Navigáció: Regények Öt életrajzi fantázia Arc és álarc Tartalommutató

Tartalommutató

Szentkuthy Miklós: Arc és álarc 

Tartalommutató 

Bevezető

az öreg Goethe Szymanowska búcsúhangversenyén; a vén klasszikus: fiatal romantikusként mutatkozik be

a zongoristanő lírikus arcképe

rossz a zongora, de a Grossfürstin jó

szupé a hangverseny után

Goethe toastja – a zongoristanő ajándékai

második Szymanowska-portré: gyászban

fekete Hof

udvari boszorkány

Goethe hívatja Szymanowskát

Szymanowska útra készen

Szymanowska örökre elrepül

betegség, vallomás

a vallomások epikai bevezetője után: az úgynevezett goethei „maszk” és „póz” magyarázata kezdődik 

Első fejezet

Goethe apja kirúgja a jósnőt, így indul Goethe születésének ünneplése 

kezdődik a horoszkóp: franciakártya, cigánykártya és vurstliasztrológia három legmegbízhatóbb forrásából 

az egyetemes tudós (Goethe) – pityergő gyermek is tud lenni 

a szerelem minden, a szerelem semmi, de közben a női anatómia: valami 

horoszkóp tovább: Goethe ragyogó diplomata, de – gyáva 

rossz időjárás hatalmasabb, mint wertheri szív 

a mimóza Fiatalember (Goethe): gleccserjáró is 

de talán az idilli kényelem a legtöbb 

legtöbb? Goethe a tűzvonalban 

a gyermek Goethe: gentleman a brigantik között 

Schiller (kevésbé morális fejezet, mint az előbbi) 

örök szerelmet és örök hűtlenséget csak pillanat választ el, jósolja tovább a jósnő 

a színházban világcsillagok zsarnoka, de dilettáns szubrettek rabszolgája 

szép a metafizika, de szebb a Christiane virága és vacsorája 

fricska a sznoboknak: hellenizáló esztétika helyett hurkarecept 

újabb paradoxon Goethe horoszkópjában: Itáliában német, Germániában olasz 

szinte huszonegyedik századi természettudós, de közben öregapós modorbeli copfok 

Goethe Voltaire-rel kezében vitatkozik új keresztényekkel 

de a voltaire-iánus ott szaglászik egy frankfurti templomban 

ezer kedvesség az imádott nőhöz; az ezeregyedik: pofon 

szerelem gyümölcse? betegség és adósság 

horoszkóp vége, papa summája 

Második fejezet 

bábaképzők reformja, Textor-nagyapa a Bábaházban 

az embriókutató kóbor medikus: Goethe előképe? 

frankfurti kasztok 

elvadult középkori romkert, romkápolna 

ellenpont: feudális kastély feudális lakói; katolikusok, reformátusok, tanácsurak gyűlölik egymást: első szociológiai reflexiók 

üvegfújók, zendülés 

nosza, összehívni a frankfurti nagytanácsot 

három padsor a városházán: három kaszt 

Judengasse, ószövetségi rítusok, zsoltárok 

a Papa sajátos kommentárjai fia judengassei látogatásaihoz 

meghiúsult házasság a Judengasséban 

a frankfurti zsidóváros három kapuja: Herceg, Marha, Templom 

matematika, zene, lélektan, társadalomtan  

Harmadik fejezet 

reneszánsz illusztráció Goethe judengassei világnézeti tapasztalataihoz 

vesztes francia király – győztes milánói herceg ölelkeznek; muzikális disznókodás 

kétes hírű donna az ágyban Madonnázik 

romboljuk a zsidó házát! 

egy vén medáliakészítő 

Tartuffe-ék teljes díszben 

Mantegna 

Jézus 

Hozsanna-nővér, hasonlít egy Bernini-szoborhoz 

demagóg fráter 

zsidó és püspök 

„Madonna della Vittoria”, a Judengasse-história vége

Negyedik fejezet 

hittan vagy hernyó-tan? 

hernyótan! 

