Tartalommutató

Szentkuthy Miklós: Fekete Reneszánsz

Tartalommutató

Dunsztán (924–988)  

(1.) Tacitus  

Monteverdi, a tizenhetedik századi zenész, aki éppúgy a kegyetlen értelem, mint a szinte határtalan érzelmesség embere, tudós és lírikus – tárgyat keres új operájához. Ezért Tacitust olvassa, s odavetett széljegyzeteit elküldi angliai barátjának, Tudor Erzsébet nevelőjének  

Tiberius császár és a vizek, Tiberius császár és a kertek  

istenek Hellászban, istenek Rómában, istenek Germániában  

mi isten? mi császár? mi természet? mi halál?  

folyók vallása; tavak vallása; tengerek vallása  

a szerelem is akkor legszebb, ha értelmi játék? Ratio et circus?  

az Annales Tacitusának és a Historiae Tacitusának kétfélesége (nem klasszika filológia izgatja Monteverdit, dehogy – csak az ember, az ember, az ember)  

görögök Rómában: értelmiek, szerelmiek, államtalanok  

Tacitus végtelen távolsága minden „esztétikum”-tól  

az utolsó szó mindig: emberi arcok és realizmus  

az istenekhez méltó ínyencség – portréra portré: Tiberius, Claudius, Otho – van más?  

latin szavak felidéző és képzetgyűjtő ereje  

az öregség varázsa és értéke az értelem és természet mélyeiben élő szellemek számára: öreg Tiberius, öreg Tacitus, öreg Seneca  

mit jelentett Rodosz minden mítosza Tiberiusnak?  

és ezzel szemben a másik sziget: Capri?  

a spanyol barokk Senecában  

egyetlen nap: ez az élet, ez az egyedül lehetséges szerkezeti egység  

ne féljünk egy szó (pl. „Kelet”) összes lehetséges képzettársait vállalni és ábrázolni: a nyelv hasonlít legjobban az élethez – színes, plasztikus, tele tévedéssel, hazugsággal és igazsággal, bűverővel és pontatlansággal  

lásd ehhez Seneca és Messalina viszonyát Tacitusban  

Lívia portréja  

szerelmi változatok; catalogus amoris?  

maradék ideg a sztoikusban  

a divat a fontos, nem a szerelem  

Bizánc „fekete charme”-ja az erősen értelmi és erősen érzéki emberek számára  

Monteverdi nagy hitvédelme saját valóságkultusza érdekében – fiatalos hévvel, szinte ex cathedra pózban tiltakozik az elvontság és az ún. elefántcsonttoronyba való zárkózottság oktalan és felületes vádja ellen  

Bizánc intellektuális színessége már blöff, már szemérmetlen – olcsó kihasználhatósága elriasztja a nagyigényű művészt, de „Európa nem lehet másképp”-jellege mégis odavonzza  

egy példa, talán operajelenet is már: Theodóra a ravatalon  

a viasz metafizikája  

csak forma, semmi tartalom: talán ez a legszebb élet  

eunuchok  

Anthimus a császárnő parkjában: költészet, bölcselet, vallás, paradicsomkert, magányosság, császári fenség – kell-e más? nem ez-e a vágyálmok vágyálma?  

kétféle elszakadás a világtól: Anthimusé és Guillaume de Champeaux-é (ismeretlen nevek? filológia-szagúak? pedig minden élőnek élő testvérei…)  

novellisztikus és operai tervek Anthimus elrablásáról  

Bizánc és Párizs – nem játék-ellentétek, nem kaland-összevetés: így van ez együtt a nagyon is aggályos Monteverdi lelkében  

a Világ Leltára – nem eszményi műfaj?  

