Szentkuthy Miklós: Händel
Tartalom
1. előjáték vagy nyitány, de mindenesetre: lexikon
concerto grossók és Händel jelleme (búskomorság és életöröm)
2. hallei hugenotta bevándorolt takácsok és a hallei Városi Tanács bókolnak egymásnak, Biblia és Börze ősi testvérségében
kereskedők, hercegek feszengenek
egy bohém iparmágnás és a Búbánatos Tájékozatlanság duója
Zsuzsánna és a Vének: az ajándék faliszőnyeg
a Búbánatos Tájékozatlanság bírálata Zsuzsánnáról
hysterica ex machina?
arrivált hetérák példás kereszteshadjárata a: lebukottak ellen
száműzetésük Halléból
a nagykereskedelem humanizmusa néha oly könnyfakasztó: most is…
tévedt lányok a rabszolgaság mennyországában: ugye micsoda jó csere!
a Zsuzsánna-faliszőnyeget szövő tévedt nő a dekadens szász hercegig – téved
kísértetek Inkvizíciója a bűnös Zsuzsánna-faliszőnyeg előtt
ingyen munkásokká magasztosult „lányok” reflexiói
a hercegi barátnő „privát” lázadása
a hercegi barát barokk villája, ezüst hálószobája
barokk budoár kellékei: katolikus pap, protestáns pap, spanyol nagynéni, neuraszténiás herceg, egészségügyi barátnő
az új gobelin ötlete
éjjeli hajsza egy Zsuzsánnáért a kastélyban
Zsuzsánna csontváza, a tridenti zsinat esztétikája szerint (és a hamburgi opera…)
koporsók? annyi és ahogy csak kell
az örök commedia dell’arte színpadon: most balra a takácsok szövőháza, jobbra egy pietista palota
3. a Kegyesség kegyetlen démona lesben
pietista boszorkánykórus mögötte
pietista belső berendezés
Lipcséből kiutasított pietisták: Halléba menekülnek?
önkívületes pietisták szállodai rendje
se rajongók, se betűrágók: nem alkalmasak diplomáciai küldetésre
angolos túlfelvilágosultak sem
a Pietista Hölgy elindul protegálni és halálra ítélni; gyűlöl – nem tehet soha egyebet – a hit, remény és szeretet nevében
a boszorkányégető telep kurta útikalauza mellékelve
komédiások és boszorkányok: olcsó kontraszt, de olcsó valóság
a Pietista Hölgy és az olasz színészek találkozása a boszorkányégető helyen
a szent banyák elhagyják a szent Hölgyet
a szent Hölgy kurtizánmúltjának leleplezése
hazatoloncolják a „mártírt”
szülni bűn?
„Doktor” Händel
4. George hittanára: Hogarth-karikatúra igazában
hittanóra? „Megzenésíti a 81-ik zsoltárt – kész!”
a Pietista Hölgy a katolikusnak látszó spanyolfal mögött – felekezeten kívül – átöltözködik
és felekezeten belül gyalázza, rágalmazza George édesapját, ördögien rosszakaratú „regényes életrajz” formájában
a Pietista Hölgy, előadása után: paradicsomi pávaként bújik elő a spanyolfal mögül
kis előrepillantás, nem először és nem utoljára: Deborah-előadás, London, 1730–35 körül; szent nők szent szövetségben: kevésbé szent nőkkel, George ellen
George nagy beszéde a gyűlölködés kenetes kéjencei ellen
most a fekete kegyes anyókák folytatják a Gyűlölet egyedül üdvözítő kantátáját: George édesapja ellen
George anyja, kis portréval és védőbeszéddel
5. a szász herceg búcsúzik Hallétól
inasa véleménye: „úr nem búcsúzik érzelmesen”
csak a hálátlanság: hercegi (spanyol recept, példával)
a szász herceg hallja George-ot orgonálni a Pietista Házban
etikett-dolgok, lényeg: a megvetést el nem hibázni (herceg és „priorissza”)
hallgatják George orgonálását, de protokoll az protokoll, hercegeknél, pietistáknál egyaránt
George nagy, bölcselkedő, elkeseredett kérdései
megérkezés a szász herceg palotájába az intim búcsú-istentiszteletre
George a Zsuzsánna-szerző (elég modortalan)
nincs Biblia
olaszos opera, németes botrány Zsuzsánna és a Vének körül
6. brandenburgi portrék, elveink ellenére
a keresztút: brandenburgi házaspár, olasz vándorszínészek, három száműzött tudós
jelenet 1750 körül, Londonban, színház éjjel, szereplők: George, Garrick a színész, Violette a táncosnő, és az elbeszélő
George: Thomasius jogászprofesszorról a kékcipős balerinának
ért Violette a felvilágosult filozófiához?