rézmetszet ajándékba a konfirmációs hittanárnak: Claude Lorrain a minta, nemcsak a gyermeknek, hanem az aggastyánnak is 

Claude Lorrain festészete a legmélyebb ürügy Goethe művészeti és történelmi lelkiismeret-vizsgálatára 

a nagytiszteletű presbitérium nem mutat különösebb érdeklődést Claude Lorrain festészete iránt 

a gyermek Goethe: mamának önkínzást, papának hencegést prezentál 

Johanna nőpápa történetét a kis Goethe és a kis Kornélia „häuslich-revolutionärisch” dramatizálják 

megy tovább a Johanna nőpápa játék: gyerekszobai chagrinek a temetés körül 

Johanna tovább férfi álruhában Rómába; a kis Goethe: bíbornok (ez se lesz többé) 

ördögbe Johannával, éljen Apám könyvtára! minden könyvtábla a kis Goethe képzeletében: emberi arckép 

Kornélia végre pápa 

de bele is betegszik; a mama mesél (Herder is megnyalhatná tíz ujját) 

a mese hatása: a pöttöm Goethe Don Quijote-i gesztusa a legrondább lánnyal 

ószövetségi bibliaolvasás, bajok a kételkedő aggyal és a követelődző szerelemmel (konfirmáció előtt) 

a képek életreszóló benyomások 

első vallástörténeti kutató izgalmak, lábszagú istenek  

Ötödik fejezet 

Racine Eszter-előadás terve, főúri műkedvelők 

Goethe nagy előadása az ószövetség Eszter-könyvéről 

a hercegi műkedvelők Goethét leateistázzák (ez még a legkevesebb) 

Goethe Eszter-kommentárjai után egy öreg antikvárius kissé más jellegű széljegyzetei – de hát így kerek a goethei világ (meglehetősen destruktív célozgatások Mme de Maintenon pedagógiai tevékenységére) 

egy barokk templom

Hatodik fejezet 

utána? 

a Strassburgi Dóm: Goethe kompozíciós ideálja (még vallomása megszerkesztésében is vannak nyomai) 

a kis Goethe sorsszerű tréfája: filozofáló Platón-magyarázat helyett – költői tájleírás 

majd? Kornélia zenélése jelenti a jobb filozófiát 

halpiacon a „lassú víz partot mos” filozófiaprofesszorral 

a filozófust felesége vándorcirkuszi bohóccal csalja (filozófusokkal gyakran előfordul) – commedia dell’arte 

játék viaszfigurákkal; a vitrin kínai állatszobrai 

történelmi beszélgetés a történelem házitanítójával: Miksa császár jellemének hallatlan! önellentmondásai 

a „Tugendbund”-szekta – mit gondolhat erre a gyermek Goethe? Lépjünk be! 

a felvételhez kötelező erkölcsi önarcképek; anekdoták 

professzort gúnyolok, professzort védek 

parancsolókedvem társasjátékok alkalmával 

türelmetlenség (hajnali tükör) 

Goethe: kaméleon, de azért nem veszik fel a „Tugendbund”-ba 

bábszínház 

az „őrült” Dávid király, Saul szükségét végzi, Dávid részegen táncol a frigyláda körül 

de hát Goethe tervez, Papa végez 

búcsú a bábszínháztól lélektani komplikációkkal 

a kis Goethe sátánkodik Kornéliának 

nagy vallomás (majdnem szerelmi is lehetne) 

bábeladás

Hetedik fejezet 

Balga Szüzek az Erfurti Dómon (hát még Goethe lelkében) 

Szent Severus legendája: Goethe weimari legendája 

Erfurt után Naumburg – egy dómmal több vagy kevesebb? 

erdei levelek élő valósága naumburgi oszlopfőkön 

a Naumburgi Dóm Uta-szobra: Friderike 

Leipzig, a német Párizs; színésznő a divatszalonban, színészek nagyvendéglőben 

frankfurti kisfiú magánossága Leipzigben – kellett nekem „die ganze Welt”? 

