Tartalommutató

Szentkuthy Miklós: II. Szilveszter második élete

Tartalommutató

I. Szilveszter (megh. 335.)  

Első rész  

II. Szilveszter pápa meghalt 1003. május 12-én  

Istennek fontosabb volt a teremtéskor az anyag, mint a ráadás-lélek  

Szilveszter (mint színész) keleti máguskirály Vízkeresztkor; virágos múmia-könyvek Isten kinevelhetetlen materializmusáról  

balzsamozás: ez a faltörő és „indító”-téma  

forrásaink: a Balsamum-könyv; a balzsamozó anyagok és edények  

Szilveszter közben: bibliai, megbőszült „demokrata”  

tovább az edények és múmia-konzervátorok  

római leány afrodiziákus teteme: sós vízben  

II. Szilveszter pápa különvéleménye a reneszánszról (magától értetődik: jóval a reneszánsz előtt)  

talán az Orpheusz-mű egész szellemének summája  

júdeai „bikini”-strand: Bea Vogue-figurája; aztán? Gea, Dea, Fea; kristályok nevei és létei és Cea és Hea fotói  

Gea: az egzisztencialista bábringyó kombinéja tán (teológiai túlbuzgalomból): túl részletes? De hát a román kori művészet nem mindig arányos  

II. Szilveszter pápa. „Vogue”, misztika, szex, tréfa (Orpheusz–Evangélium és Orpheusz–Playboy: nem elviccelendő szentkettőssége)  

végre Jea is (Holt-tengeri tekercs-görl): repedt homokkő táblákon  

Kea: cigarettát ad (strand) neki  

visszatérés a balzsamozáshoz  

megjelenik pannóniai Első István által küldött örök Eszter (fiúruhában)  

Eszter mellvizsgálata, Szent Agátha ereklyeszervizével  

Vincze Eszter-portré. Rómában, Szilveszter pápánál – Szilveszter hermafrodita kedvence lesz, de tisztánál tisztábban  

Eszter hóezüst harisnyanadrágja  

a pápa ellenségei és temetési gúnyolói  

előugrik (a balzsamozás ellen) az első sátáni ellenség és gúnyoló („Hieronymus Bosch”)  

egy vádirat Szilveszter teteme ellen – II. Szilveszter eszerint Héraklésszel és Sámuellel azonosította magát; lábtörlő-hebraizmus és lábtörlő-hellenizmus. De vádló és vádirat eltűnik  

Az Antikrisztus: Szalóme-szoborfejben (második vád)  

látható lesz, manierista festők stílusában, II. Szilveszter túl horizontális holtteste  

sőt! hallható is lesz! nagy beszédet mond nemes önvédelmére a holttest. Régi pápákról, régi Berengárokról, disznókról és barbárokról (egyébről úgyse lehet)  

pápai metresz; XII. János kánoni ágystatisztája, nagy kunyeráló levele Első Ottó német császárhoz (budoár-berendezés marad)  

II. Szilveszter legcinikusabb műkritikája I. Ottó német császár szobráról  

hülye trónörökösök hülye koronázása; tanító példa: a wormsi katedrális egy szobra  

Szilveszter igaz pünkösdjei  

szűzi és parázna rózsák: Isten paradox ötletei szerint  

Szilveszter-Szentszamár karácsonyi imája: szadista bohóc „cézárok” hazug színpadai ellen. Rekviem? legyen víg fehér orgona! legyen örömünnep!  

Szilveszter édesanyja  

Végre I. Ottó! „Hol Szent Péter sírba téve!”  

Corona: semper comica (a bazilika-bálon) – Imperium (szónoklattal a sírmélyen): semper cloaca  

