Tartalomjegyzék

Szentkuthy Miklós: Az alázat kalendáriuma

Magvető Kiadó, 1998

Tartalomjegyzék

Az impresszionizmus belső paradoxona. Pontos láztabellát vezetve Rilke verseiből 9

Emberionális predesztináció és történelmi predesztináció szövődése életünkben 19

Kissé esős délutánon találkoztam egy nőismerősömmel, Fekete mágia, parázsló fojtott derű 21

Életművem, mint egy Montaigne- vagy Saint-Simon-féle óriásnapló 25

Egy fura tündér, egy szőke kisöccs, egy lombos-tornyos villa 25

Ünnepnap délelőtt egy záporos éjszaka után 27

Fehér tátika-csokor 28

A mondénség mint vallás-alakú vallás 28

Regényterv: Max-fiatal tanár, Weili – menyasszony, Lenchen, Babette és mások 29

A regényterv folytatása (I.): a nő a vasúti fülkében: teljesen anyagtalan. Lenchen játékbűnei és igazi elkövetett bűnei 33

A matematikus agy és a komponáló-rendszerező agy különbsége 39

A 16. század történelmi harcai: emberiek. A későbbi harcok: teoretikusak. V. Károl kora: emberek kora, Mussolini kora: fikciók és absztrakciók kora 45

Erdélyi közjáték avagy a történelmet senki sem akarja 48

Lope de Vega halálának 300. évfordulójára: Óda a Hazugsághoz 50

A modern történelem-felfogás a „Civitas Dei” és a „Narrenschiff” fogalmának valamilyen okos, üdvözítő szintézise legyen 52

Főérdeklődésem: a vitális, az organikus, a vegetatív és a biológiai. Két olvasmányom: Simmel: Rebrandt, T. E. Lawrence: „Seven pillars of Wisdom” 52

Házaséletem Rembrandt-tal 54

A divatban egyesül realitás és fikció, állati érzékiség és holdkóros absztrakció 56

Az eső varázshatása a város embereken 86

A fiatal Shakespeare három lehetséges attitűdje 90

Zsidó vacsora 91

A fiatal Stazio és az életszentség 92

The Green Lazarus facing the fact of sex 93

A nagy háromszög: szülők, szegények, barátok 95

Plon és az irgalmasság 107

Ásványvíz kopog egy borral félig megtöltött pohárban 108

Amit a démosz-automata nem tud megkülönböztetni 111

A nyomor-kapca istene és az urak szerelme 111

A jajgatások alkati stílus-különbségei 113

Divatbeli rafinériák és nem rafinált logikai elgondolások 113

Claude Lorrain, japán festők és az impresszionizmus 114

A fiatal Bernardino szerelmi viszontagságai 114

Góngora-farce 115

Pénelopé – a mai fél- és ál-szerelmi élet tragédiája 119

Három jelenség marad a világból: betegség, művészet, politika 121

De Malo herceg és Aphrodité két álarca 122

T. F. Mac Owen Cincinnati, 60 éves költő monológja egy Palm Beach-i szállodában 125

Alternatíva: művészet – élet 127

Ha írok, ez a két véglet fog vonzani: valóság-másolás, farce tragique 131

Szent Tamás mindennapi kenyere és metafizikája 133

Minden ember mint egyetlen tulajdonság képviselője 134

„Isten éltesse!” – melyik isten rezdül ilyenkor a metafizikák splendid rejtek-egeiben? 135

Ha összehasonlítom álmaimat 135

Apám az élet örök titok-tája, anyám az igazi dolgok örök nyugtalansága 136

A szerelem örök pólusai: apám betegágytól nőhöz 137

Szerelemtörténet Alapfogalmai: pénz, halál, birtokösztön, idő múlása 138

Az álmatlan ember paplana éjjel 139

Hippolütosz és Phaedra 139

Egy igazi ciklámen-csokor a nő mellén 140

Harangszó a november-hajnali ködben 141

József, Putifárné és az álmok 141

Őrült intimitás Phaedrával 142

Az Artemiszt-testű és Artemisz-jellemű lányok iránti határtalan gyűlöletem 144

Hálátlanság, erkölcstelenség egyedül lenni 146

Rögeszme a gyerekességről 147

Két aggály közt vergődik szerelmem: pusztító eksztázis – kereplő rutin 147

Az idegen asszony ura: átkos fekete statisztika? 148

Fiatal fiúk közt 149

Egy paróka-szerűen fejre simuló haj 149

Décadence-héjam mögött: ősi egészség 150

Mosolyod: szépség rezzenése a hintázó időben 151

Egy akt-szerű női fej 151

Hűségem, hűtlenségem: örök igenlés és örök tagadás fut egymás mellett 153

Legszebb irodalmi pillanat: barokk hiúság és véres élmény azonosulása 154

Mindenem a ruha volt 155

Vak ölelés, sors és rutin 156

Bujkáló frigy vérvörös pecsétei 157

Fordított Danaé, dzsigolók apológiája 158

A rossz apa 158

Szörnyű szimmetria: a megcsaltak érzik bűneiket 159

Ki itt a győztes? te ártatlan-kárhozott hirtelen virág vagy az ősi eskü? 160

Nőknek ígérve testet és üdvösséget, isteneknek ajánlva az egész világot 160

Előttemkönyvek dzsungel-oszlopia, mögöttem egy asszony tiarás-tornyos szerelme 161