Lipcsei Vásár 

lipcsei korcsolyapálya 

kártyázni pedig nem fogok! 

kínos különbségek honi hacukáim és grófi kosztümök között 

ószeres (Nachtstück) 

Dorottya-nap; kettős balsiker 

leipzigi Park-leírás 

professzor Böhme kerti portréja és tirádája 

Mme Böhme elragadja (Putifárné?) a szomorú kis Goethét 

Mme Böhme szalonjában; versem páratlan sikertelensége; auto-da-fé 

Mme Böhme halálának emlékére pasziánsz és egy kis pikáns szobalány-anatómia 

középkori német jogi óra helyett látogatás a púpos péknél: babonás kenyérsütés 

dáridózó studentek a pékműhelyben, ilyen apropóból mért ne beszélgessünk egy kicsit Brueghelről? 

ruhaégetés 

egyetemes kamaszkori desperáció

Nyolcadik fejezet 

Katharina Schönkopf: mindennapi élet, műalkotás és orvosi élettan szempontjából 

a Strassburgi Dóm feltámadásra hívó, örökre halott angyala 

Schönkopf úr asztaltársasága 

álarcosbál: Kätchen odaliszk 

Goethe gyerektársaságban is népszerű 

a titokzatos angol hercegnő, mért nem hozzá vagyok hivatalos? 

sárkányeresztés 

japáni álom 

fürdőző fiúk, Michelangelo 

másnaposak majálisa (lehetőleg négykézláb) 

Goethe hazudik Kätchennek, de nagyot 

Goethe féltékenykedik, de még nagyobbat (háromszor) 

háromszor? dehogy: négyszer – már számolni se lehet 

virágverseny, virágcsendélet 

halovány Byron-előkép 

határozott cseléd-utókép és egy kis körtészettani kirándulás 

zsúfolt hármas-program egy este 

a rokokó óvatos, de valahogy mégis határozott hitvédelme egy festett színházi függöny kapcsán 

Kephalos és Prokris: vadállati ősmítoszok kísértenek a pásztorórán 

levél Kätchenről Kornéliának, a kamasz persze fitymálja szerelmét 

valljuk be, Kätchen világa nem éppen kozmosz 

úgy látszik a féltékenység nem teszi az embert zongoraművésszé 

Hieronymus Bosch 

lázas kilovaglás, leesik a lóról 

hipochonderek hősi pillanata 

Kätchen színházba megy, ahelyett hogy engem ápolna? 

Goethe delíriumban (és rossz gukkerral) üldözi Kätchent a színházban 

Kätchen női okossággal mentegetőzik 

színdarab-próba 

szakítólevél Kätchennek: mintha csak a sokkal-sokkal későbben, egy lukkai Kätchennek írt szakítólevél kamaszkori első variációja volna 

Goethe Kätchent (örök figura) Kanne doktor nyakába varrja, saját magát a világ legzüllöttebb fickójának álarcozza 

ha már otthagyom Kätchent: szavaljam el jelleme barokk hitvédelmét a baleknek, aki feleségül veszi

Kilencedik fejezet 

Alexis és Dóra: a romantika óceánja a klasszicizmus, hajója alatt  

Tizedik fejezet 

szicíliai biológia 

figura a kertben – medikus! medikus! több se kell! 

pálmákról 

újabb találkozás az olasz figurával (Palermo) 

a figura életrajza 

az atlantiszi arab kódex 

kezdődik a sejttan (embriológia) 

II. Frigyes sírjánál 

etruszk váza és újra sejttan 

egy kút 

másik; Róma; Tritonok Forrása 

Erzsébet és Mária-találkozás („fogamzási domb”) 

újabb kutak 

kidobatás (medikus) jelenete – és vége, vége…

Tizenegyedik fejezet 

Strassburgi Dómról motívum 

Goethe: barátairól (általános elvek) 

ismét Strassburg (hitetlen Tamás és kutya) 

