Tartalommutató

Szentkuthy Miklós: Széljegyzetek Casanovához

Tartalommutató

Liguori Alfonz (1696–1787)  

Casanova színészektől származik: természet és művészet lényege mindig a komédia  

felvilágosult bölcselet és boszorkány-babonák szomszédsága a tizennyolcadik században  

egy fehér reggel; etikett és bacchanália; az eszményi megalkuvás anarchikus érzés és előkelő civilizáció között  

az első levelek  

egy kislányt megszáll az ördög: nyers középkor a sans-souci cirádák közt  

a bál, a tánc, a farsang, a karnevál, az álarc: Dionüszosz és paróka harmóniája  

megőrülés – és mégse disszonáns  

nagyon öregek és nagyon fiatalok a főszereplők  

Velence persze a főszereplőknél is főbb szereplő  

helyzet minden, személy semmi  

barokk pompa és sivatagi szikárság: fontos kettősség  

az álarc  

olasz gyermekek prédikálnak: a tizennyolcadik századi vallásosság  

a velencei Miracoli-templom  

Giulietta tizenkét éves  

a velencei víz („Geräusch von Ruderschlägen”)  

úr és szolga a velencei szerelemben  

ifjúkori aszkézis, piruett és vasakarat, sikk és kamasz-hősiesség  

a Természet démoni, tudós és társasági tisztelete; a nagyvilági filozófus  

Mozart Éj-királynője közelében: „Alles ist Natur”  

Casanova legnagyobb tanácsa nem a szerelem, hanem a gondolat: „Denken sie”, olvassuk nála (legelőször ugyanis németül jelent meg)  

őszi pavilon, a paseanói villa  

a nagy költő számára a „prózai” dolgok is mitikus szépségek – józan technikai elrendezés és holdfényű hattyú természetes könnyedséggel rímelnek  

sonka-csendélet  

olasz ősz: bomlás? vagy éppen formáló forma?  

Piombo: Adónisz Halála („Toscanini” és „Turner” egyensúlya)  

halál-romantika a rokokóban  

a tartózkodó Casanova  

a bujkálás játékai; egy kulcs, egy gyertyatartó, egy kard izzó tárgyszerűsége ebben a világban  

evilág és túlvilág nem lármás ellentétek e században  

az értekező Casanova: jogi doktorátusa Páduában  

ciprusi bor – de a lakomákról mégsem Rubens, hanem Ferrara szigorúsága jut eszünkbe, Arábia és nem Hollandia  

„kaland” és „nagy szenvedély” rossz végletein messzi túl  

ami Brunelleschi az építészetben, az Casanova a szerelemben  

Casanova a csont embere, nem a húsé  

egy szoba alakja és egy kertfal magassága: ezek a legvégzetesebb dolgok  

tizennyolcadik századi olasz vendégfogadók  

kulcslenyomat egy darab viaszban  

óriási kandeláberek, óriási csillárok  

az átöltözés, a szerepcsere izgalma – van szerelem ilyen színészkedési, álarcoskodó, nemeket cserélő játék nélkül?  

pillangótánc állati nyerseség és aszketikus illem között  

Casanova hintázása igaz intellektusa és kissé otrombán aufklärista intellektualizmusa között  

szomorúan bolyong az erdő sötétjében – ez a Watteau világa: ciripelő mandolin és leselkedő halál  

de aztán vissza a kacarászó, mondén társaságba: mint e század zenéjében a triók után újra visszatérő menuetto  

a társas élet hideg matézise  

a társas élet nem törődik a valósággal vagy értelmezésével: öncél  

a mondén ember: ennél nincs filozofikusabb  

régi batárok Nápoly körül  

tarkaság a giccsig: mégsem az  

vörös köpeny, fekete paróka, arab bőr  

balett és szimfónia a velencei víz mellett  

jogtalan képzettársítások: érdemel-e mást a bolond világ?  

csak gondolat igazán démoni  

kilencvenéves vidám asszonyok  

rosszul lett a gondolában: dehogy szégyelli!  

Keats-lehelet és vérengző racionalizmus összjátéka Casanovában  

a kandeláberek mellett egy magányos laterna  

négy szerelmi változat  

Palazzo Grimani  

egy görög nő hozza a balkáni légkört  

éjféli bosszú Velencében: ez a rémdráma hozzátartozik logikusan Voltaire arcképéhez  

a gyilkosság után ezt jegyzi meg: „So fein war damals mein Zartgefühl” – ez a tizennyolcadik század  

ez a száraz pozitivista azért ismeri a képzelet természetes hatalmát is  

hajnali látogatás; reggeli; templomba menés  

a hűtlenség kötelessége: hideg szívvel fordít hátat Velencének  

az anconai negyvennapos zárlat, ha nem volna, minden másképp történnék  

legnagyobb értelmi izzás, legnagyobb pesszimizmus: ez van az ún. „életöröm” mögött  