Szilveszter pápa teteme folytatja emlékező-látomásos prédikációját az I. Ottó-időkből (viszont: térdeplő Eszter térdei, érthetően, nagyon fájnak már)  

egy zsinat kulisszái, papjai ékkönyvei és – a „Führer-Prinzip”  

császár az úr, pápa a szolga  

Berengar diplomata-hetéra felesége XII. János pápánál  

Ottó diplomata-hetéra felesége: Madonnát játszik  

János arab háreme és Berengár „babiloni” neje  

az arab hárem, egy bolond virág, egy bolond ékszer  

modern divatlapok: eléggé elmaradtak – a pápai hárem kelléktárához képest  

szokásos, de elkerülhetetlen kontraszt, a pápa (XII. János) arab háremével szemben – I. Ottó német király német processziózó apácái  

az Énekek Éneke közel-keleti pornográfiája persze már akkor is szent teológia  

az Énekek Éneké-t hittani futó-értelmezésben is halljuk és dramatizálva is látjuk: a német udvari apácák színielőadásában  

arab pápai hárem és I. Ottó-féle mondén-misztikus germán apácák iskolás (mi nem az a teremtésben?) ellenpontja: felejthetetlen – úgy látszik – a halott II. Szilveszter pápa emlékezetében  

szecessziós Leszbosz-sziluettek?  

perverzió néha penitenciával is jár  

I. Ottó a Szentszék Szentvédője: alaposat rúg ezen a széken  

I. Ottó „római cézár”-baba; a Colosseum plasztikonjában  

XII. János pápa is (kár), hogy most nem eladó egy amerikai kosztümtörténeti múzeumnak  

XII. János pápa a vádlottak zsöllyéjén (igazi római márvány)  

vádló, nővolt aszaltszentek  

az Elrabolt Koporsó című hitoktató detektívregény  

vérfertőző testvér (ez legalább megnyugtatóan unalmas a modern tematikában)  

viszont a halott II. Szilveszter pápa: túlzottan művészkedő kedvvel festi meg XII. János pápa vérfertőző, szodomai, rokokó-kolibri édestestvérét  

a szimónia vádja János ellen  

természetes, hogy pogány pénzesládát látunk menten  

a zsidózás (középkori szombatosság) vádja János pápa ellen  

a vádló arcképe; episcopus H. Adolphus (szőke változat)  

a vádbeszédben a kereszténység: hiperjudaizmus. XII. Jánosnak kellett a keleti pénz  

sajátos vatikáni törlesztési módok a keleti bankoknak, XII. János részéről  

sajátos I. Ottó-párti ógermán perrendtartás, dénár- és dogmaügyekben  

jelen műben (középkori expresszionizmusa ellenére) a legeslegfontosabb mégiscsak: a mértani pontosságú kompozíció  

épp ezért: visszatekintő tartalmi összefoglalás  

Szilveszter gyermek, ész, erkölcs: hogy fog ez elhelyezkedni a világtörténelemben?  

Orpheusz-domborműves vértanú kőkoporsója (talán ez a könyv?)  

ráragasztva az állatköri jelek  

babona és tudomány: a világegyetem anyagi egységéről  

A lélek: egy aktkép. Még Paracelsusban is! (hát még Szilveszter korában)  

pornosz állatkör (megfelelő életkoroknak): Isten, költészet, bordély tapintatos tapogatódzásai  

de Szilveszter pápa ezt utálja, és letépi  

helyette? Szenteszmélkedései kezdődnek  

fej, agy, önismeret (a Kos jegyében)  

emberi értelem és állati szerelem esetleges viszonylagossága?  

no „Reine Vernunft”! Hát súgd meg végre: mit tudsz, és mit nem tudsz?  

ki nem kételkedik néha az értelem híresztelt mindenhatóságában?  

szemtől szembe értelem és történelem kérdéseivel!  

agytekervények és spermák józan vetélkedése  

könyörgés Értelemért, mert más nem kell (a többi jó: már belőle jön…)  

az agy végleg féldolog? a szex végleg féldolog?  

Szilveszter a kételkedés bélpestiséről  

agysebészet  

1. a természet végtelen bonyolultsága 2. a természet mikro-makroszerkezete 3. a természet éltető, ős- és alapenergiája  

hölgyeim és uraim! skolasztikusok önök vagy egzisztencialisták (Szilveszter szilveszteri kérdése)  

betegségben logika, logikában betegség  

a Szentlélek a szegények atyja! (középkori himnuszidézet)  

Szilveszter az – persze ezeréves naiv előzgetéssel  

II. Szilveszter pápa szinte „Freud” már: az ő Szentlelke (persze Freud planétás papagája nélkül!) egyszerűen az őstermészet ősenergiája – ahogy minden korabeli breviáriumban hivatalosan is így szerepel  

Szilveszter Sartre-szimatja  

Szilveszter „stress”-szimatja  

és amihez nem kell szimat: a pápa novemberien – öreg  

mikor már vége mindennek, az Szilveszter Szekvenciáiban körülbelül így hangzik: „az érzékszervek időszerű és ünnepélyes lemondása”  

a fej után következik az ember nyaka (és a Bika-csillagzat)  

Európa és a marha (utóbbit Zeusznak is hívják)  

vádlexikon papisztikum az emberi nyakról  

az intellektus mindig csak Szent Dénes levágott feje?  