Behrisch; szürke szín (divathóbortja); nőtársasága (lotyók); első barát 

jön a grófi mama („Mária Terézia”) a kis grófért 

Merck: második barát 

utazás-téma 

Merck házassága, a francia nő portréja 

Merck hadügyei (temetési komédia) 

intellektuel és história 

Merck és az Ermitage képei: 

bibliai „szent család” vagy tejes parasztok: mindegy 

„Bacchus” vagy Betlehem: mindegy 

„Irgalmasság”: urak hazug önvigasztalása 

kis Mária (ó- és újtestamentum) 

Claude Lorrain 

Merck és őslénytan 

Merck és üzlet, bank, gyár, vállalat 

bábdarab; Merck őrültsége 

a tiszteletes (a családi, kerti kép): harmadik barát

Tizenegyedik fejezet 

Strassburgi Dómról motívum 

Goethe: barátairól (általános elvek) 

ismét Strassburg (hitetlen Tamás és kutya) 

Behrisch; szürke szín (divathóbortja); nőtársasága (lotyók); első barát 

jön a grófi mama („Mária Terézia”) a kis grófért 

Merck: második barát 

utazás-téma 

Merck házassága, a francia nő portréja 

Merck hadügyei (temetési komédia) 

intellektuel és história 

Merck és az Ermitage képei: 

bibliai „szent család” vagy tejes parasztok: mindegy 

„Bacchus” vagy Betlehem: mindegy 

„Irgalmasság”: urak hazug önvigasztalása 

kis Mária (ó- és újtestamentum) 

Claude Lorrain 

Merck és őslénytan 

Merck és üzlet, bank, gyár, vállalat 

bábdarab; Merck őrültsége 

a tiszteletes (a családi, kerti kép): harmadik barát  

Tizenkettedik fejezet 

Drezdai képtár 

Drezdai suszter: Hans Sachs – a goethei „olümposz” mögött ez a lényeg 

Drezdai képtár palotája 

németalföldi festők, csendélet (Goethe magyaráz); angol nők; a suszter 

antik drezdai gyűjtemény: most nem! 

Ámor és Psyché-szobor (Nachtmusik); Venus (feudális úr) 

Strassburgi Dóm-keret: Mária halála (Goethe betegsége) 

Lessing és az irodalmi „csúf” (kocsmai jelenet) 

Goethe eljátssza III. Richardot 

beszél a protestáns papnövendékkel 

egyetemi krokodilok 

Lessing Leipzigben – Goethe nem megy oda 

motiválja 

egyetemi előadás: római „Teknőc-kút” (anti-tragisch) 

Winckelmann halálhíre 

Goethe betegsége, vérömlése 

komisz az ápolóihoz (doktor esőben; Oeser-leányok) 

indoka (szülők) 

zenésített Goethe-versek

Tizenharmadik fejezet 

Johann Wolfgang hajnali beszökése a családi házba: a cseléd 

a spanyolfalas szalon 

Johann Wolfgang a tükör előtt: beteg arca 

Goethe márványfeje 

önarckép-festés (most valóban festékkel) 

Kornélia bejön 

Kornélia és Apja zsarnoksága 

az Apa megjelenik: önmaga heroldja a tükörben 

az Apa portréja 

apai szpícs a tékozló fiúhoz 

zenélő órák egy misztikus hölgyet konferálnak: Klettenberg 

a díszruha 

rokokó hittérítés 

Goethe öltözködik; érkező vendégek 

Egyiptomi Szent Mária 

a Mama ante portas; perpatvar a Papával 

újabb skandalum a kapualjban: ezúttal Kornélia a botránykő 

Mama és fia üvegen innen és üvegen túl 

hurcolkodik a nagy diné 

középkori breviárium és Goethe-kori díszebéd 

terített asztal, ínyenc-katalógus 

Klettenberg: ápolónő 

istentudja hányadik botrány Apa és fiú között? 

tékozló fiú helyett: tékozló Apa (borral) 

vér 

garden party 

betegség és szociológia 

Goethe Édesanyját egy fagyosszent történetével melegíti 

bomló party a Goethe-házban 

Goethe-papa Silenus lesz és hazudik 

utána végre orvosért egy diplomata-ifjú kocsijában 

Goethe-papa hazudik körömszakadtáig: „fia nem beteg!” 