vagy George balettzenéjéhez? (hegedűvel táncpróba)
gróf Wolf cinikus filozófusról
Sophie barokk udvara, nők
a kis George ott
a Pietista Hölgy is ott, papagáj-maskarában, és áskálódik, áskálódik Händelék és gróf Wolf ellen
7. szép logikusan visszatérünk (a közjáték után) a keresztútra
távozó szászok, érkező brandenburgiak találkozása – de harmadiknak filozófok, negyediknek olasz énekes színészek
Sachsen és Brandenburg randevújára és agyőjére az olaszok (államügyi himnusz helyett): hitregei opera-potpourrit énekelnek
a kis George a koncertáló brandenburgi Berlinben
a palota képei, szobrai: „semmi sem igaz”
udvari balett, Az Erény Diadala, az Erény majdnem meztelen
Steffani „opera-püspök” négy papi küldöttje Sophie fejedelemasszonynál
a kis George a négy Steffani-pappal a zenei könyvtárban
Steffani tarka élete
Leibniz kevésbé tarka operaelmélete
elmélet és gyakorlat gyakran más, bizony más
Sophie és egy olasz pap
olasz kvartett a brandenburgi Berlinben
egy Caravaggio-kép (Koncert)
olasz szirének
jó ellene: Brandenburg és a 23. zsoltár
az olasz vendégkvartett katolikus hittanórát is ad George-nak, vagyis: Madonna! Itália!
George apjának halálhíre
az öreg George merengése kínok, királyok, komédiások egészségtelen flórájáról és faunájáról
a kis George haza Berlinből; a hintó
Zachow zenetanárnál
8. az öreg George öreg „szövegkönyvei” között Londonban
a kis George apja sírjánál
a szász herceg olcsó barátnője a sírnál és? A pietista „priorissza”
Shakespeare vagy halál-vurstli?
fogadalom a sírnál karierre: nagy monológ
részeg diákok a temetőben
árulkodó hitoktató a temetőben: George-ot bűntudat felébresztésével próbálja zsarolni
templomi orgona
George Zachow világában
zenetudomány és capriccio
George bolondozik egy szent orgonán
kórusai, fúgái és főleg ábrándjai sikeréről
Zachow Dávid-zenéje
szökevények a Hamburgi Operaházból: társadalmi keresztmetszetük
Dávid-próbák tanulságai
George a kórusban
a templomi közönség
udvari fogadás banalitásai
olasz pap tanácsa: világi operát Dávidból!
George és a részegen táncoló Dávid
elkerített énekesek
a Pietista Hölgy gúnyos tirádája az egyházi zene elvilágiasítása ellen
a fejedelem Helyettese a meghívott kórus körében nápolyi luxus-daljátékról mond valóban szép kliséket
egy Acis és Galatea
lefordítják lutheránus Hit, Remény, Szeretetre
de római cinikus átültetés is akad
a Helyettesnek elege van a művészekből
az énekesek a maguk bohémtanyáján
miért jöttek el Hamburgból az énekesek?
