Tartalomjegyzék

Szentkuthy Miklós: Az egyetlen metafora felé (1935) 

Szépirodalmi Kiadó, 1985 második kiadás.

Tartalomjegyzék

Célom a vad, abszolút imitáció, pazarló precízió. Catalogus Rerum 5

Örök játék: megismerni a világot? – megőrizni a világot? 5

Harsogva csicsergő, láthatatlan madarak fekete torkának „látomása” 6

Kétféle hőség: a természet nyári forrósága és a beteg ember láza – harcoljatok! 6

Himnikus élet – analitikus élet. Láz. Nyár. Pindaros. Proust 7

Banalitás és rím perverz házassága 7

Lehetőségek lázas fikciója és az imitáció: legtestvérebb testvérek 7

A rajz hűsít 7

Két női mozdulat 8

Erosz. Állati és virági része 8

Kis erkölcstan tipologia növényarcképekből 9

Forma: növények adta fogalom 10

Bronzvörös hajú nő hever a hegyoldalon. Idegen? ismerős? anya? szerető? 11

Látásból ismert nők: életem legfontosabb liaisonjai 12

A csábítások fent leírt formái 13

Tovább a bronzvörös hajú nő: a szemek flört-platonizmusa 13

Westöstlicher Divan: józanság és színes mesemiljő 13

Hálószoba nyári hajnalban: laboratórium és sors 14

Huberman 15

Az élettől három dolog távolít! A szerelem állapota: szintézisvágyam líra és objektív világ egyesítésére. Matematizáló tudományos relizmus: csillagász barátom nemlírai, objektív ember. Nők és tudomány után kivezet az életből: az álom? 21

A szerelem három metaforája vagy biológiai fázisa: virág, mondénség, betegség 25

Lényegem: abszolút és szakadatlan intenzitásigény. De orgazmus is legyen: forma! 27

Komédia. Szerelmi fóbia 32

Életünk legfiktívebb, legsemmisebb része: énünk. A csak-minket imádó nő erre hívja fel figyelmünket. Eksztázis és idill: van-e még két ilyan hazugság a földön? 33

Psyché, hetéra, szépség: szabadulhatunk-e a nő e három örök formájától? 34

Egy naplószerű mű: a végső formula és impressziók halmazának keveréke, melyben a főszereplő az idő 42

Abszolút szenvedés: álom beteg öregasszony fiatal-lányos szenvedő aktjáról. Goethe összes verseit olvasom: Goethe-mítosz és Goethe-valóság opalizáló ellentmondásai. I saw the beast most horrible: a szörny lakomája. Esteledő, elhagyatott park: elmerülés a csendben 43

Zsidó temetés 52

Reggeli ébredés: szűzen születni a szabadság gyötrő teljességében. Élet legyek-e, vagy mű? 62

Metafora: embrió; tisztázott gondolat: kifejlett embertest 69

Tett és gondolat. Elemi erosz, absztrakt metafora 69

Egy faun két szeretője, elég messze kalandozó embertani és lélektani követekeztetésekkel 70

Szerelmi háromszögből etikai Szentháromság 74

Egy szerelemkezdet kezdetnek hagyva 77

A lakás: a legfőbb metafizikum és praktikum 80

Stuart II. Károly regénye. Királyi erkölcstelenség hivatásos jelképe: „fantasztikus, mint egy címeralkatrész, unalmas, mint egy akta” 83

Az önkritika furora 99

Flagelláns stíluselemzés: az efemerség hajszálaiba kötözött ólomnehéz örökkévalóság 100

Magányos szoba gyönyöre nyári viharban 101

Fiatal Goethe: fád mítoszetiket , naivan durva érzékiség 101

Questionnarium doricum 102

Holbein: Fiatal lány arcképe 102

Haydn-szonáta és kaktusz. Regény kísérleteim: konkrét biológiai értelemben azok 110