megérkezik a frankfurti „kuruzsló” 

Paracelsus 

a zöld szfinx sója és a világ minden sója 

a Papa nagy vádbeszéde a középkori alkémisták ellen

Tizennegyedik fejezet 

nagy tématervek: Faust? Paracelsus? Örök Zsidó? A Megváltó másodszor? 

a romantika vállalása 

a Strassburgi Dóm: a Paracelsus-dráma színpada 

Kornélia és Schlosser (féltékenység) 

meteor; Paracelsus szóra, sőt csókra is méltatja 

természettudomány után átok 

Paracelsus és a magyar őszirózsa 

Teufelsbrücke 

címer nemessége és könyv nemessége 

aztán még sok egyéb a nemesség körül 

Weimar és Róma: kegyetlen társadalmi reflexiók 

egy Rembrandt-kép 

Paracelsus apja és Goethe apja: hasonlóság és ellentét 

virágszedés, ásványgyűjtés  

Tizenötödik fejezet 

a Strassburgi Dóm nemcsak Paracelsust, hanem Lili Schönemannt is jelenti 

hajnali Dóm 

nagytermészet: Svájc; nagyművészet: Strassburgi Dóm; nagyszerelem: Lili Schönemann 

svájci anzix-kártya 

Einsiedeln (Paracelsusnak születésre, Goethének újjászületésre való) 

középkori korona 

csábító Itália; ellenállás (de vajon miért?) 

Lili aranyszíve; zarándok apácák a Gotthard-hágón 

más a szerelem, más a nő 

fekete önvizsgálat 

kibogozzák a nyakláncot 

egy sziluett, később végzet, pontosabban Frau von Stein 

„dehogy vagyok én Don Juan – csak Faust!” 

hűség a hűtlenségben, hűtlenség a hűségben 

ó, Lavateren még sok javítanivaló akad! 

élettan és társadalomtan a mérlegen 

bújócska Lili parkjában 

Barbara 

egy sznob tündér a bújócska káoszában („the fairy business”…) 

szökés kicsiben (de a nagyokra is jellemző) 

egy bújócska-figurával több vagy kevesebb? 

még mindig marad nő a parkban: Fleur 

két heverő nimfa könyvvel 

házasságközvetítőnő könyv nélkül 

mademoiselle Sans-Gêne 

Goethének semmiképpen sincs ínyére a házasságközvetítés 

vége a bújócskának: Lili megvan! 

Lili pro Goethe 

Lili igazán szerelmes: éppen ez a baj 

Lili szobája 

tovább házasságközvetítés; házikoncert 

eljegyzés, jegygyűrűk 

valami az arisztokráciáról (Stolberg-fiúk) 

pohártörés 

bárók zsarnokgyűlölete? Nem kell 

Nérókat rég bankárok váltották le 

férfiasan szembenézni az új történelmi helyzettel 

Lili elől Svájcba? 

alpesi virágok (nevek! nevek!) 

botrányos fürdőzés 

Lili helyett tavak rózsái? 

Natura és Sozietät 

Kornélia öltözteti bátyját – Lilinek

Lili társasága: nagy társadalmi lelkiismeretvizsgálat 

a késői Lili

Tizenhatodik fejezet 

vallomásom három gyújtópontja: ifjúságom, Itália, Weimar 

lényeg – bevallhatatlan 

a haldokló Stuart trónkövetelő római palotájának udvarában 

első látomás: a „király” és az Isten 

második látomás: a „király” és a betegség 

harmadik látomás: a „király” és a királyság 

negyedik látomás: a „király” és a szerelem 

tiara, aktok; Goethe szorgalmas rajztanuló 

Marcus Aurelius és a weimari Herceg 

Vesta-szobrok és karneváli nők 

lakájok „forradalma” katakombában (párizsi részeg közjáték a Trónkövetelő életéből) 

utolsó „király” utolsó kutyája 

találkozás a Stuart-bíboros udvari papjával 

vele (síremlékterv!) a Minervára épített Mária-templomba 

utána vatikáni tükörterembe 

aztán még pikánsabb tükörterembe 

Alfieri; kényes ellentétek, kényes hasonlóságok 

londoni párbaj 

a republikánus gróf és a földnélküli „királyné” Titus diadalíve alatt lovagolnak – nem különösebb diadallal 