brandenburgi csőd, ergo hitelkérés Észak (óh!) Velencéjétől
hamburgi bank és berlini címerek legtriviálisabb találkozása
vallásos opera
Mózes I. könyvének 6. fejezete örökké kényes
Paradicsom a színpadon
puritán-pietista, hittudományi „Doktor Éva” a Paradicsomban
Velence és Hamburg üzletei
olasz közjáték olasz Évával
papi vélemény (protestáns)
papi társaság rétegeződése, differenciálódása
kereskedők, bankárok klerikális koszorúja az operai páholyokban
a brandenburgiak nagyvilágian semlegesek az operai botrány idején
kereskedők, bankárok másik csoportja: ezek sznobizmusból majdhogynem ateisták
a két Éva hisztériás verekedése
villám-merész ötlet: új operába kezdenek a viharos hamburgi Operaházban
a pogány istenek gyorsított menetben sürgősen megkeresztelkednek a színpadon
9. George emlékei minderről, 1745 koratavasz, London, Sándor-ünnep-előadás
George beteg, a pesszimizmus dúvadja, nem csembalózik
barátja: Lady Shaftesbury
George borúlátása (betegsége következtében) szinte nihilista kétségbeeséssé fokozódik (1745); hamburgi emlékek
Harrisék pazar birtokán George klimaxos depresszióját: George zenéivel próbálják reménytelenül gyógyítani (1745)
egy olasz pap is vendége a Harris-féle koncerteknek: íme levele róluk
Radamisto, Mucius Scaevola – közben Watteau-hasonlatok –, Giulio Cesare, Rodelinda, Ezio, Alcina
10. összefoglaló rövid visszatekintés és előretekintés
János-Gaszton Medici „utolsó” toszkánai herceg Naplója: Händel hamburgi napjairól
kezdődik a Napló; haldokló nagyurak katolikus aurája
hazug herceg-sirató emlékérem
firenzei „operai” körmenet
fejedelmi alamizsna-osztogatás
farsangi menet (mióta csak van): mindig haláltánc
hogyan megy gyónni „utolsó” Medici hercegnő?
Händel látott ilyet bőven, mikor Rómában katolikus hitre akarták téríteni
ál-szociális festmények, zenésszel
a Pietista Hölgy: katolikus lett!
Leporin a szent részeg orgonás
utcai jelenet hordágya körül
Thomasius professzor pro Leporin
pietista ál-morál és felvilágosult igazi morál
Zachow is megjelenik
legyen Händel a református Dómban lutheránus orgonista
a 88-ik zsoltár „nihilizmusa”
Händel búcsúja a princessztől hamburgi útja előtt
Hamburg csábjai
11. Keiser hamburgi zenész arcképe
Keiser Prokrisz és Kefalusza
bölcselkedik minden hazug mítosz ellen
a hamburgi magisztrátus miért zárta be az Operát?
régi anekdota: a balett-bohóc és egy főtanácsúr szembesítése
a jövő? se Medici, se nagypolgár
bolond operatémák, bolond operahősök
maskarádé és halálhír az Operában
Keiser bacchanáliája egy Watteau-Vénusz körül (szokása)
színpadi effektusok szentsége és fontossága
Händel fantáziái a vesztes istennőkről
csembalónál: zenekar tudata
Keiser direktor váratlan vendége
meghívása: feudális bohózat (legtöményebb)
ez a bohózat: se Krisztusnak, se új filozófusnak nem kell
Keiser búcsúbeszéde Hamburgtól, a Medici hercegnek és Händelnek
Keiser a hamburgi Operaház árnyoldalairól
marhák a színpadon: egy versailles-i és egy hamburgi változat
Keiser Octávia-témája: a „Kehre wieder” ária; aztán egy másik részeg énekesnő
Händel átveszi Almira-operájának szövegét
Drüsicke szökése
Almira szövege a szerző előadásában
ó, de erkölcsös diáktüntetés!
az „utolsó” Medici herceg izgatott intellektuális szerepben
színpadi történelem és valóságos történelem
király-drámák és vurstli-jelenetek
nagypompa mindig nagytemetés
Fernando áriája Almirából: „Liebliche Wälder”
se szóvirág, se nagyképű összhangzattan nem kell
világkereskedelmi „revue” Händel Almirájában (Fuggerek!); és egy sarabande
Fernando recitativója
Postel, a neurotikus bűntudattal haldokló opera-librettista
Medici herceg a nagybeteg Postelnál: „János-passió”-szöveget ír Händelnek
a Giulio Cesare-opera is van olyan vallásos, mint a János-passió!
