Tartalom

Szentkuthy Miklós: Händel

Tartalom

1. előjáték vagy nyitány, de mindenesetre: lexikon

concerto grossók és Händel jelleme (búskomorság és életöröm)

2. hallei hugenotta bevándorolt takácsok és a hallei Városi Tanács bókolnak egymásnak, Biblia és Börze ősi testvérségében

kereskedők, hercegek feszengenek

egy bohém iparmágnás és a Búbánatos Tájékozatlanság duója

Zsuzsánna és a Vének: az ajándék faliszőnyeg

a Búbánatos Tájékozatlanság bírálata Zsuzsánnáról

hysterica ex machina?

arrivált hetérák példás kereszteshadjárata a: lebukottak ellen

száműzetésük Halléból

a nagykereskedelem humanizmusa néha oly könnyfakasztó: most is…

tévedt lányok a rabszolgaság mennyországában: ugye micsoda jó csere!

a Zsuzsánna-faliszőnyeget szövő tévedt nő a dekadens szász hercegig – téved

kísértetek Inkvizíciója a bűnös Zsuzsánna-faliszőnyeg előtt

ingyen munkásokká magasztosult „lányok” reflexiói

a hercegi barátnő „privát” lázadása

a hercegi barát barokk villája, ezüst hálószobája

barokk budoár kellékei: katolikus pap, protestáns pap, spanyol nagynéni, neuraszténiás herceg, egészségügyi barátnő

az új gobelin ötlete

éjjeli hajsza egy Zsuzsánnáért a kastélyban

Zsuzsánna csontváza, a tridenti zsinat esztétikája szerint (és a hamburgi opera…)

koporsók? annyi és ahogy csak kell

az örök commedia dell’arte színpadon: most balra a takácsok szövőháza, jobbra egy pietista palota

3. a Kegyesség kegyetlen démona lesben

pietista boszorkánykórus mögötte

pietista belső berendezés

Lipcséből kiutasított pietisták: Halléba menekülnek?

önkívületes pietisták szállodai rendje

se rajongók, se betűrágók: nem alkalmasak diplomáciai küldetésre

angolos túlfelvilágosultak sem

a Pietista Hölgy elindul protegálni és halálra ítélni; gyűlöl – nem tehet soha egyebet – a hit, remény és szeretet nevében

a boszorkányégető telep kurta útikalauza mellékelve

komédiások és boszorkányok: olcsó kontraszt, de olcsó valóság

a Pietista Hölgy és az olasz színészek találkozása a boszorkányégető helyen

a szent banyák elhagyják a szent Hölgyet

a szent Hölgy kurtizánmúltjának leleplezése

hazatoloncolják a „mártírt”

szülni bűn?

„Doktor” Händel

4. George hittanára: Hogarth-karikatúra igazában

hittanóra? „Megzenésíti a 81-ik zsoltárt – kész!”

a Pietista Hölgy a katolikusnak látszó spanyolfal mögött – felekezeten kívül – átöltözködik

és felekezeten belül gyalázza, rágalmazza George édesapját, ördögien rosszakaratú „regényes életrajz” formájában

a Pietista Hölgy, előadása után: paradicsomi pávaként bújik elő a spanyolfal mögül

kis előrepillantás, nem először és nem utoljára: Deborah-előadás, London, 1730–35 körül; szent nők szent szövetségben: kevésbé szent nőkkel, George ellen

George nagy beszéde a gyűlölködés kenetes kéjencei ellen

most a fekete kegyes anyókák folytatják a Gyűlölet egyedül üdvözítő kantátáját: George édesapja ellen

George anyja, kis portréval és védőbeszéddel

5. a szász herceg búcsúzik Hallétól

inasa véleménye: „úr nem búcsúzik érzelmesen”

csak a hálátlanság: hercegi (spanyol recept, példával)

a szász herceg hallja George-ot orgonálni a Pietista Házban

etikett-dolgok, lényeg: a megvetést el nem hibázni (herceg és „priorissza”)

hallgatják George orgonálását, de protokoll az protokoll, hercegeknél, pietistáknál egyaránt

