Szentkuthy Miklós: Az alázat kalendáriuma
Magvető Kiadó, 1998
Tartalomjegyzék
Az impresszionizmus belső paradoxona. Pontos láztabellát vezetve Rilke verseiből 9
Emberionális predesztináció és történelmi predesztináció szövődése életünkben 19
Kissé esős délutánon találkoztam egy nőismerősömmel, Fekete mágia, parázsló fojtott derű 21
Életművem, mint egy Montaigne- vagy Saint-Simon-féle óriásnapló 25
Egy fura tündér, egy szőke kisöccs, egy lombos-tornyos villa 25
Ünnepnap délelőtt egy záporos éjszaka után 27
Fehér tátika-csokor 28
A mondénség mint vallás-alakú vallás 28
Regényterv: Max-fiatal tanár, Weili – menyasszony, Lenchen, Babette és mások 29
A regényterv folytatása (I.): a nő a vasúti fülkében: teljesen anyagtalan. Lenchen játékbűnei és igazi elkövetett bűnei 33
A matematikus agy és a komponáló-rendszerező agy különbsége 39
A 16. század történelmi harcai: emberiek. A későbbi harcok: teoretikusak. V. Károl kora: emberek kora, Mussolini kora: fikciók és absztrakciók kora 45
Erdélyi közjáték avagy a történelmet senki sem akarja 48
Lope de Vega halálának 300. évfordulójára: Óda a Hazugsághoz 50
A modern történelem-felfogás a „Civitas Dei” és a „Narrenschiff” fogalmának valamilyen okos, üdvözítő szintézise legyen 52
Főérdeklődésem: a vitális, az organikus, a vegetatív és a biológiai. Két olvasmányom: Simmel: Rebrandt, T. E. Lawrence: „Seven pillars of Wisdom” 52
Házaséletem Rembrandt-tal 54
A divatban egyesül realitás és fikció, állati érzékiség és holdkóros absztrakció 56
Az eső varázshatása a város embereken 86
A fiatal Shakespeare három lehetséges attitűdje 90
Zsidó vacsora 91
A fiatal Stazio és az életszentség 92
The Green Lazarus facing the fact of sex 93
A nagy háromszög: szülők, szegények, barátok 95
Plon és az irgalmasság 107
Ásványvíz kopog egy borral félig megtöltött pohárban 108
Amit a démosz-automata nem tud megkülönböztetni 111
A nyomor-kapca istene és az urak szerelme 111
A jajgatások alkati stílus-különbségei 113
Divatbeli rafinériák és nem rafinált logikai elgondolások 113
Claude Lorrain, japán festők és az impresszionizmus 114
A fiatal Bernardino szerelmi viszontagságai 114
Góngora-farce 115
Pénelopé – a mai fél- és ál-szerelmi élet tragédiája 119
Három jelenség marad a világból: betegség, művészet, politika 121
De Malo herceg és Aphrodité két álarca 122
T. F. Mac Owen Cincinnati, 60 éves költő monológja egy Palm Beach-i szállodában 125
Alternatíva: művészet – élet 127
Ha írok, ez a két véglet fog vonzani: valóság-másolás, farce tragique 131
Szent Tamás mindennapi kenyere és metafizikája 133
Minden ember mint egyetlen tulajdonság képviselője 134
„Isten éltesse!” – melyik isten rezdül ilyenkor a metafizikák splendid rejtek-egeiben? 135
Ha összehasonlítom álmaimat 135
Apám az élet örök titok-tája, anyám az igazi dolgok örök nyugtalansága 136
A szerelem örök pólusai: apám betegágytól nőhöz 137
Szerelemtörténet Alapfogalmai: pénz, halál, birtokösztön, idő múlása 138
Az álmatlan ember paplana éjjel 139
Hippolütosz és Phaedra 139
Egy igazi ciklámen-csokor a nő mellén 140
Harangszó a november-hajnali ködben 141
József, Putifárné és az álmok 141
Őrült intimitás Phaedrával 142
Az Artemiszt-testű és Artemisz-jellemű lányok iránti határtalan gyűlöletem 144
Hálátlanság, erkölcstelenség egyedül lenni 146
Rögeszme a gyerekességről 147
Két aggály közt vergődik szerelmem: pusztító eksztázis – kereplő rutin 147
Az idegen asszony ura: átkos fekete statisztika? 148
Fiatal fiúk közt 149
Egy paróka-szerűen fejre simuló haj 149
Décadence-héjam mögött: ősi egészség 150
Mosolyod: szépség rezzenése a hintázó időben 151
Egy akt-szerű női fej 151
Hűségem, hűtlenségem: örök igenlés és örök tagadás fut egymás mellett 153
Legszebb irodalmi pillanat: barokk hiúság és véres élmény azonosulása 154
Mindenem a ruha volt 155
Vak ölelés, sors és rutin 156
Bujkáló frigy vérvörös pecsétei 157
Fordított Danaé, dzsigolók apológiája 158
A rossz apa 158
Szörnyű szimmetria: a megcsaltak érzik bűneiket 159
Ki itt a győztes? te ártatlan-kárhozott hirtelen virág vagy az ősi eskü? 160
Nőknek ígérve testet és üdvösséget, isteneknek ajánlva az egész világot 160