Poste! a Passió-balettek és Passió-operák ellen és pro Händel
Keiser fejedelmi hintón távozik bérelt palotájából
hajnali rongy-hangulat a Keiser „Watteau”-bálján
megjelenik Mattheson az angol követség kíséretében
Mattheson és Keiser összehasonlítása
Keiser búcsúztatása Händel Kleopátra-áriájával a Medici herceg Naplójában
az angol követség tagjai
Mattheson politizál: a hannoveri fejedelmek és száműzött Stuartok angol trónigényéről
Medici kitörése a Stuartokkal kapcsolatban
12. hannoveri hercegek a velencei karneválon és operában
Steffani énekes-püspök ott: Händelt énekel
Händelt „elfogják” a gondolában
szép velencei operapáholy: Händel, Steffani, egy hannoveri fejedelem, Medici, operaénekesnő, grófi udvari kerítő
a hannover-herrenhauseni kerti opera terve
régebbi hannoveri emlékek
ógermán hazafias opera, sajátos körítéssel, 1690
Ernst August hannoveri választófejedelem Rekviemje, 1705
Medici magyarázata, Händellel foglalkozó Memoárjaihoz
13. Medici az „univerzalitás” ellen
Mattheson énekel; „ó, angolok!”
a rég ismert Pietista Hölgy új szerepben; retusált portréja
Händel és Mattheson „véres” vitája az Almira megzenésítése körül
a katolizáló Pietista Hölgy és az olasz csembalista viszonya
XI. Kelemen pápa zsidókat keresztel
közben átkozódik
közben eretnek tévtanok cáfolatait írja alá
közben német fejedelmek katolizálnak
Kleopátra-ária mint álombeli keresztajándék
Mattheson barbár szenvedéllyel a természetességről és a matematizáló zene ellen
német zenéért
Medici a sovinizmus ellen
Mattheson a próféták és bölcsek képtárában: a zene prófétáló és bölcs jellegéről
egy „Hogarth-kép” egy társaságról
angol követségi gyászzene
Medici tőrrel és szívvel: Postel úrért imádkozik
ismét Keiser Octavia
vége Medici herceg emlékiratának a hamburgi Keiser-bálról
14. a többi hamburgi adatok: George londoni belső ismerősének, Mary Granville-nek feljegyzéseiből
Mary Granville élete és jelleme, elsősorban George-hoz való kapcsolatában
Alcina varázsopera Londonban, 1735
Mary arcképe
Mattheson: Händel önéletrajzot kér, hiába
George gutaütésével kezdi vallomásait Marynek
a bénaságát gyógyító aacheni fürdő emlékei
vissza Londonba
a királynő halála fogadja
Xerxes vígopera, 1738
George emlékei: utazás Matthesonnal Lübeckbe, Buxtehudéhoz
Mattheson fiatalosan cinikus fantáziái Mária Magdolnáról, éjjel, a lübecki orgona mellett
a kísérteties Buxtehude-lány
Xerges-„largo” a szerző megvilágításában
George szobra a Vauxhall-Gardensben (még mindig vallomása: a Mattheson számára meg nem írt vallomásról)
egy londoni metszet: „Az Élet Örömei” (rajta George szobra)
George álruhában a Vauxhall-kertekben (szerelmi liget); szobra és szerelmespárok
az Idő Győzelme (zenei emlék)
metszetes, kottás meghívók és partitúra-címlapok, például Tamerlane-é, Julius Caesaré; de egy recitativo is
Lelencház és londoni dokk-világ
Mary Granville nem kedveli a „szociális” Georg Friedrich Händelt a Lelencházával
londoni zenészek özvegyeiért és árváiért
Izráel harmadik bemutatója; George és a Walesi herceg páholya egymással szemben
a legsötétebb szembesítés
George anyja és az ószövetségi szöveg (emlék, emlék)
a Walesi herceg és barátnői újra operát akarnak, nem zsidó zsoltárkórusokat
egy Vénusz-szobor és a Jupiter Argosban-opera terve: közvetlenül Izráel után
hamburgi emlék: Mattheson és Händel az angol követségen (zongoraóra)
egy eltévedt barátnő
a spanyol követ
Mattheson Kleopátrájának hamburgi előadása
George a kulisszák mögött
a hamburgi operaközönség társadalmi keresztmetszete
a tízezerszer elcsépelt anekdota Mattheson és Händel párbajáról Hamburgban
15. George Itáliában; jelenet a legdekadensebb Medicinél
bugrisok betörése az antik vagy romantikus operákba (Florindo)
miért ne kissé Itáliáról általában? és hogy mi csábította oda George-ot?