George nagy, bölcselkedő, elkeseredett kérdései

megérkezés a szász herceg palotájába az intim búcsú-istentiszteletre

George a Zsuzsánna-szerző (elég modortalan)

nincs Biblia

olaszos opera, németes botrány Zsuzsánna és a Vének körül

6. brandenburgi portrék, elveink ellenére

a keresztút: brandenburgi házaspár, olasz vándorszínészek, három száműzött tudós

jelenet 1750 körül, Londonban, színház éjjel, szereplők: George, Garrick a színész, Violette a táncosnő, és az elbeszélő

George: Thomasius jogászprofesszorról a kékcipős balerinának

ért Violette a felvilágosult filozófiához?

vagy George balettzenéjéhez? (hegedűvel táncpróba)

gróf Wolf cinikus filozófusról

Sophie barokk udvara, nők

a kis George ott

a Pietista Hölgy is ott, papagáj-maskarában, és áskálódik, áskálódik Händelék és gróf Wolf ellen

7. szép logikusan visszatérünk (a közjáték után) a keresztútra

távozó szászok, érkező brandenburgiak találkozása – de harmadiknak filozófok, negyediknek olasz énekes színészek

Sachsen és Brandenburg randevújára és agyőjére az olaszok (államügyi himnusz helyett): hitregei opera-potpourrit énekelnek

a kis George a koncertáló brandenburgi Berlinben

a palota képei, szobrai: „semmi sem igaz”

udvari balett, Az Erény Diadala, az Erény majdnem meztelen

Steffani „opera-püspök” négy papi küldöttje Sophie fejedelemasszonynál

a kis George a négy Steffani-pappal a zenei könyvtárban

Steffani tarka élete

Leibniz kevésbé tarka operaelmélete

elmélet és gyakorlat gyakran más, bizony más

Sophie és egy olasz pap

olasz kvartett a brandenburgi Berlinben

egy Caravaggio-kép (Koncert)

olasz szirének

jó ellene: Brandenburg és a 23. zsoltár

az olasz vendégkvartett katolikus hittanórát is ad George-nak, vagyis: Madonna! Itália!

George apjának halálhíre

az öreg George merengése kínok, királyok, komédiások egészségtelen flórájáról és faunájáról

a kis George haza Berlinből; a hintó

Zachow zenetanárnál

8. az öreg George öreg „szövegkönyvei” között Londonban

a kis George apja sírjánál

a szász herceg olcsó barátnője a sírnál és? A pietista „priorissza”

Shakespeare vagy halál-vurstli?

fogadalom a sírnál karierre: nagy monológ

részeg diákok a temetőben

árulkodó hitoktató a temetőben: George-ot bűntudat felébresztésével próbálja zsarolni

templomi orgona

George Zachow világában

zenetudomány és capriccio

George bolondozik egy szent orgonán

kórusai, fúgái és főleg ábrándjai sikeréről

Zachow Dávid-zenéje

szökevények a Hamburgi Operaházból: társadalmi keresztmetszetük

Dávid-próbák tanulságai

George a kórusban

a templomi közönség

udvari fogadás banalitásai

olasz pap tanácsa: világi operát Dávidból!

George és a részegen táncoló Dávid

elkerített énekesek

a Pietista Hölgy gúnyos tirádája az egyházi zene elvilágiasítása ellen

a fejedelem Helyettese a meghívott kórus körében nápolyi luxus-daljátékról mond valóban szép kliséket

egy Acis és Galatea

lefordítják lutheránus Hit, Remény, Szeretetre

de római cinikus átültetés is akad

a Helyettesnek elege van a művészekből

az énekesek a maguk bohémtanyáján

miért jöttek el Hamburgból az énekesek?

