevében a golgotai bűnös Bal Lator mellett prédikál egy bürokrata Isten hipokrata hivatalai ellen
Haldoklók Szentsége (arpeggio)
a létező világ definíciója (gyerekjáték)
fallikus síremlék (ez se volt szenzáció legblazírtabb Szent Pálnak)
kapjon hát ez a szobor utolsó kenetet!
Istenhit és szexus-hit; édes harlekinád
lehet, hogy édes, de nem és nem és nem kell már
a combok és a Nyilas-Kentaurok következnek az anatómiában és a csillagászatban
kentaurok gátlástalan szaporodása: középkori legszentebb kéziratok illuminacióiban
a térdek és a Bak-csillagzat (kissé hadarva)
régi leánytérdek egy régi (szicíliai) színházban
részeg térdek szentsége – térdszalagrend eltévedt havikötője
lábikrák és a Vízöntő-csillagkép
barokk nagymondat a barokk festészetről
lábfejek és: a Halak
lábfejerotika, lábfejevangélium (ahogy ez már szokott – Pálnál, Szilveszternél)
tűsarkú cipők Rómában – tyúkszemek az Égei-tengeren
Haljézus és halfreud-párhuzam Pál „Utolsó Kenet”-i, hamuhideg és mégis szenvedélyes prédikációjában (a túldöglott pogány kődarab vagy kőakt fölött)
a Sátán, az Isten, a Semmi közös akváriuma
Második rész
II. Szilveszter a katakombában; reng az apácák nádasa
apácatípusok: az egész emberiség típusai
II. Szilveszter feltámadása, a feltámasztó szinte frivol kommentárjaival
a pápa viselkedése sem illenék éppen egy „Lázár Feltámadása”-misztériumba
Eszter kozmetikája à la Résurrection
három diadém: óvakodjunk a hamisítványoktól
a pápa önarcképe
a pápa tükörképe
Eszter virágképe
a botanikai litániát abbahagyhatná a pápa, de hát a virágok ürügyén – udvarolni is akar
épp jókor jönnek tehát lelkéért az Ég Lélekhordó Angyalai
a pápa nem áll kötélnek
az angyalok menjenek haza, így nyugodtabban tud bölcselkedni és memoározni Ábrahám három, Istengyanús, angyaláról
Szent Mihály zsenírozó igazságai
a pápa sem marad adósa, Eszter érdekében
feltámadás utáni álarcok
udvari bohóc
nyomorúságuk szent védelme!
II. Szilveszter: a Világ Boldogságának allegorikus és valóságos szerepében
Eszter a vajúdó Európa eszperantó-kosztümjében
a mágus: keresztény fogadalmi rongyokban
görög pénzgyűjtemény
Eszter a bizánci Zoóban és a neo-szüzek lajstromán
II. Rómanosz császárból Diana-istennőt csinálnak öltözőjében, vadászat előtt
II. Rómanosz császárból Keleti Királykisasszonyt csinálnak, vadászat után
a szexus az élőlények világában az abszolút anarchia, ott minden előfordulhat
a színpadi Rómanosz ál-násza: II. Szilveszternek eszébe juttatja Anjou Róbert és fia házassági terveit. Szent Elzeár főszerepe
Elzeár udvari ember és evangéliumi bélpoklos-gyógyító
karanténben Apollóval
lelki harcban a királyi heraldikával és általában az Anjouk „minden hazugság”-ával
a menyasszony távolról sem párizsi etikett szerint bánik a csupa-államérdek leánykérő-levéllel
Elzeár idézi Károly költői vallomásait a menyasszonynak
Botticelli Primavera
Elzeár elájul, orvos sehol, de őrangyal meg ördög, az van. Utolsó kísértések, örök hit, keresztény halál
a bizánci állatkert Nagy Leltára, mágus írta, Szilveszter olvassa. Természetbölcselet a büfé-szünetben – ebben a Breviáriumban már sose lesz másképp?