Alexandriai Eccartus arcképe  

Joannes de Illyria arcképe  

(2.) Brunelleschi  

A fiatal Monteverdi betéved a velencei San Salvatore templomba és ott először ismeri meg a firenzei ízlésben fogant egyszerű formákat, a reneszánszot  

a művészeti puritanizmus megtestesítője Monteverdi számára: Brunelleschi – mindent meg akar tudni róla  

Brunelleschi gyermekkora; a három öregasszony  

az első – a hidegen számoló, búskomor józanságú bankár-özvegy  

a második – kapkodó, nyughatatlan, visszatérő gyermekkorát élő, naiv materialista  

a harmadik – a misztikus sznob, Rómához dörgölődző, kövér parvenü  

egy lírikus epizód a gyermek Brunelleschi kiábrándítóan prózai életéből – a gyermek Monteverdi áriáiban ünnepli  

Brunelleschi megismerkedik egy fiatal arab csillagásszal, Ió Atlanticával – ez éppolyan mély hatást tesz fejlődésére, mint a „három párka”  

hogyan kezdi Brunelleschi művészetileg érvényesíteni azt, amit a csillagászatból és elméleti fizikából tanult  

Hérodotosz első könyvét fogja illusztrálni – hogy milyen művészi, bölcseleti és természettudományos vélemények alapján, azt a Pazzi-családnak írt levele mutatja  

az első kép: a föníciaiak elrabolják Iót, az argoszi király lányát  

a második: Gyges, Kandaules és az asszony  

másoknak a reneszánsz humanizmust jelentett, Brunelleschinek – jellemének megfelelően – épp ellenkezőleg: dehumanizációt; lásd tervét egy vázasorozathoz  

Brunelleschi mint Adrasztosz, a Pazzi mint Krőzus ifjú fia a Hérodotosz-illusztrációkban: a harmadik kép  

a kápolna mennyezetén – Peiszisztratosz kiássa a halottakat Déloszban: negyedik kép  

az ötödik terv a Pazzinak írt levélben – lüdiai hetérák építik Alyattes király sírját  

Orpheusz Brunelleschi-álarcához az első indíték IV. Sixtus feje, úgy, ahogy Pollaiuolo ábrázolta a pápa síremlékén  

IV. Sixtus „ferences pesszimizmusa” édes testvére Brunelleschi filozófiai és történelmi elkeseredettségének  

a Garda-vidéki táj növényzetével fejezi ki ugyanazt az aszketikus szomorúságot, melyet IV. Sixtus világnézetével és politikájával, Brunelleschi pedig műveivel képvisel a „fekete” reneszánszban  

a Garda-tó melletti ciprusok  

IV. Sixtus gyűlöli az „alapelvek” utáni naiv hajszát  

rövid zárójel Bachofen és Lawrence világnézetéről  

pínea, tó, rózsa  

egy mai modell a Brunelleschi- és IV. Sixtus-archoz – útitársnőm a milánói vonaton  

őszi csokor elemzése az asztalomon: ez is a Brunelleschi-féle reneszánsz egyik költői meghatározása  

a pápa megrendelőlevele Brunelleschihez – rokon arcok, rokon lelkek  

Brunelleschi dombormű-tervei egy keresztes hadjáratról tárgyaló tanácskozás karosszékeihez  

első: II. Pius halála Anconában  

második: a szultán és Lusignan herceg mulatnak Ciprus szigetén  

harmadik: III. Frigyes német-római császár arcképe  

negyedik: Velence balról, a törökök jobbról fosztják ki a bizánci császárt  

ötödik: Sienai Szent Katalin szentté avatása  

hatodik: II. Frigyes császár Szent Erzsébet marburgi sírünnepélyén  

hetedik: Alexandriai Szent Katalin vitája egy görög bölcselővel  

nyolcadik: egy női arckép, Eleonora di Aragona  

két „összefoglaló” dombormű terve – az egyik minden mitológia lényegét akarja kifejezni, a második minden evilági természeti jelenségét, de mindkettőt igen pesszimisztikusan; hogy a mitológiák lényegét ábrázolhassa, Brunelleschi a Jelenések Könyvét olvassa és magyarázza  