brandenburgi csőd, ergo hitelkérés Észak (óh!) Velencéjétől

hamburgi bank és berlini címerek legtriviálisabb találkozása

vallásos opera

Mózes I. könyvének 6. fejezete örökké kényes

Paradicsom a színpadon

puritán-pietista, hittudományi „Doktor Éva” a Paradicsomban

Velence és Hamburg üzletei

olasz közjáték olasz Évával

papi vélemény (protestáns)

papi társaság rétegeződése, differenciálódása

kereskedők, bankárok klerikális koszorúja az operai páholyokban

a brandenburgiak nagyvilágian semlegesek az operai botrány idején

kereskedők, bankárok másik csoportja: ezek sznobizmusból majdhogynem ateisták

a két Éva hisztériás verekedése

villám-merész ötlet: új operába kezdenek a viharos hamburgi Operaházban

a pogány istenek gyorsított menetben sürgősen megkeresztelkednek a színpadon

9. George emlékei minderről, 1745 koratavasz, London, Sándor-ünnep-előadás

George beteg, a pesszimizmus dúvadja, nem csembalózik

barátja: Lady Shaftesbury

George borúlátása (betegsége következtében) szinte nihilista kétségbeeséssé fokozódik (1745); hamburgi emlékek

Harrisék pazar birtokán George klimaxos depresszióját: George zenéivel próbálják reménytelenül gyógyítani (1745)

egy olasz pap is vendége a Harris-féle koncerteknek: íme levele róluk

Radamisto, Mucius Scaevola – közben Watteau-hasonlatok –, Giulio Cesare, Rodelinda, Ezio, Alcina

10. összefoglaló rövid visszatekintés és előretekintés

János-Gaszton Medici „utolsó” toszkánai herceg Naplója: Händel hamburgi napjairól

kezdődik a Napló; haldokló nagyurak katolikus aurája

hazug herceg-sirató emlékérem

firenzei „operai” körmenet

fejedelmi alamizsna-osztogatás

farsangi menet (mióta csak van): mindig haláltánc

hogyan megy gyónni „utolsó” Medici hercegnő?

Händel látott ilyet bőven, mikor Rómában katolikus hitre akarták téríteni

ál-szociális festmények, zenésszel

a Pietista Hölgy: katolikus lett!

Leporin a szent részeg orgonás

utcai jelenet hordágya körül

Thomasius professzor pro Leporin

pietista ál-morál és felvilágosult igazi morál

Zachow is megjelenik

legyen Händel a református Dómban lutheránus orgonista

a 88-ik zsoltár „nihilizmusa”

Händel búcsúja a princessztől hamburgi útja előtt

Hamburg csábjai

11. Keiser hamburgi zenész arcképe

Keiser Prokrisz és Kefalusza

bölcselkedik minden hazug mítosz ellen

a hamburgi magisztrátus miért zárta be az Operát?

régi anekdota: a balett-bohóc és egy főtanácsúr szembesítése

a jövő? se Medici, se nagypolgár

bolond operatémák, bolond operahősök

maskarádé és halálhír az Operában

Keiser bacchanáliája egy Watteau-Vénusz körül (szokása)

színpadi effektusok szentsége és fontossága

Händel fantáziái a vesztes istennőkről

csembalónál: zenekar tudata

Keiser direktor váratlan vendége

meghívása: feudális bohózat (legtöményebb)

ez a bohózat: se Krisztusnak, se új filozófusnak nem kell

Keiser búcsúbeszéde Hamburgtól, a Medici hercegnek és Händelnek

Keiser a hamburgi Operaház árnyoldalairól

marhák a színpadon: egy versailles-i és egy hamburgi változat

Keiser Octávia-témája: a „Kehre wieder” ária; aztán egy másik részeg énekesnő

Händel átveszi Almira-operájának szövegét

Drüsicke szökése

Almira szövege a szerző előadásában

ó, de erkölcsös diáktüntetés!

az „utolsó” Medici herceg izgatott intellektuális szerepben

színpadi történelem és valóságos történelem

király-drámák és vurstli-jelenetek

nagypompa mindig nagytemetés

Fernando áriája Almirából: „Liebliche Wälder”

se szóvirág, se nagyképű összhangzattan nem kell

világkereskedelmi „revue” Händel Almirájában (Fuggerek!); és egy sarabande

Fernando recitativója

Postel, a neurotikus bűntudattal haldokló opera-librettista

Medici herceg a nagybeteg Postelnál: „János-passió”-szöveget ír Händelnek

a Giulio Cesare-opera is van olyan vallásos, mint a János-passió!