II. Szilveszter gyermekkori emlékei egy grófi kastély kiátkozott leányszobájáról  

apai (és még miegyéb!) terheltség terhei  

pápai tiara: bizony bolond apa hétköznapi tetves kalapjával kezdődött (van-e különbség?)  

egy női nyaklánc (szex, költészet, repkény, tükör)  

az orvostudós Szilveszter pápa egy tanítványa – persze a Nyak témájával kapcsolatban – sőt a nyakban is: a carotis ér  

anatómia, mértan, líra, szóképszökőkút a barokk költészetben – Szilveszter és John Donne angol barokk költő  

zenei duó: csókra és keret nélküli szemüvegre  

Eydahó és a divat és a „mini” és a nadrágharisnya  

Szilveszter pápa bölcs lélektani feltevései leánytanítványa ún. „ideáljáról” (az persze színész)  

az elhagyott szerelmes csak még bizakodóbb lesz: van-e ennél nagyobb boldogság?  

spiritizmus, lélekvándorlás: mindehhez Tutanhamon fáraó – elég komfortos kikötő  

egyiptomi szenttárgyak, ékszerek, szerelmek, vallomások – modern idegenforgalmi plakátok legolcsóbb szabályai szerint „összemixelve”: Szilveszter orvostudós pápa tanítványával  

Eydahó lehet fantaszta, de közben maga a szeretet – ennélfogva angyalok rokona  

egy kaktusz: aloé arborescens  

Eydahó jósága, mert Szilveszter világában a világon a jóságnál nincs fontosabb  

befejeződik a nyak csillagképe, folytatódik a karokkal („Ikrek” csillagképe)  

II. Szilveszter pápa rapszodikus följegyzései egy képes (III. Ottó-féle) breviáriummal kapcsolatban: a karok  

nem a császár karja! a cseléd karja! (Szilveszter–Proust)  

Szilveszter–Jézus (moll-variáció)  

anya és szeretet – talán le is tehetnők a semmittevő tollat ezek után  

kocsma jogán Szent Péter trónjára?  

„ratio orationis” (ráció és áhítat)  

Szilveszter szerette anyját (ez a mondat: emlékirata; ez a mondat: sírfelirata)  

Erzsébet és Mária karja a Látogatáskor. – Erzsébet nagy átokdrámája Jánosért Isten ellen  

Zakariás és Erzsébet barbár és szent mitológiai násza (avagy: Chagall Ezeregyéj-illusztráció)  

Erzsébet bűntudata (minden ártatlan asszony: bűntudatos?)  

haldokló anya és egy kocsmai leányzó: bizony ez nem a rövidárus kontrasztok leltárába tartozik  

a leányzó (de régi sláger!) Szilveszter „második anyja” akar lenni, oh  

kéjtánc: a verkli „Szalóme”-száma szerint  

egy Pisanello-féle remete-akt  

repkény Szilveszter édesanyja ablakában (függönyök függönye)  

kis maszatos (lehet-e más?) „műtörténet” hozzá  

burgundi etikett? Szépség és pokolröhej  

egy vadászatot ábrázoló festmény, Huizinga sírjából  

a kocsmai leányzó: csalja, csalja Szilveszter haldokló anyját: „ő, ő, ő Szilveszter szent hitvese, anyja, mindene, a tisztaság, az egészség, a segítség”  

szent ingek, szent karokban  

Anyám élete: Mária bemutatása a templomban  

Mária fúriaként félti fiát: Keresztelő Szent János elől  

Őszentsége „privát” látomásai: távolról sem egyeznek a hitoktatói protokoll-szövegekkel, de annál vallásosabbak  

az „Utolsó Képeskönyv”  