már Zachow az „egész világ” telhetetlen befogadására tanította a gyermek George-ot
Róma, Nápoly, Velence
George búcsú nélkül távozik Hamburgból Itáliába
16. kezdődik Jimmy Quin angol színész elbeszélése George itáliai utazásáról
a kikiáltó „ordenáré” tirádája Itáliáról
Szavojai Jenő és George Velencében
velencei éj és Atalanta-áriák
a legnagyobb és legtitokzatosabb énekesnő: Kathleen
Szavojai Jenő velencei palotája és cinikus önéletrajzi monológja
porolják az abbé-ruháját
egy Kara Musztafa operáról
Condé herceg török maskarái
búcsútlan búcsú a Szavojaitól
XII. Ince pápa és az Opera lerombolása; énekesek tarka sorsa
Lucrezia énekesnő (Rómából Flórencbe került)
a római történelem erényes és öngyilkos Lukréciája
a két Lukrécia-sors vagy Lukrécia-szerep összekapcsolása
ária- vagy kantátaszöveg, az ókori Lukrécia témájára
ateista ízek
George rögtönzései a Lukrécia-kantátához (Flórenc, Medici-váróterem, Lukrécia énekesnő)
leskelődés a szomszéd szobából
rivális énekesnő: Vittoria
indiszkrét ferences barát: Vittoriáról és George-ról egyaránt
színpadias trió: toszkánai fejedelem, fekete Lukrécia, szőke Vittoria (mindenki megölné egymást)
Rodrigo-opera kezdetei; a primadonna: egy ferences barát!
éjjeli ária a parkban; a D-dúr hegedű-zongora szonáta
Armida Abandonnata; Jefta
Rómában, Ottoboni bíborosnál: női szentek képei
„szent modell”-ek
a bíboros Kolumbusz-operája
nyilvános, fogadás jellegű udvari arcképfestés Ottoboninál
a Pietista Nő: catholica! szentképmodell! (és ami evvel jár)
bérelt ágy George-nak (bolhapiacról a Ruspoli-palotába?)
a római dekadens-ásatag „Árkádia”-társaság (no persze, vannak modern oldalai is)
este Ruspoli herceg parkjában Acis és Galatea-„verseny” lesz
az Acis és Galatea hitrege tanulságai, lehetőségei
Galatea szent vagy: számító hetéra? (szörnyen időszerű árkádiai kérdések, hahaha!)
a Catholica Hölgy: kápolnában „téríti” George-ot
a Hölgy idomítója: egy vén nyugdíjas inkvizítor
XI. Kelemen pápa fekete rangrejtő hintója
a megkeresztelt zsidó kocsija
az Új Katolika az ó-tükör előtt
a konvencionális Ruspoli Park
a pápa konvencionális Nereus-ruhában
érdekes párhuzam és ellenpont: az Árkádia-maskarádé és Szavojai Jenő győzelmesen Róma felé törő hadserege
Árkádiától kiközösítésig
királyi keresztanya: se király! se keresztény!
a megkeresztelt Aphrodité (ugye csak ez hiányzott?)