Poste! a Passió-balettek és Passió-operák ellen és pro Händel

Keiser fejedelmi hintón távozik bérelt palotájából

hajnali rongy-hangulat a Keiser „Watteau”-bálján

megjelenik Mattheson az angol követség kíséretében

Mattheson és Keiser összehasonlítása

Keiser búcsúztatása Händel Kleopátra-áriájával a Medici herceg Naplójában

az angol követség tagjai

Mattheson politizál: a hannoveri fejedelmek és száműzött Stuartok angol trónigényéről

Medici kitörése a Stuartokkal kapcsolatban

12. hannoveri hercegek a velencei karneválon és operában

Steffani énekes-püspök ott: Händelt énekel

Händelt „elfogják” a gondolában

szép velencei operapáholy: Händel, Steffani, egy hannoveri fejedelem, Medici, operaénekesnő, grófi udvari kerítő

a hannover-herrenhauseni kerti opera terve

régebbi hannoveri emlékek

ógermán hazafias opera, sajátos körítéssel, 1690

Ernst August hannoveri választófejedelem Rekviemje, 1705

Medici magyarázata, Händellel foglalkozó Memoárjaihoz

13. Medici az „univerzalitás” ellen

Mattheson énekel; „ó, angolok!”

a rég ismert Pietista Hölgy új szerepben; retusált portréja

Händel és Mattheson „véres” vitája az Almira megzenésítése körül

a katolizáló Pietista Hölgy és az olasz csembalista viszonya

XI. Kelemen pápa zsidókat keresztel

közben átkozódik

közben eretnek tévtanok cáfolatait írja alá

közben német fejedelmek katolizálnak

Kleopátra-ária mint álombeli keresztajándék

Mattheson barbár szenvedéllyel a természetességről és a matematizáló zene ellen

német zenéért

Medici a sovinizmus ellen

Mattheson a próféták és bölcsek képtárában: a zene prófétáló és bölcs jellegéről

egy „Hogarth-kép” egy társaságról

angol követségi gyászzene

Medici tőrrel és szívvel: Postel úrért imádkozik

ismét Keiser Octavia

vége Medici herceg emlékiratának a hamburgi Keiser-bálról

14. a többi hamburgi adatok: George londoni belső ismerősének, Mary Granville-nek feljegyzéseiből

Mary Granville élete és jelleme, elsősorban George-hoz való kapcsolatában

Alcina varázsopera Londonban, 1735

Mary arcképe

Mattheson: Händel önéletrajzot kér, hiába

George gutaütésével kezdi vallomásait Marynek

a bénaságát gyógyító aacheni fürdő emlékei

vissza Londonba

a királynő halála fogadja

Xerxes vígopera, 1738

George emlékei: utazás Matthesonnal Lübeckbe, Buxtehudéhoz

Mattheson fiatalosan cinikus fantáziái Mária Magdolnáról, éjjel, a lübecki orgona mellett

a kísérteties Buxtehude-lány

Xerges-„largo” a szerző megvilágításában

George szobra a Vauxhall-Gardensben (még mindig vallomása: a Mattheson számára meg nem írt vallomásról)

egy londoni metszet: „Az Élet Örömei” (rajta George szobra)

George álruhában a Vauxhall-kertekben (szerelmi liget); szobra és szerelmespárok

az Idő Győzelme (zenei emlék)

metszetes, kottás meghívók és partitúra-címlapok, például Tamerlane-é, Julius Caesaré; de egy recitativo is