összehasonlító vallástörténet ízetlen előjátékai – Orpheusz és Jézus ízesebben  

„Hát halott apám mégse vitte fel magával anyámat a mennyekbe?” – itt kezdődik a kétségbeesett kételkedők nagyobb hite a hívők kishiténél – írja II. Szilveszter  

kétely szentsége (ex cathedra megerősített formában)  

II. Szilveszter anyja szeretne mennyekbe repülni férjéhez, férje rekviemjén; csalódás ez is, átokká erjed a szeretet  

II. Szilveszter apja: hűsége kisebb kínja, hűtlensége legnagyobb kínja  

egy szent és hűtlen pásztor Szilveszter anyja mellett  

Arisztaiosz alakja az Ókori Lexikonból (Ókor nem lévén, tehát csak lexikon) és az anya életéből (mert az van)  

az anya őrült Isten- és természetgyűlölete, mert azok: nem Szeretet!  

családi kert gesztenyefája; a Paradicsom halálfája és a Golgota életfája – mért ne legyen a kettő egy és ugyanaz már egy pápa pszicho-kapucnis gyerekkorában? És ezt mért ne használja ki egy kocsmai leányzó? (kivágja a fát)  

a fává változott pikáns Daphné  

itt végződik a karokról szóló csillagászati fejezet  

ezer év után (mért ne?) Pál apostol megismétli térítőútját (térítés nélkül) az Égei-tenger szigetein  

butaság: pogányságot és judeokereszténységet piszkos arénán, egymás ellen ereszteni  

Pál randevúja egy fürdőben egy filozófussal és egy hegedülő dombormű-nimfával  

Bartók-féle „giuoco delle coppie”, vagyis: egzisztencializmus és teológia repedt sarkú és vurstli-haláltánca (édes páros)  

szív-alak és polip-alak (nem is olyan rossz biológia ez)  

egy szent: mért nem akar gyógyítani? (Ludgárd.) Gyógyítás után filozófia, filozófia után: az élő szív élő szerelme (jó sorrend?)  

a gyomor (és az Oroszlán-csillagzat)  

Délosz szigete és Márkus oroszlánjai  

keresztes lovagok elítélik, Pál megvédi a pogány mulatozókat, Jézus még százszor inkább  

„A Kánai Menyegző Igaz Története” (Pál szájából)  

a has és csillagképe: az Arató Szűz  

Knósszosz szigete (Délosz után); aratóünnep, éjszaka, kígyótánc: szinte idegencsalogató, penészszagú kabaré  

Pál egy kis szenthumorral megteologizálja a pogány danseuse-öket és diseuse-öket  

vese és máj jön: a Mérleg-csillagzattal – Krétai piac, májmészárszék – ó, isteni Dél!  

platóni akadémia: az még cigányosabb piac volt. A piacon egy döglött bárány  

minden szenvedés szentsége és A Bárány: sohasem haragos  

Pál a piaci döglött bárány nevében a golgotai bűnös Bal Lator mellett prédikál egy bürokrata Isten hipokrata hivatalai ellen  

Haldoklók Szentsége (arpeggio)  

a létező világ definíciója (gyerekjáték)  

fallikus síremlék (ez se volt szenzáció legblazírtabb Szent Pálnak)  

kapjon hát ez a szobor utolsó kenetet!  

Istenhit és szexus-hit; édes harlekinád  

lehet, hogy édes, de nem és nem és nem kell már  

a combok és a Nyilas-Kentaurok következnek az anatómiában és a csillagászatban  

kentaurok gátlástalan szaporodása: középkori legszentebb kéziratok illuminacióiban  

a térdek és a Bak-csillagzat (kissé hadarva)  

régi leánytérdek egy régi (szicíliai) színházban  

részeg térdek szentsége – térdszalagrend eltévedt havikötője  

lábikrák és a Vízöntő-csillagkép  

barokk nagymondat a barokk festészetről  

lábfejek és: a Halak  

lábfejerotika, lábfejevangélium (ahogy ez már szokott – Pálnál, Szilveszternél)  

tűsarkú cipők Rómában – tyúkszemek az Égei-tengeren  

Haljézus és halfreud-párhuzam Pál „Utolsó Kenet”-i, hamuhideg és mégis szenvedélyes prédikációjában (a túldöglott pogány kődarab vagy kőakt fölött)  