George himnusza önmagáról
Róma kapuit a pápa befalaztatja Szavojai Jenő ellen
kőművesek számozott basszusa
George és Pamfili bíboros Róma romjai között: az Idő és Igazság Győzelme
száműzött énekesnő a Palatinus-palota éjféli folyosóján
halott énekesnő a Pamfili-palotában
vázlatok, áriák a Trionfóból (Az Idő Győzelme)
tükör és katafalk (Itália!)
XI. Kelemen pápa és egy Trionfo-ária
az új hetéra hittérítése (csőd)
17. George Róma után Nápolyba; hercegi esküvő: Acis
nápolyi park, George egyedül, odafent a lakodalmon Acist játsszák
a hercegi menyasszony George-ba szerelmes
a menyasszony George-dzsal egy erdőben (ha van ilyen) Róma és Nápoly között
Grimani bíboros, alkirály, görög vázája: színház! színház!
velencei opera, velencei kosztümök, Agrippina-tervek
a hittérítő nő féltékeny és: előadást tart Aranyszájú Szent János bizánci életéről
Polüphémosz áriája Acisban; tragikus vagy burleszk?
Aphrodité-torzóból krucifixum (Itália: Itália)
halott Acis: halott George? Isten Acis: isten George? (a nápolyi parkjelenet és Acis-előadás vége)
18. a nagybeteg George a londoni utcán
Aaron Hill úr portréja
George eszelősen a Sándor-ünnepből énekel az utcán
George lelki depresszióban és gutaütötten: Aaron Hill vidéki kastélyában
előadják ott a Sándor-ünnepet; első témája: A Győzelem
George cinizmusa; Marlborough
Utrechti béke; Gibraltár; rabszolgahajók
hazug Nagy Sándor és – valódi Chandos herceg
Olümposz és tőzsde: George jól látja a bűnös-komikus ellentétet
a pápa kacag a barokk operaszínpadok élő állatkertjén
Anna királynő képcsarnoka a héroszokról és…
népek egyesülése: sokféle értelemben
Vízizene
királyi baldachin
I. György: a francia királyt figurázza
a két hivatalos metresz
egy felbukkanó félhivatalos
George a Temzén: Orpheusz a tengeren?
a félhivatalos leányka érdeklődése a hangszerek iránt (pofonnal körítve)
Vízizene folytatása, partraszállás Chelsea-ben, George sikere
kinek mi tetszett a Vízizenében? (egy újságíró adatai)
női tánctervek Vízizene-témákra (király, Händel, balerina)
„megzavart szerenád”
George tépelődése sorsáról
az angol király Apollóként a Múzsákkal társalog egy jelképes darabban
az angol király: kevésbé jelképesen, szökik páholyából
a király: saját paródiájában gyönyörködik az „ateista” francia kabaréban; A Múzsák
George: a király üres páholyában – elhibázottnak érzi művészeti életét
kabaréban az angol állampolgársági akta aláírása
a beteg király fekete hintójában, „antik bútor” barátnőivel (utolsó kenet vagy első segély helyett: féltékenykedő meg önfeláldozó szukák)
halál
Salamon, Rodelinda
George és portréja
19. a Sándor-ünnep második témája: Nagy Sándor isten fia!
Orlando-varázsopera; egy kis lady a parkban – nem bírja George gyónását
George értelmes lázálmaiban azonosítja magát az Alvilágba szálló Orlandóval
George a legkedvesebben mesél gyerekeknek; Alcina
A Sándor-ünnep harmadik témája: Nagy Sándor Isten!
utána: antik kosztümös vagy kosztümtelen énekes
George: Hogarth festő modorában ábrázol egy szociális és ekonomikus boszorkánykonyhát
az Opera-üzlet és világkalózság, világgazdaság
csökkentett istenségű király-arckép
Senesino, a kasztrált énekes
rabszolgák gyorstalpaló hittérítője
egy mulatóhely-tulajdonos is közbelép
Giulio Cesare (Pompejus hamvvedre)
A Sándor-ünnep negyedik témája: bor, Bacchus
Caravaggio-képek és Bacchus modellje
a heringárus és az „utca hangjai”
Heidegger; nem ő-e az igazán következetes?