Lelencház és londoni dokk-világ

Mary Granville nem kedveli a „szociális” Georg Friedrich Händelt a Lelencházával

londoni zenészek özvegyeiért és árváiért

Izráel harmadik bemutatója; George és a Walesi herceg páholya egymással szemben

a legsötétebb szembesítés

George anyja és az ószövetségi szöveg (emlék, emlék)

a Walesi herceg és barátnői újra operát akarnak, nem zsidó zsoltárkórusokat

egy Vénusz-szobor és a Jupiter Argosban-opera terve: közvetlenül Izráel után

hamburgi emlék: Mattheson és Händel az angol követségen (zongoraóra)

egy eltévedt barátnő

a spanyol követ

Mattheson Kleopátrájának hamburgi előadása

George a kulisszák mögött

a hamburgi operaközönség társadalmi keresztmetszete

a tízezerszer elcsépelt anekdota Mattheson és Händel párbajáról Hamburgban

15. George Itáliában; jelenet a legdekadensebb Medicinél

bugrisok betörése az antik vagy romantikus operákba (Florindo)

miért ne kissé Itáliáról általában? és hogy mi csábította oda George-ot?

már Zachow az „egész világ” telhetetlen befogadására tanította a gyermek George-ot

Róma, Nápoly, Velence

George búcsú nélkül távozik Hamburgból Itáliába

16. kezdődik Jimmy Quin angol színész elbeszélése George itáliai utazásáról

a kikiáltó „ordenáré” tirádája Itáliáról

Szavojai Jenő és George Velencében

velencei éj és Atalanta-áriák

a legnagyobb és legtitokzatosabb énekesnő: Kathleen

Szavojai Jenő velencei palotája és cinikus önéletrajzi monológja

porolják az abbé-ruháját

egy Kara Musztafa operáról

Condé herceg török maskarái

búcsútlan búcsú a Szavojaitól

XII. Ince pápa és az Opera lerombolása; énekesek tarka sorsa

Lucrezia énekesnő (Rómából Flórencbe került)

a római történelem erényes és öngyilkos Lukréciája

a két Lukrécia-sors vagy Lukrécia-szerep összekapcsolása

ária- vagy kantátaszöveg, az ókori Lukrécia témájára

ateista ízek

George rögtönzései a Lukrécia-kantátához (Flórenc, Medici-váróterem, Lukrécia énekesnő)

leskelődés a szomszéd szobából

rivális énekesnő: Vittoria

indiszkrét ferences barát: Vittoriáról és George-ról egyaránt

színpadias trió: toszkánai fejedelem, fekete Lukrécia, szőke Vittoria (mindenki megölné egymást)

Rodrigo-opera kezdetei; a primadonna: egy ferences barát!

éjjeli ária a parkban; a D-dúr hegedű-zongora szonáta

Armida Abandonnata; Jefta

Rómában, Ottoboni bíborosnál: női szentek képei

„szent modell”-ek

a bíboros Kolumbusz-operája

nyilvános, fogadás jellegű udvari arcképfestés Ottoboninál

a Pietista Nő: catholica! szentképmodell! (és ami evvel jár)

bérelt ágy George-nak (bolhapiacról a Ruspoli-palotába?)

a római dekadens-ásatag „Árkádia”-társaság (no persze, vannak modern oldalai is)

este Ruspoli herceg parkjában Acis és Galatea-„verseny” lesz

az Acis és Galatea hitrege tanulságai, lehetőségei

Galatea szent vagy: számító hetéra? (szörnyen időszerű árkádiai kérdések, hahaha!)

a Catholica Hölgy: kápolnában „téríti” George-ot

a Hölgy idomítója: egy vén nyugdíjas inkvizítor

XI. Kelemen pápa fekete rangrejtő hintója

a megkeresztelt zsidó kocsija

az Új Katolika az ó-tükör előtt

a konvencionális Ruspoli Park

a pápa konvencionális Nereus-ruhában

érdekes párhuzam és ellenpont: az Árkádia-maskarádé és Szavojai Jenő győzelmesen Róma felé törő hadserege

Árkádiától kiközösítésig

királyi keresztanya: se király! se keresztény!

a megkeresztelt Aphrodité (ugye csak ez hiányzott?)