Casanova maga kultúra: tehát a kultúrák nem érdeklik  

egy balkáni rabszolganő  

szigorú Firenze, pocsolyás Balkán, operai Kelet  

egy balkon  

az Antikrisztus és a blaszfémia árnyékában  

vén parasztasszonyok  

szeptemberi Róma: ő maga Róma, tehát a város semmit sem hat reá  

a tavasz is szép, a pénz is jó  

egy kis bizánci történelem a déli borok neveiben  

muskotály mellett higany: még ez is tanulságos  

Torre del Greco  

Casanova Püthagoraszt üdvözli a szikkadt Dél-Itáliában: egy matematikust, egy tudóst  

a martoranói püspök – ez az aszkéta közelebb áll hozzá, mint bárki más  

Casanova ifjúkorában mint költő szerepelt – joggal? jogtalanul?  

literátor-világ a tizennyolcadik századi Rómában: társasjáték és mitikus ihletettség kereszteződései  

a Spanyolok Palotája Rómában: lakhat-e máshol Casanova?  

a kasztrált énekesek az olasz színpadokon  

Casanova a Palestrinák, Ingegnerik és Vittoriák rokona, nem Puccinié  

a technikai tudás mindenekfelettisége e korban  

Voltaire és Casanova együtt bőgnek  

a racionalista Casanova kedvence a bolond Ariosto  

a tízezredik nő is az „első igazi szerelem”  

a század summája két német szóban: „entzüekendste Unordnung”  

Mozart G-dúr triója, KV 564  

egy kis kígyó a parkban  

a világ közepéhez értünk: a Labirinto Aldobrandini  

csak vérbeli racionalisták tudják élvezni a szavak öncélú zenéjét  

a barokk villák  

mámoros-pedáns parkelemzés  

három megváltó csoda: a Villa di Gamberaia, a settignanói domboldalon; a Villa Lante Viterbo közelében; a firenzei Boboli-kert piazzale dell’isolottója  

a gondolkozó ember viszonya a tájleíráshoz  

XIV. Benedek: a tizennyolcadik század jelképes szobra  

Tivoli  

apró lelki zűrzavarok a boldogság fűszerezéséhez  

a marchesa háziruhája  

versrögtönzés avagy Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Plauderei  

a szunyókáló bíboros; Casanova és a marchesa az erkélyen  

„Dann ging ich”  

mit jelentett az opera a tizennyolcadik századnak?  

elhatározza, hogy Konstantinápolyba megy  

Bellino  

Bellino társai  

„homme de plaisir” és „homme d’amour” – milyen lírikus tud lenni az első  

a kétségbeesett boldogság  

„Naturspiel” – egyike a legszebb és legértelmesebb szavaknak  

Shelley pacsirtájával repül („what ignorance of pain…”)  

Dalmácia – a klasszikus kiegyezések paradicsoma  

megpillantja Bizáncot: szépség és pusztulás  

lapozgatás Gibbon Bizánc-fejezetei között  

rokokó-törökök  

Casanova nagy kalandja itt sem szerelmi, hanem értelmi: nagy teológiai vitája a török fatalistákkal  

Casanova hegedül; Mozart Szöktetés-e; Toscanini előadási stílusa  

holdsütötte tó, fürdő nimfák  

piros pecsét  

csörgő zsalugáterek  

halak  

látni vagy élni?  

Abaelardus: Casanova ellentéte  

a szerelem belső ellenségei  

a legszebb nő: Heloissa arcképe (az Escorial Izabella császárnője is ez a modell)  

Tintoretto Zsuzsanná-ja  

vissza Casanovához; Casanova és a pénz; a szerencsejáték kis metafizikája  

Casanova egyszer Robinson meg férj akar lenni  

okos asszonyok nélkül nem lett volna okos Casanova  

a színházi páholyok szerepe  

egészséges abbahagyás  

„Tod” és „Zärtlichkeit” pólusai  

undorodik a kurtizánoktól  

Casanova hegedűs lesz egy zugzenekarban  

véres giccs és Toscanini-fegyelem hogy súrolják egymást  

a szép évszakok ritmusa  

csaló és babonás  

misztifikáció és felvilágosodás; a Varázsfuvola szellemtörténeti háttere  

„régi jó világ”  

csak arc van számára, alak nem szerepel  

egy zongora  

a velencei paloták apró szalonjai  

kövezetre dobott harang  

spanyolos, Habsburgos arckép  

egy pillanatra a Heszperida-almák mítosza  

a természet minden, a művészet semmi  

Casanova tizennyolcadik századias „erény”-kultusza  

egy mondatban papucs és halál  

a halál  

a sátán  

ékszerek és értékpapírok – bezzeg földje nincs  

talán mégis inkább a középkor, mint a tizennyolcadik század?  

egy kis múzeum  

Casanova fél az Isten ítéletétől  

egy tizenhetedik századi ellenkép Casanovához: Andrew Marvell észrevételei a szerelemről  

ha nem élhetünk a tizennyolcadik században, ne törődjünk a szerelemmel