kis, helyi jellegű történelem és nagy metafizika összefüggése  

pszichológiába való belerothadás és uralomvágy ellentétei meg párhuzamai  

a „bűn” mitológiai fogalma  

a metafizikák őrültsége és bukása  

a kételyek és kérdések végtelensége már új vallás  

korlátoltságban néha több igazság lehet, mint egy „magas szempontú” filozófiában  

„sátánok” és „lelki mélységek” örök közelsége, azonossága  

a Négy Lovas; a végtelen szakadás ember és természet között  

Brunelleschi önmagáról – Szent János és Machiavelli ellentétes jelleme tusakodik benne, a „bárány” és a „dominus”  

kiábrándult esztétika, kiábrándult logika  

a teljes igazságra törekvés és a tökéletes formára való törekvés harca egymás ellen  

a fokozhatatlan relativizmus felé  

a valóság is, értelmezése is – nonszensz  

csak irányok vannak, cél nélkül  

gyűlölet a tényeket eltakaró nevek ellen  

van romantikamentes, hideg és józan irracionalizmus is  

testi erósz, lelki erósz egyformán csődbe vezet  

(3.) Toszkánai áriák  

Négy fiatalkori Monteverdi-költemény; kép, zene-sejtés, bölcselkedés, érzékiség és absztrakció jellemző keresztezéseivel  

(4.) Palazzo Grimani  

Monteverdi és Velence egy test, egy valóság, be akar számolni róla, s így megint csak kedvenc műfajához nyúlhat, a Catalogus Rerum-hoz, a Dolgok Jegyzékéhez („il y a”: ez a mottó)  

a nagy kultúrák lényege mindig valami idegenből való  

nagy-kultúra és nagy-lopás  

a Májust ábrázoló dombormű a Szent Márk-templomon  

Augustus  

gyilkosa ugyan szaracén, de díszsírjának ékítménye is szaracén  

kis elmélkedés erről a francia szópárról – „charmant” és „tourmenté”  

történelmek, mítoszok zagyva komédiája, csereberéje  

a művészet legkövetkezetesebb cselekedete: mikor az elvont napokat konkrét angyalok személyesítik meg a Szent Márkus-templom Teremtés-mozaikján  

a görög ifjúként ábrázolt Krisztus  

a lélek itt lepke  

a folyó éppoly ember e képeken, mint Ádám vagy Krisztus  

képzettársítások a Paradicsom négy folyójának neveihez  

két lehetetlen kicsi mécses az óriási kupolák tövén  

a Grimani-palota  

hó és Velence: ugye izgató mésalliance?  

mi a régi nagy-építészet legfőbb vonzóereje? hogy a kész mű ránk tett hatásában mindig olyan elemek a döntők, melyeket a művész nem tervezett bele  

mennyi ún. ízléstelenség – és mégis művészi harmónia a végén  

az építészet útja őskori termesz-bolytól hideg mértanig  

geometria és mocsár vonzó ellentétei Velencében  

a szürke Grimani a színes Velencében  

élmény és kifejezés, benyomás és mondat izgalmas szövődményei  

körzős-vonalzós reneszánszból az idő Turner-foltokat csinált: mi nagyobb – a művész szándéka vagy az idő hatalma?  

fehéredés-feketedés a kövek arcán: hol élez, hol elken  

az Idő Kórtana  

a Grimani-tervezők csak homlokzatban gondolkodtak  

hogy megy át az abszurd szigor kikerülhetetlenül abszurd ornamentikába  

az árnyalatérzékenység nem betegséget, hanem ellenkezőleg: szigorú pozitivizmust és legreálisabb realizmust biztosít  

valóság és elemzés viszonya – az elemzés nem a lélek öncélú önrágcsálására való, hanem a valóság megközelítésére (még ha reménytelen is); a valóság örök újdonsága  