George himnusza önmagáról

Róma kapuit a pápa befalaztatja Szavojai Jenő ellen

kőművesek számozott basszusa

George és Pamfili bíboros Róma romjai között: az Idő és Igazság Győzelme

száműzött énekesnő a Palatinus-palota éjféli folyosóján

halott énekesnő a Pamfili-palotában

vázlatok, áriák a Trionfóból (Az Idő Győzelme)

tükör és katafalk (Itália!)

XI. Kelemen pápa és egy Trionfo-ária

az új hetéra hittérítése (csőd)

17. George Róma után Nápolyba; hercegi esküvő: Acis

nápolyi park, George egyedül, odafent a lakodalmon Acist játsszák

a hercegi menyasszony George-ba szerelmes

a menyasszony George-dzsal egy erdőben (ha van ilyen) Róma és Nápoly között

Grimani bíboros, alkirály, görög vázája: színház! színház!

velencei opera, velencei kosztümök, Agrippina-tervek

a hittérítő nő féltékeny és: előadást tart Aranyszájú Szent János bizánci életéről

Polüphémosz áriája Acisban; tragikus vagy burleszk?

Aphrodité-torzóból krucifixum (Itália: Itália)

halott Acis: halott George? Isten Acis: isten George? (a nápolyi parkjelenet és Acis-előadás vége)

18. a nagybeteg George a londoni utcán

Aaron Hill úr portréja

George eszelősen a Sándor-ünnepből énekel az utcán

George lelki depresszióban és gutaütötten: Aaron Hill vidéki kastélyában

előadják ott a Sándor-ünnepet; első témája: A Győzelem

George cinizmusa; Marlborough

Utrechti béke; Gibraltár; rabszolgahajók

hazug Nagy Sándor és – valódi Chandos herceg

Olümposz és tőzsde: George jól látja a bűnös-komikus ellentétet

a pápa kacag a barokk operaszínpadok élő állatkertjén

Anna királynő képcsarnoka a héroszokról és…

népek egyesülése: sokféle értelemben

Vízizene

királyi baldachin

I. György: a francia királyt figurázza

a két hivatalos metresz

egy felbukkanó félhivatalos

George a Temzén: Orpheusz a tengeren?

a félhivatalos leányka érdeklődése a hangszerek iránt (pofonnal körítve)

Vízizene folytatása, partraszállás Chelsea-ben, George sikere

kinek mi tetszett a Vízizenében? (egy újságíró adatai)

női tánctervek Vízizene-témákra (király, Händel, balerina)

„megzavart szerenád”

George tépelődése sorsáról

az angol király Apollóként a Múzsákkal társalog egy jelképes darabban

az angol király: kevésbé jelképesen, szökik páholyából

a király: saját paródiájában gyönyörködik az „ateista” francia kabaréban; A Múzsák

George: a király üres páholyában – elhibázottnak érzi művészeti életét

kabaréban az angol állampolgársági akta aláírása

a beteg király fekete hintójában, „antik bútor” barátnőivel (utolsó kenet vagy első segély helyett: féltékenykedő meg önfeláldozó szukák)

halál

Salamon, Rodelinda

George és portréja

19. a Sándor-ünnep második témája: Nagy Sándor isten fia!

Orlando-varázsopera; egy kis lady a parkban – nem bírja George gyónását

George értelmes lázálmaiban azonosítja magát az Alvilágba szálló Orlandóval

George a legkedvesebben mesél gyerekeknek; Alcina

A Sándor-ünnep harmadik témája: Nagy Sándor Isten!

utána: antik kosztümös vagy kosztümtelen énekes

George: Hogarth festő modorában ábrázol egy szociális és ekonomikus boszorkánykonyhát

az Opera-üzlet és világkalózság, világgazdaság

csökkentett istenségű király-arckép

Senesino, a kasztrált énekes

rabszolgák gyorstalpaló hittérítője

egy mulatóhely-tulajdonos is közbelép

Giulio Cesare (Pompejus hamvvedre)

A Sándor-ünnep negyedik témája: bor, Bacchus

Caravaggio-képek és Bacchus modellje

a heringárus és az „utca hangjai”

Heidegger; nem ő-e az igazán következetes?

