Tartalommutató

Szentkuthy Miklós: Vallomás és bábjáték

Tartalommutató

Bonifác (megh. 303)  

Miután eleget bölcselkedett a Jelenések fölött, megírja, hogy milyen dombormű született belőle  

amint a „mitológiai” domborműhöz a Jelenések-et bújta, úgy a „természeti”-hez a Natura Naturans című természettudományos könyvet, és ezt is kommentálja  

a hegyek évmilliós csigaházak romjai  

a természet örök átmenetei és szerepcseréi  

a természet alapjelensége, hiába, a rablás és gyilkolás  

természeti törvények és erkölcsi törvények: azonosak? ellentétesek?  

a tetemek sorsa és a halál tudata  

az igazi bölcselet meghatározására a giliszták szerelmének tanulmányozása ihleti  

minden lehetséges a természetben: a változatok végtelenek; a tudás teljes viszonylagossága  

ösztön és lélek, reflex és nagy gondolat: nem viszonylagosak-e szintén?  

a halál elmosódó körvonalai: világító haltetem  

a természet nem az emberért van  

leheletszerű növények szívósabbak, mint a mamutok  

„bonyolultság” és „egyszerűség” kérdései  

mi marad a természet régi, mitologikus és modern, tudományos értelmezése után?  

egy vergődő madár a radványi Parkban  

mi a szeretet? vegytan? eszményiség?  

az átmenetek kérdése a természetben  

nevetséges a gyakorlati észt és a bölcselkedést egymás ellen uszítani  

az ember a teremtés koronája vagy sajtóhibája? és ami ebből következik  

ismét a haldokló madár a radványi Parkban  

alkotni vagy pusztítani tud jobban a természet? az élet ereje fontosabb, mint a táplálék  

egy tengeri állat furcsa palotája – talán a viszonylagosság Pagodája lehetne  

víz  

„szak”-tudás és „műkedvelés” különbségei jelentéktelenek, ha nagy kedélyről és nagy agyvelőről van szó  

a növény vagy az állat hord-e többet a természet titkaiból?  

a „fölösleges bonyolultság”, a kerülő utak és tétovázások a természetben  

az „én” fogalma is mily nevetségesen viszonylagos: egy groteszk példa  

ami az emberben „idegbaj”, az egy ősállatban éppen az ős-egészség  

az ösztönök vagy mind egybefolynak, vagy véglegesen elszigetelődnek  

ahogy a Jelenések-et kísérő bölcseleti széljegyzetek után eljutott a célhoz, a „mitológiai” dombormű tervéhez, úgy a Natura Naturans kommentárjai után is vázolja a „természeti” dombormű tervét  

a szerző elmondja, mi vezeti a történelmi álarcok felé: miért él „Orpheusz” Brunelleschi, Borgia Ferenc, Tudor Erzsébet és más efféle szerepekben?  

Habsburg-emlékek  

művészet? nem művészet? halkuló kérdések  

az örökké egyforma ember a változó századokban: csak alkatok vannak, eszmék nincsenek  

félénkség, bujkálás  

gyerekes grimaszozás  

ideges mimikri, teljesség, színészkedési kényszer  

az értelem természetes fölényeskedése, „frivolsága”  

az értelem gúnyolódik a tettek fölött, de a szív mégis vágyódik utánuk  

inkább történelmet, mint irodalmat  

halálfélelem  

hervadó család utolsó sarja  

az Egyház kizárólagossága  

Velence minden  

a próféták történelmi szemlélete  

a történelem egészségesen kompromittálja a leegyszerűsítő bölcseleti rendszereket  

se történelem, se filozófia – legjobb az: ábrázolás  

a természet évmillióinak távlatából értelmetlen dolog a pár évezredes történelemmel kapcsolatban anakronizmusokról beszélni  

szerény humanizmus  

a bölcsesség egyszerű körvonalai  

„mindenki csináljon mítoszt a maga életéből” – az Orpheusz alakjai is ilyen „szubjektív istenek”  

ezen tervnek megfelelően a szerző elvezet a radványi Parkba, ahol jelenlegi filozófiája (egyszerűbb név kellene) megérett és kialakult  

a lankák és lejtők válfajai  

dzsungel és kifinomultság  

a föld puhasága  

a kapuk  

zárt vagy nyílt? sziget vagy tenger?  