Előttemkönyvek dzsungel-oszlopia, mögöttem egy asszony tiarás-tornyos szerelme 161
Két törvény titka: az erkölcsi fikció kínzó szabályai, és az elemi élet nagy khárisz-virágzása 164
Egy asszopnyi arc legamazonibb tagadása minden hiába-álmodozásnak 166
„Emlékszel, mikor először néztema szemedbe?” 168
Nincs más szerepe szeretőnek, mint tükrévé válni győztes feleségnek 169
Feleség és szerető: két ősi erő két egyforma jelenléte 170
Van-e fájdalmasabb pillanat a szerelemben, mint mikor először látjuk rútnak a szeretőt? 172
Titok vagy, Ydoleza! 173
Elfelejteni tudom, de megtagadni nem! 175
Lebegő álom, délibáb, színes hangok ártatlan konstellációja arcod 175
A szerelem önfeled nyugalma csak egy pillanatig tartott 177
Mikor először néztünk össze, Marvel, te asszonyságod okos múltját hoztad felém 179
Oly groteszk és szent dolog a költők színészkedése a szerelemben 181
Mikor lehullt a cipőd 182
Wert és Wesen 184
Crashaw stílusának két magyarázata 187
Az ember pihen: a magányban, – előttem a víz. Kétféle emlékezet 188
Nincs művészetem, de van egy egészséges szertelenségem 201
Egy téma: terület, mely egyformán távol áll az élettől és a művészettől 203
Az alvó, csókolódzó, egymást taszító házastársak 205
Mussolini fényképe és egy római szobor 205
Mi minden fér bele az emberiségbe! 207
A kiábrándulás küklopszi falai 207
Gyönyörű nő a könyvesbolt kirakata előtt 208
Egy kicsit ledobjuk közönyös utcai arcunkat 209
A Rókus-kápolnában imádkozom 209
Életem egyik legkétségbeesett napja 212
„Mérgek és Fotel” 212
Építészeti szex-metaforák 213
A román stílusú várak, perspektíva-trükkök, divat és bölcselkedő lélektan, a templomok és színpadi kulisszák 218
Álom: az örök izgalom 224
Drágán adják a csendet 227
A hazugság algebrai paroxizmusa 230
Megoldatlan univerzum és megoldott detekív-regény 232
Háromféle szerepe három nő előtt 232
A felvilágosult Erasmus és a babonás Paracelsus 233
Az igaz orvos igaz dilemmája 235
Eső és veréb, avar és hó tánca 235
A szerelem két pillére 236
Téli fák és egy női test 237
A valósággal szemben: teljes őrültség vagy teljes absztrakció 239
Valóság csődje és elmélet csődje 241
A találkahely minden nyomor közül a legnyomorultabb 243
Ékesítsd magad, Marvel, perceim lopott gyöngyeivel 249
Tudsz-e lenni igaz, egyértelmű múzsa? 250
Ősi M. és új M. 251
Beardsley: egy festő jellemzésének lehetőségei 254
Élet és/vagy művészet? 259
A művészet lényege, hogy nem definiálható 261
Nem az igazság a fontos, hanem a szubjektivitás-mentesség? 262
Életbeli élmény és önállósult gondolkozás: mindkettő meddősége 264
„Író” irodalom és „alluzív” irodalom 265
Az irodalom, mint iránytű, útmutató nyíl 268
Csönd? vagy az alkotás híre? 270
Didergő, lopott ks szerelem, megvédhetlek-e annyi ellenség elől? 270
Elröppent nyíl, tavaszok tavaszát megtagadtam 271
Ördögi annunciáció 273
Én: meddő baj-katalógus, balga csősz, kancsal tantalusz 274
Ma Perc voltál, Marvel! 276
Osváth Júlia: Constanza 277
Tudta-e Héraklesz, hogy ki ő? 282
Van-e jogosultabb dolog a történetírásban, mint az elfogultság és a belemagyarázás? 283
Delphi és Olympia különbsége 284
Tárgyak és véletlenek 286
Tyrannosz apa és bölcs fia 287
Mi a költészet lényege? – a mitikusan szimpla emberit emlegetni és a csodát, a „soha-nem-volt”-at kifejezni 289
Misztika és racionalizmus: egy és azonos idegállapot eredményei 292
Agyunk a precíziót akarja 292
Négy művész jellemző vonása, hogy hűtlen a témájához 293
Centrális problémám: összeegyeztetni az élet őrjöngő atomizmusát a mű egységével 293
Mária-fejezet Schütz Dogmatikájában 300
Mi juthat eszembe Szűz Máriával kapcsolatban? 302
A tépelődés 304
A hit anyagához rációmmal vagy miszticizmussal közeledem 305
Gondolatok Nicolai Hartmann: Ethik-jéhez 310
A szépség az egyetlen lehetséges magatartás a dolgokkal szemben 325
Biologikus-nihilista életszemlélet, evangéliumi ember-szeretet, – e kettő együtt egy emberben 326
Két életem: Enteromorpha compressza (zöld alga), elítélendő gyilkos 326
Most végre felém zizzent a derű 329
Az irodalom legintimebb végzete: abszolút lehetetlenségével küszködik örökké 330
Ragúza 335