Hogarth metszete a Maszkerádokról

Doktor Faustus Bábszínháza

A Sándor-ünnep ötödik témája: gyász

új beteg Aaron Hill villájában

kémek, nem-kémek utolsó kenet játéka

George által felhajszolt és leszerződtetett olasz énekesnő

Radamisto (Polixéna áriája, c-moll)

George és az olasz énekesnő Halléban, 1729, nagybeteg édesanyjánál

Tóbiás Története és George élete hozzá

George: Chandos herceg vendége

Eszter könyve

Dávid Zsoltárai; Händel oratóriumai

Purcellt: ellene? minek?

20. George egyedül bolyong Aaron Hill házában

abban egy középkori kápolna

ott megjelenik a volt Pietista Hölgy, operai angyal- és nimfakosztümben

D-dúr szerelmi arioso a Sándor-ünnepben

és zenétlen szerelmi vallomás is

szirén hangú, utolsó hittérítés

megzavarják a szerenádot: beront Marlborough hercegnő, Anna királynő ásatag udvarhölgye: féltékeny egy másik udvarhölgyre

jobb híján: a volt Pietista Hölgyet tépázza

a házipap (titkos drámaíró)

Anastasia Robinson énekesnő legromantikusabb élete

21. e „barokk opera” után: ismét a volt Pietista Hölgy (ágyban, pofonoktól, rúgásoktól betegen)

George mesél a betegnek: a velencei brit konzul őrült feleségéről

vallási mániája és Szent Júlia ereklyéi

a botrány diplomatikus eltussolása

a trónkövetelő Stuartok: George életében és művészetében; nem is olyan jelentéktelen epizód a világtörténelemben sem

az őrült nő második velencei áriája Mr. Smith palotájában

George széljegyzetei ehhez

Sosarme szerelmi ária

Giulio Cesare duett: anyja és fia

a Hölgy anyai ajánlata

22. végrendelkező és memoározó George

Cuzzoni énekesnő életének kalandregénye

a félelmetes kísértés és lehetőség, hogy Georg Friedrich Händelből is csak „Cuzzoni” lesz

„rossz énekes méltó a Golgotához”? (Cuzzoni a Messiásban)

Cuzzoni epilógja

az opera-múlt hazajáró lelkei a londoni Messiás-előadáson

23. a nagy kontraszthatás, Cuzzoni életével szemben: Izráel Egyiptomban

George levonja élete végső következtetéseit

Izráel (és Stradella…)

24. Acis és Galatea pogány világa – Eszter ószövetségi zsidó világa: együtt feszítik Händelt

olasz ringyó-virtuózok helyett pénzes, polgári álpuritánok: nagy nyereség ez a csere?

királyok és kereskedők visszfényei

kalóz kottakereskedő

a „gentleman” cseppfolyós fogalma

zsoltár vagy opera?

a londoni püspök átka Eszterre

az angol dráma mégis olasz marad?

barokk díszletek

Aaron Hill Dávidként ünnepli Händelt

az első zsoltár

Händel: angol operát?

a Deborah-világ őskori barbarizmusa: miért?

Jáhel szögétől Krisztus szögéig

Händel túl megértő Izráel ellenségeivel szemben?

bestiális anya, aki mégiscsak anya

drága belépőjegyek

Athália és Oxford

orvosok, jogászok, papok és filozófusok; Molière árnyéka

hiú orgonarögtönzések

Vauxhall-Park; a szent Händel: frivol?