a Sátán, az Isten, a Semmi közös akváriuma  

Második rész  

II. Szilveszter a katakombában; reng az apácák nádasa  

apácatípusok: az egész emberiség típusai  

II. Szilveszter feltámadása, a feltámasztó szinte frivol kommentárjaival  

a pápa viselkedése sem illenék éppen egy „Lázár Feltámadása”-misztériumba  

Eszter kozmetikája à la Résurrection  

három diadém: óvakodjunk a hamisítványoktól  

a pápa önarcképe  

a pápa tükörképe  

Eszter virágképe  

a botanikai litániát abbahagyhatná a pápa, de hát a virágok ürügyén – udvarolni is akar  

épp jókor jönnek tehát lelkéért az Ég Lélekhordó Angyalai  

a pápa nem áll kötélnek  

az angyalok menjenek haza, így nyugodtabban tud bölcselkedni és memoározni Ábrahám három, Istengyanús, angyaláról  

Szent Mihály zsenírozó igazságai  

a pápa sem marad adósa, Eszter érdekében  

feltámadás utáni álarcok  

udvari bohóc  

nyomorúságuk szent védelme!  

II. Szilveszter: a Világ Boldogságának allegorikus és valóságos szerepében  

Eszter a vajúdó Európa eszperantó-kosztümjében  

a mágus: keresztény fogadalmi rongyokban  

görög pénzgyűjtemény  

Eszter a bizánci Zoóban és a neo-szüzek lajstromán  

II. Rómanosz császárból Diana-istennőt csinálnak öltözőjében, vadászat előtt  

II. Rómanosz császárból Keleti Királykisasszonyt csinálnak, vadászat után  

a szexus az élőlények világában az abszolút anarchia, ott minden előfordulhat  

a színpadi Rómanosz ál-násza: II. Szilveszternek eszébe juttatja Anjou Róbert és fia házassági terveit. Szent Elzeár főszerepe  

Elzeár udvari ember és evangéliumi bélpoklos-gyógyító  

karanténben Apollóval  

lelki harcban a királyi heraldikával és általában az Anjouk „minden hazugság”-ával  

a menyasszony távolról sem párizsi etikett szerint bánik a csupa-államérdek leánykérő-levéllel  

Elzeár idézi Károly költői vallomásait a menyasszonynak  

Botticelli Primavera  

Elzeár elájul, orvos sehol, de őrangyal meg ördög, az van. Utolsó kísértések, örök hit, keresztény halál  

a bizánci állatkert Nagy Leltára, mágus írta, Szilveszter olvassa. Természetbölcselet a büfé-szünetben – ebben a Breviáriumban már sose lesz másképp?  

egy-egy állat és egy-egy ember bonctani és állattani hasonlósága a színház közönségéből  

1. egy szépfiúval kapcsolatban az állatok kipusztulásáról, túlfejlődéséről, fejlődési elakadásáról

2. egy dupla orgánumú nővel kapcsolatban az oposszum dupla orgánumáról

3. egy gyáva és handabandázó hadvezérrel kapcsolatban a gorilláról

4. egy nagy orrú maszkot kedvelő nővel kapcsolatban egy öngyilkos hal-unikornisról

a 4. számú nő gyónása II. Szilveszternél  

II. Szilveszter cezúra nélkül folytatja az iménti témát  

hipotézisek a szeretetről  

a) az állatias boldogságban nem gondolkozó ember  

b) a hiába gondolkozó neurotikus és öngyilkos ember  

c) a vallásban pozitívan hívő ember  

d) a forradalmár, Spartacus-típusú ember  

még egy állatsereglet, aztán gyóntatás Liguori Alfonz szellemében és bizonyára boldog abszolúció  

vatikáni Hermafrodita szobor  

egy udvari orvos a Jó és Rossz Isten harcáról, a szex legförtelmesebb zsákutcájáról  

Rómanosz felesége, Theodóra, megjelenik gyermekével és lélektani képletével (kosztüm is van)  

Theodóra vádbeszéde és csecsemő-felmutatása  

egy görög himnusz magyarázata Eszternek az örömről  

kiátkozási program és programváltozás  

Theodóra átokzsoltára  

Theodóra szerelmi vallomása, ciprusi emlékek  

a kocsmáros papa közben berúgott és a pápába lyukat beszél  

a pápát rabbinak nézi, ergo Szent Ilonáról beszél  

Eszter és görög szigeti tájkép  

Eszter és egy sokkal gyanúsabb tájkép (ez is egy görög sziget)  

II. Szilvesztertől (elemzően) megundorodik Eszter  

Rómanosz mítosza nagy stratégiai tartalék  

még nagyobb: II. Szilveszter régi és teljes pápai pompája  

Roma locuta!  