bolyongás az esőben  

szabadság, nagy térségek; semmi művészet nem kell a fűben, a tücsök mellett  

magántulajdon és evangélium: a tó, a békák, a szomorúfüzek; távol, távol az irodalom világától  

a kis ágak a kazlak tetején  

kerti Miatyánk töredékei  

az óriás fenyők  

egy séta térképe  

kék szitakötő és fekete pillangó  

egy lovagló pár reggel  

az ember sokféle ellentmondó vágya  

lelkünk élete a növények formáit folytatja: ugyanaz a vegytan, ugyanaz a mozgás  

erdei fenyő és lucfenyő  

nyitott ajtók éjjel  

talán minden érzés alján csak egy alapérzés van, valami előjeltelen „egyetemes intenzitás”  

a Park szépségének mitológiai játékokkal hódol a szerző: az elemzés, az idegek jól ismert törvénye szerint átcsap képorgiába  

a nap kelepcébe csalja a holdat; a bosszú  

a kissé ditirambikus mitológiai közjáték után a szerzőnek kedve kerekedik néhány azték hitrege alapján a mitológiák egyetemes kellékeit leltározni és tőlük elbúcsúzni  

öngyilkos istenek  

az örök kígyótól búcsúzunk  

vannak mítosz-termő és mítosz-ellenséges hangulataink, de mindkettő valószínűleg egyformán megbízhatatlan  

modern lélektan és őskori hitregék találkozása: ez jó keverék  

szépség és rútság, közönségesség és különösség: egyenlő értékűek a hitregékben  

istenek, állatok, emberek közös karneválja hitregékben, különös tekintettel az állatoktól való örök búcsúra  

a tánc  

a halottak  

Jézus metafizikai szerénysége  

halál, szerelem és harc egybefolynak a mítoszokban  

a civilizált átlag többet ért a világhoz, mint a hitregeteremtő költő  

a szerző gúnyolja a mitológiákat, de azért némi következetlenséggel leír egy festői Nap-temetést  

költők élvezik, józanok elítélik a túlontúl sokféle istent a hitregékben  

„modern” hang régi regékben  

a színek  

úr és szolga  

a születés  

a szerző elküldi magától a pillangókat és a tövises növényeket  

eszkimónak hó, négernek víziló, indiánnak kukorica az istene – nem mulatságos ez a „helyi metafizika”? De a „Reine Vernunft” még mulatságosabb  

milyen végtelen távol vagyunk a „lélektani” szerelemtől  

isten, király, főpap egy személyben  

szép, szép a sok mítoszbírálat, de mikor a radványi Parktól búcsúzunk, mégiscsak legendával lehet méltón ünnepelni. Bacchánsok házasítják a földet  

a tükör  

Brunelleschi szolgája elindul Gioviót megkeresni; Almendralejo bíbornok az erkélyen  

Brunelleschi segédjével beszélget a művészet és a történelem csődjéről  

Giovio találkozik a Jean de Vertdragon bíboros várába utazó színészekkel  

Giovio és a francia bíboros beszélgetése  

Giovio és a színésznő beszélgetése  

IV. Jenő pápa szomorú tapasztalatai egy esős reggelen  

Giovio szerelmet vall Fay-le-Froid hercegnőnek  

Brunelleschi önarcképe  

az Orpheusz-színjáték a francia bíboros várának udvarán  

tanácskozás a francia királynál  

Nosbinals elképzelt beszéde  

eretnek vagy ortodox? lázadó vagy mindent elfogadó? néha milyen közel van e kettő  