egy-egy állat és egy-egy ember bonctani és állattani hasonlósága a színház közönségéből
1. egy szépfiúval kapcsolatban az állatok kipusztulásáról, túlfejlődéséről, fejlődési elakadásáról
2. egy dupla orgánumú nővel kapcsolatban az oposszum dupla orgánumáról
3. egy gyáva és handabandázó hadvezérrel kapcsolatban a gorilláról
4. egy nagy orrú maszkot kedvelő nővel kapcsolatban egy öngyilkos hal-unikornisról
a 4. számú nő gyónása II. Szilveszternél
II. Szilveszter cezúra nélkül folytatja az iménti témát
hipotézisek a szeretetről
a) az állatias boldogságban nem gondolkozó ember
b) a hiába gondolkozó neurotikus és öngyilkos ember
c) a vallásban pozitívan hívő ember
d) a forradalmár, Spartacus-típusú ember
még egy állatsereglet, aztán gyóntatás Liguori Alfonz szellemében és bizonyára boldog abszolúció
vatikáni Hermafrodita szobor
egy udvari orvos a Jó és Rossz Isten harcáról, a szex legförtelmesebb zsákutcájáról
Rómanosz felesége, Theodóra, megjelenik gyermekével és lélektani képletével (kosztüm is van)
Theodóra vádbeszéde és csecsemő-felmutatása
egy görög himnusz magyarázata Eszternek az örömről
kiátkozási program és programváltozás
Theodóra átokzsoltára
Theodóra szerelmi vallomása, ciprusi emlékek
a kocsmáros papa közben berúgott és a pápába lyukat beszél
a pápát rabbinak nézi, ergo Szent Ilonáról beszél
Eszter és görög szigeti tájkép
Eszter és egy sokkal gyanúsabb tájkép (ez is egy görög sziget)
II. Szilvesztertől (elemzően) megundorodik Eszter
Rómanosz mítosza nagy stratégiai tartalék
még nagyobb: II. Szilveszter régi és teljes pápai pompája
Roma locuta!
Miserere szövegére vádbeszéd és áldás
II. Szilveszterhez púderozott szívvel – visszavonzódik Eszter
császár „lejátszott”, császárnő szoptat
Niképhorosz Minótaurosz Héraklész Szent Kristóf tábornok jelentése
hiúság, szex, gyakorlatiasság
a császárnő kémnőnek jelentkezik
Szilveszter és Eszter is menjen vele, Krétába, Dionüszosz-hajón
Niképhorosz hadvezérré szentelése
ószövetségi aranybika
Eszter félelmei új szerepétől; blabla pszichológiák
Theodóra szobája, Eszter krétai dolgokról felolvas
kaszárnya, szenilisek masszázsa és persze labirintó, labirintó!
Pasziphaé bika nélkül
Szent Mihály arkangyal bikaviadala
Theodóra III. Ottóról, curriculum vitae; német ügyek
a római imperializmus átkos emléke Európában
pápaválasztás à la…
patrícius-utánzat, pápa-utánzat
császárnői esti ágyfogadás; ál vagy ellen, de legfőképp – semmilyen „pápá”-val
garden-party politika Róma diktátorával
minden rossz, ha rossz a vége
és ha még rosszabb; Theophanó hirtelen halála
vesék okvetetlenkedései, toalett, Eszter, Szilveszter
a pápa és Theodóra kettőse
„II. Szilvesztert” a császárnő – II. Szilveszternek tanítja, a történelem részeg múzsájaként
német-római szent ómama és unokája
Hagia Szophia, Hagiosz Ottó
összesen már öt nevelője van III. Ottónak
magános pápa az éjbe süllyedt katedrálisban
Szent Nílus remete – ellenpápát állít, akit „Krisztus király”-nak öltöztet
a pápa akrobatikus menekülése az ellenpápa elől III. Ottóhoz
III. Ottó büntetésből: Krisztusként keresztre feszíti az ellenpápát
Isten, história, idealizmus és ősösztönök a neurózisok forrásai III. Ottó lelkében?
III. Ottót majdhogy ki nem közösíti (a kinevezőjét!); kínozza Ottót Krisztus öt sebe
császári szajha (csak úgy a rend kedvéért)
III. Ottó vezekelne Szent Nílusnál
hegyek, virágok, császári korona (geológia és történelem abszolút összefüggéstelensége)
a császár és Szent Nílus szembesítése
újra Theodórával állunk szemtől szembe
és rejtett hajójával; kis kikötő, de nagy rémdráma elősejtelmével
arab összeesküvő Rómanosz és Theodóra életére tör?
Szilveszter feltámasztója nyomoz; biztonsági intézkedések
Eszter fanatikus dühe Bizánc és eddigi énje ellen
Theodóra vallomása nagyjában – minden ellen és élvezetért
út a templom felé; civilizációnk csőrepedései
a templomban, végre!
kredencből gyóntatószék
II. Szilveszter gyónása Eszternek
gyerekkora, koraérett tudóskora
arabok, zsidók Hispániában
Weltgeschichte vagy Weltwissenschaft?
Gabriel Marcel „keresztény egzisztencializmusa”; az ember évmilliós élő örökségei lélekben és testben
a pápa egy franciaországi történelmi bűne (afféle Orpheusz rutin-novelette)
II. Szilveszter és a három német Ottó
de a harmadik, jaj, az a harmadik!
Első Eszter
Példabeszédek könyve 8. rész 22–36. vers
„gyilkosság a katedrálisban”