Miserere szövegére vádbeszéd és áldás  

II. Szilveszterhez púderozott szívvel – visszavonzódik Eszter  

császár „lejátszott”, császárnő szoptat  

Niképhorosz Minótaurosz Héraklész Szent Kristóf tábornok jelentése  

hiúság, szex, gyakorlatiasság  

a császárnő kémnőnek jelentkezik  

Szilveszter és Eszter is menjen vele, Krétába, Dionüszosz-hajón  

Niképhorosz hadvezérré szentelése  

ószövetségi aranybika  

Eszter félelmei új szerepétől; blabla pszichológiák  

Theodóra szobája, Eszter krétai dolgokról felolvas  

kaszárnya, szenilisek masszázsa és persze labirintó, labirintó!  

Pasziphaé bika nélkül  

Szent Mihály arkangyal bikaviadala  

Theodóra III. Ottóról, curriculum vitae; német ügyek  

a római imperializmus átkos emléke Európában  

pápaválasztás à la…  

patrícius-utánzat, pápa-utánzat  

császárnői esti ágyfogadás; ál vagy ellen, de legfőképp – semmilyen „pápá”-val  

garden-party politika Róma diktátorával  

minden rossz, ha rossz a vége  

és ha még rosszabb; Theophanó hirtelen halála  

vesék okvetetlenkedései, toalett, Eszter, Szilveszter  

a pápa és Theodóra kettőse  

„II. Szilvesztert” a császárnő – II. Szilveszternek tanítja, a történelem részeg múzsájaként  

német-római szent ómama és unokája  

Hagia Szophia, Hagiosz Ottó  

összesen már öt nevelője van III. Ottónak  

magános pápa az éjbe süllyedt katedrálisban  

Szent Nílus remete – ellenpápát állít, akit „Krisztus király”-nak öltöztet  

a pápa akrobatikus menekülése az ellenpápa elől III. Ottóhoz  

III. Ottó büntetésből: Krisztusként keresztre feszíti az ellenpápát  

Isten, história, idealizmus és ősösztönök a neurózisok forrásai III. Ottó lelkében?  

III. Ottót majdhogy ki nem közösíti (a kinevezőjét!); kínozza Ottót Krisztus öt sebe  

császári szajha (csak úgy a rend kedvéért)  

III. Ottó vezekelne Szent Nílusnál  

hegyek, virágok, császári korona (geológia és történelem abszolút összefüggéstelensége)  

a császár és Szent Nílus szembesítése  

újra Theodórával állunk szemtől szembe  

és rejtett hajójával; kis kikötő, de nagy rémdráma elősejtelmével

arab összeesküvő Rómanosz és Theodóra életére tör?  

Szilveszter feltámasztója nyomoz; biztonsági intézkedések  

Eszter fanatikus dühe Bizánc és eddigi énje ellen  

Theodóra vallomása nagyjában – minden ellen és élvezetért  

út a templom felé; civilizációnk csőrepedései  

a templomban, végre!  

kredencből gyóntatószék  

II. Szilveszter gyónása Eszternek  

gyerekkora, koraérett tudóskora  

arabok, zsidók Hispániában  

Weltgeschichte vagy Weltwissenschaft?  

Gabriel Marcel „keresztény egzisztencializmusa”; az ember évmilliós élő örökségei lélekben és testben  

a pápa egy franciaországi történelmi bűne (afféle Orpheusz rutin-novelette)  

II. Szilveszter és a három német Ottó  

de a harmadik, jaj, az a harmadik!  

Első Eszter  

Példabeszédek könyve 8. rész 22–36. vers  

„gyilkosság a katedrálisban”