Apropó, Haydn: formabontó klasszikusok, formábabénult romantikusok 111

A fúga mint materializált zene és mint tudatos érzékiség 111

Két motívum 114

A szépség kompilációjellege 114

Most hagyjatok egyedül 115

Van külön élet és külön művészet? 117

Miatyánk 117

A szerelem fullasztó virágházi virágbetegség 123

„Politikai ellenfelem” 124

Kétféle emberismeret 126

Történelmi szereplők abszolút, lényegi különfélesége 126

Hírlapok humbugja, rikkancsok nyomora, sznobizmus gyalázata 127

Miben áll valaminek a krízise? 130

Belemerülni a végzetes emberi konkrétum: a ma szolgálatába 131

Démosz, kéj, magány: Don Giovanni három büntetése 132

Két alfa és ómega ihletőm: természet és mondénség 133

Himnusz a Végzethez 136

Életem két nagy véglete: a „himnusz” és egy „érzéklési séma” 139

Betegségből és balesetből származó halál különbözősége 142

Étosz és igazság 143

Művész és nyárspolgár 143

Építészet, betegség, erosz: mind a három plasztikusságot keres 144

Regényterv (II. Stuart Károly) 145

Megtérés. Ágostoné. Enyém. Értéke vagy értéktelensége 149

Mért nem írok drámát? 151

Mellékes, hogy festő vagyok-e. Rajzolni, rajzolni! 155

Stílusom rongy, mint Szent Ferenc ruhája; stílusom tüdővész, mint Szent Terézé; stílusom vér, mint a mártíroké 156

A Szent (regényterv) 157

A keresztényszocialista (riport) 158

James I. és Jane Hobson szerelme, avagy az aránytalan harag parabolája 159

Vitriolos drámaterv (a párizsi Compagnie des Quinze színésztársaságnak ajánlva) 160

Őrjöngő karitász. Hála vagy gyilkosság? 164

Harmonikus álomképek 165

Gazdag nagykereskedők humbug munka (ő) etikája 166

Szülők titka. Távoli országok titka 168

Hamis egyenlet konzerv és emberiség között 169

Az e világi és a nem e világi ellentéte 170

Sex-biológia és sex-esztétika két véglete. J. C. Powys: Jobber Skald” 170

Caracalla álma. Regényterv, fantázia, analízis 171

Témám mindig egy… 174

Melyik a leg-„igazabb” virág? 175

Raffaelló négy madonnamodellje 175

Az eltávozott ember. Hiány, nemlét: abszurd matematikai elrugaszkodások és mindennapok realitása 176

Analízis és stílus 183

Nem lehet egyszerre két istent szolgálni: művészetet és morált 184

Áthidalhatatlan és kétségbeejtő különbség: írásaim és gondolataim között 184

Az eltávozott után és nyomában 187

A nyár: legnagyobb kosz és legnagyobb rend 188

Ami megváltoztatja a regényhős leírt arcképét 189

Mikor a fizikai súlypont a tárgyakon (szavakon) kívül esik 189

Az ifjú Bonington óráiból. Fantáziák akvarelljeinek nézése közben 190

Álom és próza viszonya. Realitás- vagy irrealitásösztönünk-e az „igazibb?” 191

„Charles VII.” szenvedéseinek genealógiája 197

Valaki a szomszédban zongorán gyakorol; olvasok egy misztikus regényt; gondolkozom sorsomon: szédítő és gyötrelmes három világ 197

Hogyha az ember semminek sem születik igazán? 198

Az egyén nyavalyája és a társadalom nyavalyája. Regényterv 200

Himnuszt írjak vagy regényszerű adatkatalógust a szerelem lehetetlenségéről? 203

Hátborzongató dolog a művészet centrumában látni a művészet mérgét 206

Három különböző figura, három értelmetlenség, három szenvedés 207

Nyári délután dolgozószobámban. Beszélgetés matematikus barátommal. Témák: háború és számelmélet. Vagyis? Halál és az értelem útja az érthetetlenségig – kísérteties kővendégek 214

Két lehetséges programom: aszketikus-katolikus erkölcs vagy teljes életemnek a matematikára való feláldozása 217

A Boston Weekly 1935. július 20-i száma – kommentátorok, regénytervek 222

Életem és művem három determináló pillére: álom, mondénség, növények 226

Parabola teljesülhetetlen álmokról és lehetetlen valóságokról. Regényterv 232

„Merchant” Hengrik angol király, „Pallida” Fülöp spanyol király, Ydoleza spanyol királynő, Ucia d’Avar spanyol hercegnő – regényterv négy főszereplővel 236

Két világ. Egyik: Isten, ember, szenvedés. Másik: természet, szépség, boldogság. Kizárják egymást? 239

A problémátlanság jelképe: egy kiss fonnyadásnak indult margarétacsokor 244

Nyelvek varázsló-kuruzsló hatása. Sir Thomas Browne és Francois Mauriac olvasása 246

Egyetlen metafora felé vagy: milljó metafora felől egyetlen ember felé? 254