Zsigmond király levele  

beszélgetés Fay-le-Froid hercegnő lila ruhás arcképe alatt  

Laichingen gróf édesapjának élete  

Laichingen szökése a sznob nő elől  

Laichingen szökése Sixta von Bibermühle elől  

Laichingen Velencében elmélkedik  

megismerkedik Fay-le-Froid hercegnővel  

megismerkedik Klarinéttal  

együtt a Coeur Dámá-ban  

Klarinéttal a női szabónál  

a velencei Szent Zakariás-templom előtt  

három velencei politikus arcképe  

Fay-le-Froid hercegnő rövid jellemrajza  

Klarinéttal a gondolában  

Klarinéttal valami éppen nagyviláginak is nevezhető helyen  

Laichingen elképzeli Klarinétot a német-római császárság erkélyén  

Laichingen éjjel elmegy Fay-le-Froid ablaka alá  

egy szerelmi vallomás; hasonlít is meg nem is ahhoz, melyet Gioviótól kapott  

a hercegnő avagy a gyáva próza (a költészet még nagyobb gyávasága után)  

vallási elmélkedések az éjféli Szent Márkus-templomban  

a rosszkedvű dózsét öltöztetik  

Laichingen az erkélyre megy  

a nuncius kijön a Bazilikából  

hangolás az operához  

gyerekkórus is van  

a római szoborra emlékeztető sovány püspök arcképe  

a kétféle kövérség, Emiliano és Florio  

egy nagyvilági francia hölgy a gondolában  

egy másik nagyvilági francia hölgy egy másik gondolában  

Laichingen gróf nagy magánbeszéde a velencei erkélyen  

a jelképek és valóságok kiáltó ellentéte  

az önkínzóké vagy a dőzsölőké-e az igazság?  

természetfölötti vagy természetes?  

jelképek, mítoszok, állatok, hazugságok  

valami a hatalomvágyról  

a gépesített szólamokról  

„kiskertünket művelgetni” – ez az egyetlen őszi bölcsesség  

az erkölcs egyetlen diadala, hogy álarcnak néha mégis kell

a törökverő ciprusiak török stílusú villái  

Frankhon és Velence: testvérek? ellenségek?  

az „igazság” leghívebb ábrázolása egy velencei festményen  

a halál pillanatában minden mindegy és semmi sem vigasztaló  

az átlagember nem gondolkozik és nem érez mélyen: sem a halál, sem a jóság, sem az értelem nem érdekli  

csak az egyéniség jelent valamit, s azzal törődik legkevésbé a természet  

a Laichingen-féle jellemek boldogságvágya sohasem bűnös  

mért a boldogságösztön a legerősebb bennünk, ha oly könnyen visz pusztulásba?  

egy Laichingen gróf nem érzi jól magát az aggályos bölcselkedés világában  

szűnjön meg minden érzelem  

a díszelőadás elkezdődik; a török követség hajója  

a bizánci követség hajója  

a jelképesen megkeresztelt arab ifjú arcképe  

a halkereskedők felvonulása  

San Marco alszik a hajón  

Egyiptom ördöngösei  

a szaracénok megölik San Marcót  

rémhírek Tres Marias füle körül  

a dózse a vízbe ejti az ereklyésdobozt  

először a színészek ugranak utána  

aztán a papok  

egy arab hercegnő a kavarodásban  

tolvajok idénye  

szegények lakomája  

az őrült spanyol  

ugyanaz illusztrálva  

műkedvelő forradalom  

szigorú határozat egy frivol freskó alatt  

a Bazilika belülről, aztán körmenet  

pletykák előírásszerű erjedése  

egy érzelgős és naiv sikkasztó  

alkalmi úszóverseny  

egy alkimista a velencei bolondság fejére rakja a koronát  

de van még ennél is nagyobb bolondság: a nápolyi király leányának története  

a romantika mind romantikusabb, a giccs mind giccsesebb lesz – de Laichingen, mint a „kétségbeesett ráció” egyik próbababája, személyesen is részt vesz benne: Cedeira temetése  

Laichingen gyilkos lesz, de megtalálja az elsüllyedt ereklyésdobozt  

el kellene vennie Fay-le-Froid hercegnőt  

Klarinét elszökteti, Klarinéttól elszökik  

Dschilo-Tschana arcképe: egy arcképpel több vagy kevesebb már úgysem számít a bábjátékban  

a lojalitás lelki összetevői  

Laichingen inkább akar misztériumjátszó parasztok között élni, mint a parkban  

megint az örök kastély- és park-ábrándok  

lehet-e püspök Laichingenből?  

Laichingen elméje elborult  

utolsó levele egy fehér pongyoláról, a sakkról és a pasziánszról, az apró dolgok istenségéről  

Giovio hazaérkezik, csábítja Brunelleschit Bázelbe – átadja a perzsa képeket Ió Atlanticáról