Watteau

a zabáló Händel?

portrék, szobrok, karikatúrák

izzadás morálja

apácák hála-processziója Händel gyógyulásáért

királynő halála

anatómiai rajzok, zene, operai katafalk

királyi zenelecke, családi csoportkép

operaparódiák

a Koldusopera: a legúribb opera?

az angol király és Händel jobban ismerik a londoni alvilágot, mint a Koldusopera szerzői

szemelvények a kanálisok kantilénáiból

Koldusopera és: a legfőúribb, legszentebb házasság (Polly és Bolton herceg)

Händel jobbat írt volna; a hasznot is másra fordította volna

Farinelli eunuch karrierje őrült spanyoloknál

három világ: Koldusopera, Escorial, zsoltár

Jennens Pasa, a szövegíró

keleti álarcosbál nála

a Messiás szövegének igazi szerkesztője

Morell dr., a „bibliás forradalmár”

Farinelli helyett igenis dr. Morell

25. Messiás

26. az alkirályi stb. meghívás

egy főhercegnő szíve megszakad a kórházakért és börtönökért

főúri koncert-előfizetők

a pénztáros

betlehemi istálló, érseki palota: az mindig kényes kérdés…

clown Christi a bálon

olasz emlékek, olasz képtár, olasz énekesnő: még mindig ez a rámája a Messiásnak?

a Gulliver szerzője hogyan vizsgázott a Messiás szerzőjénél?

Garrick színész; Hamlet; sztrájk

romantikus díszlet, bolond színésznő

késik a Hamlet kezdete? Händel miatt?

Händel a sztrájkolók mellett

pap vagy színész?

opera után a király hálószobájában

27. Belsazar

28. két „udvarhölgy”

katonai induló

de kik ellen indul?

világpolitikai reflexiók

kettős élet

próbák otthon

egy áruló h-moll adagio

Stuartok leverése; ünnep, ünnep, ünnep…

29. Júdás Makkabeus

30. intim dinner-party a Brook Streeten

generálisok, kereskedők, hercegek, rabbinusok, anglikánusok

„csak kis haszon, csak kis vérontás” (a southwarki pap véleménye)

egy Rembrandt-rabbinus

ortodox és forradalmár társa

hála a nagy Koncertelőfizetőknek

ennél sokkal nagyobb egy Lady inasának

Anglia az Új Izráel (tósztban)

31. az első udvarhölgy hogyan is értelmezi a Júdás szabadság-gondolatát?

öreg George és nőkoszorú

Susanna énekesnő

zsoltár (operajelmezben)

egy Händel opera-egyveleg: az oratorio-korszakban elég feltűnő

olasz énekesnő; emlék, emlék, emlék

32. katonai üstdobok

római kételkedő szent

üres koncertterem

Theodora színészei; egy eunuch

George egy fiatal, hercegi rajongója (Cherubino-figura)

utána? dr. Morell, Händel-oratoriók koszos szövegírója (néha pap)

utána? Egy Júdás-tisztelő; Biblia és Voltaire

33. George végrendeletei

első: az inas

Krisztus mossa az apostolok lábát reneszánsz olasz képeken

az inas élete a legrészletesebben

a végrendelet tételei, fekete anekdotákkal

J. S. B.

szülők: az ómega és az alfa

kereskedők, Kálvin, kapitalizmus, oratorio-közönség: talán utolsó szociális tabló?

Rembrandt-képek George tulajdonában és végrendeletében

mit jelent az, hogy „boldogok a lelki szegények”?

(Hegyi Beszéd és Hamlet)

Messiás-kézirat; Lelencháznak; aprószentek mészárlása olasz képeken

akivel jót tettél: az ezért sírig gyűlölni fog (reflexió a Lelencházhoz)

halott zenészek haldokló segítője (George)

orvosok és gyógyszerészek; rablógyilkos és Jézus-változatok (George szerint)

George okos, alázatos orvosa (természet titka és szív jósága izgatja)

George a Westminsterben akar nyugodni

34. házát: inasa veszi meg örökségéből

a ház halál utáni látogatói: társadalmi (Hogarth!) keresztmetszet Londonból, 1759

régi olasz csendélet-festmények

Kathleen: George házában, a temetés után

Kathleen és egy csendélet-kép duója

zenélő óra

Angyalok Röpte

utoljára jelenik meg a Pietista Hölgy: George Erinnüsze

a csendélet gyertyái

a csendélet virágai

a csendélet halálfeje

a csendélet álarcai

a csendélet bíborfüggönyei