Goethe a Stuart-bíbornok kripta-budoárjában hallgatja házigazdája prófétahangú pletykáit 

a Tivoli-vízesések között az illegális szerelem drámaíróvá avatja a Stuart „királyné”-t 

zendülő színészek Alfieri-karikatúrája 

a sok-sok nem-Doktornak való dolog után inkább egy pár anzix Velencéből

Tizenhetedik fejezet 

vitrinben ezüst gondola 

Germánia és Itália 

most igazi gondola 

Charlotte-emlékek Velencében 

egyelőre velencei rendetlenség római rend helyett; építészet is élettani jelenség 

nagy művészet és zsibvásár egymás hegyén-hátán 

Szent Márkus legendája: élő dráma jobb a halott kőnél 

gazdag élet vagyok-e vagy száraz lexikon? 

Giudecca; zsidópapok 

Philón-filozófus modern modellje Velencében: Athén és Jeruzsálem harca az európai történelemben 

egy suszter püspök 

hercegi pompes funèbres és vágóhídi dögeltakarítás 

börze és vérengzés Szent Márkus holtteste körül (Shakespeare! Shakespeare!) 

kolostori kurtizántársalgó Velencében (Charlotte ott?) 

történelmi fordulópont kísérteties tudata 

német önvád és olasz nosztalgia 

kéjnők és dogaresszák? ebből baj lesz! 

pápai nunciusok kiskocsmából kölcsönkért csajkája: eddig ér a velencei előkelőség 

halpiac; halak mint alku, halak mint természettudomány 

Miraflores hercegnőkből kocsmárosné aranyvirág: ez sem utolsó szociológiai tanulság 

garniszálló helyett: titkos forradalmi könyvek boltja 

Casanova – hát ez bizony nem „Goethe” (bár?…) 

szerelem: teher, teher 

német költő, német tudós végső és végzetes elhagyatottsága az idegen Itáliában 

pestises hulla titkos temetése (ez sem az Itáliától várt klasszikus harmónia) 

Velence „ein herrliches Monument eines Volks” 

beteg dózse, kosztüm és kórbonctan 

Velence egy család; megint a Weimarral való ellentét gyötri 

utcai kúria, bírósági hecc 

commedia dell’arte; utcai regös ösztönszerű önfegyelme 

nem weimari szembesítés: Goethe és egy velencei nagystílű utcanő 

Friderike-emlékek 

a Weimari Hercegnő Italienische Reisé-je; Goethe második velencei útja 

1790 előtt 1789 volt 

a babér természetrajza és görög mitológiája 

kétségbeesés ellen kábító orgia 

Amália hercegnő érkezése Velencébe 

a második velencei út zabolátlan pesszimizmusa 

pénzgondok 

„eriggy Goethe a patikába!” 

ott Goethe elemében, a patikus egzotikus növény- és rovargyűjteménye 

virágok neveiből kinyílik a világtörténelem és még sok minden egyéb  

Tizennyolcadik fejezet

régi könyv Estei Izabella életéről: Goethe itáliai útitársa 

örök germán önvizsgálat az Estei Izabellák Itáliája előtt 

ferrarai világ, Ariosto 

legnagyobb kontraszt: Charlotte és Izabella, Goethe és Ariosto, Weimar és Ferrara – ezért dezillúzió az Itáliai Utazás 

„Warum gabst du uns die tiefen Blicke…” 

félre az útból sznobokkal és nosztalgiázókkal! 