Két törvény titka: az erkölcsi fikció kínzó szabályai, és az elemi élet nagy khárisz-virágzása 164

Egy asszopnyi arc legamazonibb tagadása minden hiába-álmodozásnak 166

„Emlékszel, mikor először néztema szemedbe?” 168

Nincs más szerepe szeretőnek, mint tükrévé válni győztes feleségnek 169

Feleség és szerető: két ősi erő két egyforma jelenléte 170

Van-e fájdalmasabb pillanat a szerelemben, mint mikor először látjuk rútnak a szeretőt? 172

Titok vagy, Ydoleza! 173

Elfelejteni tudom, de megtagadni nem! 175

Lebegő álom, délibáb, színes hangok ártatlan konstellációja arcod 175

A szerelem önfeled nyugalma csak egy pillanatig tartott 177

Mikor először néztünk össze, Marvel, te asszonyságod okos múltját hoztad felém 179

Oly groteszk és szent dolog a költők színészkedése a szerelemben 181

Mikor lehullt a cipőd 182

Wert és Wesen 184

Crashaw stílusának két magyarázata 187

Az ember pihen: a magányban, – előttem a víz. Kétféle emlékezet 188

Nincs művészetem, de van egy egészséges szertelenségem 201

Egy téma: terület, mely egyformán távol áll az élettől és a művészettől 203

Az alvó, csókolódzó, egymást taszító házastársak 205

Mussolini fényképe és egy római szobor 205

Mi minden fér bele az emberiségbe! 207

A kiábrándulás küklopszi falai 207

Gyönyörű nő a könyvesbolt kirakata előtt 208

Egy kicsit ledobjuk közönyös utcai arcunkat 209

A Rókus-kápolnában imádkozom 209

Életem egyik legkétségbeesett napja 212

„Mérgek és Fotel” 212

Építészeti szex-metaforák 213

A román stílusú várak, perspektíva-trükkök, divat és bölcselkedő lélektan, a templomok és színpadi kulisszák 218

Álom: az örök izgalom 224

Drágán adják a csendet 227

A hazugság algebrai paroxizmusa 230

Megoldatlan univerzum és megoldott detekív-regény 232

Háromféle szerepe három nő előtt 232

A felvilágosult Erasmus és a babonás Paracelsus 233

Az igaz orvos igaz dilemmája 235

Eső és veréb, avar és hó tánca 235

A szerelem két pillére 236

Téli fák és egy női test 237

A valósággal szemben: teljes őrültség vagy teljes absztrakció 239

Valóság csődje és elmélet csődje 241

A találkahely minden nyomor közül a legnyomorultabb 243

Ékesítsd magad, Marvel, perceim lopott gyöngyeivel 249

Tudsz-e lenni igaz, egyértelmű múzsa? 250

Ősi M. és új M. 251

Beardsley: egy festő jellemzésének lehetőségei 254

Élet és/vagy művészet? 259

A művészet lényege, hogy nem definiálható 261

Nem az igazság a fontos, hanem a szubjektivitás-mentesség? 262

Életbeli élmény és önállósult gondolkozás: mindkettő meddősége 264

„Író” irodalom és „alluzív” irodalom 265

Az irodalom, mint iránytű, útmutató nyíl 268

Csönd? vagy az alkotás híre? 270

Didergő, lopott ks szerelem, megvédhetlek-e annyi ellenség elől? 270

Elröppent nyíl, tavaszok tavaszát megtagadtam 271

Ördögi annunciáció 273

Én: meddő baj-katalógus, balga csősz, kancsal tantalusz 274

Ma Perc voltál, Marvel! 276

Osváth Júlia: Constanza 277

Tudta-e Héraklesz, hogy ki ő? 282

Van-e jogosultabb dolog a történetírásban, mint az elfogultság és a belemagyarázás? 283

Delphi és Olympia különbsége 284

Tárgyak és véletlenek 286

Tyrannosz apa és bölcs fia 287

Mi a költészet lényege? – a mitikusan szimpla emberit emlegetni és a csodát, a „soha-nem-volt”-at kifejezni 289

Misztika és racionalizmus: egy és azonos idegállapot eredményei 292

Agyunk a precíziót akarja 292

Négy művész jellemző vonása, hogy hűtlen a témájához 293

Centrális problémám: összeegyeztetni az élet őrjöngő atomizmusát a mű egységével 293

Mária-fejezet Schütz Dogmatikájában 300

Mi juthat eszembe Szűz Máriával kapcsolatban? 302

A tépelődés 304

A hit anyagához rációmmal vagy miszticizmussal közeledem 305

Gondolatok Nicolai Hartmann: Ethik-jéhez 310

A szépség az egyetlen lehetséges magatartás a dolgokkal szemben 325

Biologikus-nihilista életszemlélet, evangéliumi ember-szeretet, – e kettő együtt egy emberben 326

Két életem: Enteromorpha compressza (zöld alga), elítélendő gyilkos 326

Most végre felém zizzent a derű 329

Az irodalom legintimebb végzete: abszolút lehetetlenségével küszködik örökké 330

Ragúza 335