Hogarth metszete a Maszkerádokról
Doktor Faustus Bábszínháza
A Sándor-ünnep ötödik témája: gyász
új beteg Aaron Hill villájában
kémek, nem-kémek utolsó kenet játéka
George által felhajszolt és leszerződtetett olasz énekesnő
Radamisto (Polixéna áriája, c-moll)
George és az olasz énekesnő Halléban, 1729, nagybeteg édesanyjánál
Tóbiás Története és George élete hozzá
George: Chandos herceg vendége
Eszter könyve
Dávid Zsoltárai; Händel oratóriumai
Purcellt: ellene? minek?
20. George egyedül bolyong Aaron Hill házában
abban egy középkori kápolna
ott megjelenik a volt Pietista Hölgy, operai angyal- és nimfakosztümben
D-dúr szerelmi arioso a Sándor-ünnepben
és zenétlen szerelmi vallomás is
szirén hangú, utolsó hittérítés
megzavarják a szerenádot: beront Marlborough hercegnő, Anna királynő ásatag udvarhölgye: féltékeny egy másik udvarhölgyre
jobb híján: a volt Pietista Hölgyet tépázza
a házipap (titkos drámaíró)
Anastasia Robinson énekesnő legromantikusabb élete
21. e „barokk opera” után: ismét a volt Pietista Hölgy (ágyban, pofonoktól, rúgásoktól betegen)
George mesél a betegnek: a velencei brit konzul őrült feleségéről
vallási mániája és Szent Júlia ereklyéi
a botrány diplomatikus eltussolása
a trónkövetelő Stuartok: George életében és művészetében; nem is olyan jelentéktelen epizód a világtörténelemben sem
az őrült nő második velencei áriája Mr. Smith palotájában
George széljegyzetei ehhez
Sosarme szerelmi ária
Giulio Cesare duett: anyja és fia
a Hölgy anyai ajánlata
22. végrendelkező és memoározó George
Cuzzoni énekesnő életének kalandregénye
a félelmetes kísértés és lehetőség, hogy Georg Friedrich Händelből is csak „Cuzzoni” lesz
„rossz énekes méltó a Golgotához”? (Cuzzoni a Messiásban)
Cuzzoni epilógja
az opera-múlt hazajáró lelkei a londoni Messiás-előadáson
23. a nagy kontraszthatás, Cuzzoni életével szemben: Izráel Egyiptomban
George levonja élete végső következtetéseit
Izráel (és Stradella…)
24. Acis és Galatea pogány világa – Eszter ószövetségi zsidó világa: együtt feszítik Händelt
olasz ringyó-virtuózok helyett pénzes, polgári álpuritánok: nagy nyereség ez a csere?
királyok és kereskedők visszfényei
kalóz kottakereskedő
a „gentleman” cseppfolyós fogalma
zsoltár vagy opera?
a londoni püspök átka Eszterre
az angol dráma mégis olasz marad?
barokk díszletek
Aaron Hill Dávidként ünnepli Händelt
az első zsoltár
Händel: angol operát?
a Deborah-világ őskori barbarizmusa: miért?
Jáhel szögétől Krisztus szögéig
Händel túl megértő Izráel ellenségeivel szemben?
bestiális anya, aki mégiscsak anya
drága belépőjegyek
Athália és Oxford
orvosok, jogászok, papok és filozófusok; Molière árnyéka
hiú orgonarögtönzések
Vauxhall-Park; a szent Händel: frivol?