a pillanatnyi véletlen helyzetekben lakik az Abszolútum, a valóság teljessége: példa az előttem heverő lapos illatszeres üvegről  

a részletek részleteiben van a valóság és az istenek  

mivel minden pillanat gyökerében új és soha-eddig-nem-volt: „értelmezése” naiv ábránd lehet csak  

egy Palladio-tanulmányban lehetne kifejezni a valóság ábrázolhatatlanságát és értelmezhetetlenségét  

egy jó szó a szürrealizmusról ezzel kapcsolatban  

déli érkezés Velencébe  

úr és művész, az örök kettősség itt is vibrál  

a csónakban, közvetlenül a Grimani tövében  

(5.) Jelenések  

Tudor Erzsébet tudós nevelőjének leveléből, melyben a Jelenések első fejezetét magyarázza a fiatal hercegnőnek: tudományba burkolt szerelem ez, de az álarc talán több az arcnál  

behavazott Cambridge december végén  

természetnek és természetfölöttinek harca örök – ma is eldöntetlen; a nagy teológiák talán mindig csak krízis-teológiák lehetnek  

a színpad fontossága: a papagáj-tarka Égei-szigetvilág  

Jézus képe és az Atyaisten képe: áldozat és teremtés  

a nagy erkölcs örök magánya és halálraítéltsége e világban  

a zsidó egyistenhit lehetséges lélektani okairól: győzelem volt-e vagy éppen veszteség és lemondás?  

vegetáció és halál, május és Sátán: szomszédok  

morál halálra ítélt; logika halálra ítélt; vegetáció halálra ítélt: három negatív grácia  

válság és kétely újabb, nagystílűbb és szélesebb hithez vezetnek  

a cambridge-i tanár „reformációja” nem tétel, hanem lélekállapot  

az Égei-szigetvilág hangosan kukorékolja: a kultúra élettani fogalom  

Merkúr-panoráma  

apróság lesz végzet, ősi zűrzavar és keveredés lesz rendszer a kultúrák, mítoszok és dogmák történetében: ez persze nem kompromittálja őket, sőt  

dekadens Hellász, dekadens Róma és dekadens minden a Jelenések keletkezése idején  

az eretnekségek: örök ínyencfalatok azon romantikus természetek számára, akikben szinte elvetemült értelmiség és éppoly elvetemült érzékiesség párosulnak  

bizánci eretnekségek: az európai gondolkodás kísérleti kórtelepei  

eretnekségtől, ortodoxiától természetesen egyformán távol  

érzéketlenség a „tragikus szemlélet” iránt: a ráció szemében minden „tragédia” csak naivitás, ügyetlenség, oktalanság  

az érzelem célja a teljes boldogság, az értelem célja a teljes igazság – ezzel szemben a világban túl sok keserű arcú halottat és túl sok nyavalygó tévedést lát a cambridge-i levélíró – Prométheuszban is csak egérszülő hegyet lát  

mítoszok kitaposott útja: ősállatitól (a) valamilyen „görögösen” átnemesedettbe (b) s onnan feljebb a metafizikai túl-túl-lelkiesbe (c)  

a szerelem bohózata a nikolaita eretnekségben  

a lelki csőd után a bálványok csődje: Pergamon  

meghatározást mond a szerelemről: vakmerő ifjú? (túl a lelkiesség és anyagiasság haszontalan végletein)  

az idegen istenekben nagyon szerettek hinni  

végtelen valóságszomjának még a görögök vallása és valóságérzéke is kevés  

lélek-ócsárlás és bálvány-ócsárlás után Jezabel alakja: nem pszichológia, nem istennő, hanem konkrét emberi személy – ez is kísértés  

a „másik ember”: nem a legcsábítóbb mitológia és isten?  

előjáték-arckép a kékbársonyruhás Cynthiáról, vagyis Tudor Erzsébetről – a levélíró számára ő a mitikus „másik ember”