Goethe és Ariosto párhuzam 

Michelangelo: a nagy ürügy Goethe történelemszemléletének kifejtéséhez 

Dürer is német volt, Dürer is valahogy találkozott Itáliával 

Savonarola-közjáték, Kopernikusz-közjáték 

kiábrándulás a gondolatból, rajongás az ábrázolásért 

kiátkozásnál viharosabb feloldozás 

a Hellászt-üldöző Goethe előképe egy templomos lovag alakjában 

Rhodosz szigete, trópusi táj, történelmi rétegek, antik torzók 

görög szobor elemzése, nem szívesen, de nincsen Goethe görög nélkül 

Szűzmária és Pallas Athéné egyremegy a rhodoszi parasztok fejében (Goethe fejében sem történik nagyon más) 

végső hitvallás a művészet végső egyszerűsége mellett 

hárman múzeumban: V. Károly, Goethe papája, Goethe 

polgár? arisztokrata szeretne lenni; nem sikerül: „leszek művész! 

a reneszánszban is vannak púposok, nemcsak atléták: Gonzaga-kislányok 

púp, Kornélia, mi Goethék…  

Tizenkilencedik fejezet 

Jakobinus vagy Excellenciás?  

Huszadik fejezet 

Müller kancellár és a Herceg rosszakaratú pletykája; Goethe kihallgatja; indíték egy írásbeli indiszkrécióra 

ófrancia pikáns dal, újnémet pikáns gyerek-balerina 

medália-gyűjtemény: Nero-plakett és Goethe-plakett 

Rembrandt-metszet 

egy indiai miniatűr

önostorozó önarckép 

modern írók: „le ne maradjak!” 

teleszkóp és matematika 

örök torzó vagy örök teljesség 

magánosság; bizonytalan társadalmi helyzet; Historischer Schematismus der Sozietät 

Nárcisszusz elkárhozása 

álarcos díszmenetet rendez; jakobinus színészek 

vallási témák egy szabadkőműves páholyban; Goethe nem megy el 

forradalmi terve a jénai egyetemen a természettudományos kutatásról; Herceg lefújja (talán Goethe magától is…) 

Napóleon; világtörténelmi reflexiók; az örök goethei kérdés: intellektus és történelem viszonya 

utolsó vallomás a színházról 

Byron és a Faust-népkönyv 

napló, önéletrajz, önvizsgálat – ez is testamentáris leszámolás 

szerelem summája (több a summa, mint a szerelem) 

szakító levél Lukkai Katalinnak: Goethe menekül a súlyosnak ígérkező szerelmi viszony elől, mint a remeték a felkínált pápai trón elől 

Goethe ünnepli a nő bátor „kikezdését” (volt már rá példa) 

„szerelemben a koldus is győztes” 

őszi park, őszi Goethe, nem éppen a szerelem szezonja 

haj, tükör; szerelemben aztán a realitás mindenekelőtt! 

mit gyónhat Katalin gyóntatójának? 

első csók (nő kezdi); a környezet: napóra, csillagóra, glóbusz 

Goethe sose sznob 

Mozart d-moll vonósnégyes 

családi idill, gyermekek, nagyon vonzó: ergó menekülni 

szerelmes nő szerelme több, mint Goethe összes művei (de ha egyszer a szerelem nem kell?) 

Lukkai Katalin koncertjére készül, édes, családias pipere 

nem árt a vén klasszikusnak egy kis szerelmi zűrzavar 

de nem árt idővel elzavarni ezt a zavart 

oktalan féltékenység: Katalinnak nem más nők, hanem Goethe maga a riválisa 

Katalin az élet, de azért ő sem fenékig tejfel 

„lényegem volt nálad, vagy kísértetem?” 

Goethe hárommal csalja Katalint: ásványok, halottak, ringyók 

Katalin a legszebb világ, de mi ez az egész világhoz képest? 

Christiane minden 

a betegség se kevés 

német Faust és görög Heléna utoljára: a Parthenon gyónása a Strassburgi Dómban 

műkedvelés a zongorázásban, szakértelem az öneszményítésben