Watteau
a zabáló Händel?
portrék, szobrok, karikatúrák
izzadás morálja
apácák hála-processziója Händel gyógyulásáért
királynő halála
anatómiai rajzok, zene, operai katafalk
királyi zenelecke, családi csoportkép
operaparódiák
a Koldusopera: a legúribb opera?
az angol király és Händel jobban ismerik a londoni alvilágot, mint a Koldusopera szerzői
szemelvények a kanálisok kantilénáiból
Koldusopera és: a legfőúribb, legszentebb házasság (Polly és Bolton herceg)
Händel jobbat írt volna; a hasznot is másra fordította volna
Farinelli eunuch karrierje őrült spanyoloknál
három világ: Koldusopera, Escorial, zsoltár
Jennens Pasa, a szövegíró
keleti álarcosbál nála
a Messiás szövegének igazi szerkesztője
Morell dr., a „bibliás forradalmár”
Farinelli helyett igenis dr. Morell
25. Messiás
26. az alkirályi stb. meghívás
egy főhercegnő szíve megszakad a kórházakért és börtönökért
főúri koncert-előfizetők
a pénztáros
betlehemi istálló, érseki palota: az mindig kényes kérdés…
clown Christi a bálon
olasz emlékek, olasz képtár, olasz énekesnő: még mindig ez a rámája a Messiásnak?
a Gulliver szerzője hogyan vizsgázott a Messiás szerzőjénél?
Garrick színész; Hamlet; sztrájk
romantikus díszlet, bolond színésznő
késik a Hamlet kezdete? Händel miatt?
Händel a sztrájkolók mellett
pap vagy színész?
opera után a király hálószobájában
27. Belsazar
28. két „udvarhölgy”
katonai induló
de kik ellen indul?
világpolitikai reflexiók
kettős élet
próbák otthon
egy áruló h-moll adagio
Stuartok leverése; ünnep, ünnep, ünnep…
29. Júdás Makkabeus
30. intim dinner-party a Brook Streeten
generálisok, kereskedők, hercegek, rabbinusok, anglikánusok
„csak kis haszon, csak kis vérontás” (a southwarki pap véleménye)
egy Rembrandt-rabbinus
ortodox és forradalmár társa
hála a nagy Koncertelőfizetőknek
ennél sokkal nagyobb egy Lady inasának
Anglia az Új Izráel (tósztban)
31. az első udvarhölgy hogyan is értelmezi a Júdás szabadság-gondolatát?
öreg George és nőkoszorú
Susanna énekesnő
zsoltár (operajelmezben)
egy Händel opera-egyveleg: az oratorio-korszakban elég feltűnő
olasz énekesnő; emlék, emlék, emlék
32. katonai üstdobok
római kételkedő szent
üres koncertterem
Theodora színészei; egy eunuch
George egy fiatal, hercegi rajongója (Cherubino-figura)
utána? dr. Morell, Händel-oratoriók koszos szövegírója (néha pap)
utána? Egy Júdás-tisztelő; Biblia és Voltaire
33. George végrendeletei
első: az inas
Krisztus mossa az apostolok lábát reneszánsz olasz képeken
az inas élete a legrészletesebben
a végrendelet tételei, fekete anekdotákkal
J. S. B.
szülők: az ómega és az alfa
kereskedők, Kálvin, kapitalizmus, oratorio-közönség: talán utolsó szociális tabló?
Rembrandt-képek George tulajdonában és végrendeletében
mit jelent az, hogy „boldogok a lelki szegények”?
(Hegyi Beszéd és Hamlet)
Messiás-kézirat; Lelencháznak; aprószentek mészárlása olasz képeken
akivel jót tettél: az ezért sírig gyűlölni fog (reflexió a Lelencházhoz)
halott zenészek haldokló segítője (George)
orvosok és gyógyszerészek; rablógyilkos és Jézus-változatok (George szerint)
George okos, alázatos orvosa (természet titka és szív jósága izgatja)
George a Westminsterben akar nyugodni
34. házát: inasa veszi meg örökségéből
a ház halál utáni látogatói: társadalmi (Hogarth!) keresztmetszet Londonból, 1759
régi olasz csendélet-festmények
Kathleen: George házában, a temetés után
Kathleen és egy csendélet-kép duója
zenélő óra
Angyalok Röpte
utoljára jelenik meg a Pietista Hölgy: George Erinnüsze
a csendélet gyertyái
a csendélet virágai
a csendélet halálfeje
a csendélet álarcai
a csendélet bíborfüggönyei